• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 13 دی 1397
کد مطلب : 43361
+
-

سفر بی‌سابقه معاون اول به دمشق

سفیر ایران: فراز تازه‌ای در روابط اقتصادی تهران و دمشق با سفر جهانگیری به سوریه گشوده می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور به‌زودی عازم سوریه می‌شود. اسحاق جهانگیری عالی‌ترین مقام ایرانی است که پس از 8سال بحران در سوریه عازم دمشق خواهد شد.
به گزارش خبرنگار همشهری، در جریان سفر جهانگیری به سوریه که ظرف یک‌ماه آینده انجام خواهد شد اسناد مهمی بین ایران و سوریه به امضا خواهد رسید.
جواد ترکابادی سفیر ایران در دمشق در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در رابطه با برنامه سفر جهانگیری به سوریه اظهار کرد: آقای سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در راس یک هیأت بلندپایه اوایل هفته در تهران بودند و مذاکرات مختلف اقتصادی را دنبال کرد و متن موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی دوکشور را در یک سند بسیار قوی و مهم با یک پیوست مفصل و محتوایی مورد توافق قرار داد. سفیر ایران خاطرنشان کرد: قرار است در سفر جناب آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور این سند مورد توشیح قرار بگیرد و همچنین قرار است اسناد زیادی بین دو کشور برای مطرح شدن در نشست کمیسیون مشترک دوکشور تدارک دیده شود که با امضای این اسناد می‌توانیم به یک فراز تازه‌ای از روابط بسیار خوب بین دو کشور در حوزه اقتصادی برسیم.
ترکابادی افزود: این همکاری منافع بسیار زیادی برای ایران و سوریه خواهد داشت.
پیش از این علی لاریجانی عالی‌ترین مقام کشورمان بود که در دوران بحران سوریه به دمشق رفته بود.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در سال‌های اخیر چند مرتبه به سوریه سفر کرده که آخرین آن شهریور امسال بود. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در 8سال گذشته فقط 2بار از سوریه خارج و تحت تدابیر امنیتی برای دیدارهایی چندساعته به روسیه رفته و متقابلا ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز 2بار به‌صورت کوتاه به دمشق رفته و با اسد دیدار کرده است. 2هفته قبل هم عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان به‌عنوان عالی‌ترین رهبر یک کشور عربی به دمشق رفت و برخی رسانه‌ها از برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور عراق برای سفر به سوریه خبر داده‌اند. کشور سوریه از ۷ سال و ۹‌ماه و ۲ هفته و 4روز قبل درگیر ناآرامی‌های داخلی و ظهور گروه‌های تروریستی تکفیری شد و این گروه‌ها بخش عمده‌ای از سوریه را به اشغال خود درآوردند اما با کمک ایران اصلی‌ترین گروه تروریستی سوریه یعنی داعش در عراق از بین رفت و در سوریه نیز ضعیف‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد. ایران به همراه ترکیه و روسیه نشست‌های سه‌جانبه‌ای را برای کاهش تنش در سوریه دنبال کرده‌اند و قرار است چهارمین نشست سران این سه کشور به‌زودی به میزبانی روسیه برگزار شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید