• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43305
+
-

به نام رشت

امروز گرامیداشت 461 سالگی انتخاب رشت از سوی شاه طهماسب صفوی در 12دی سال 936 هجری شمسی به عنوان مرکز گیلان و روز شهر باران‌های نقره‌ای است

گیلان
به نام رشت

 مهسا طالبی/رشت - خبرنگار 


مدیریت شهری رشت به همراه دیگر مسئولان ذی‌ربط این شهر در 12 دی سال 93 برای نخستین‌بار این روز را به عنوان روز رشت انتخاب کردند و طی مراسمی آن را گرامی داشتند. از آن سال به بعد 12 دی به عنوان روز تولد رشت گرامی داشته می‌شود. امسال هم این مساله مورد توجه است و قرار شده به مدت یک هفته برنامه‌هایی در این زمینه برگزار شود. مبنای انتخاب ۱۲ دی به این دلیل است که در چنین روزی از سوی شاه طهماسب صفوی رشت به عنوان مرکز گیلان انتخاب شد.
روبرت واهانیان، معمار، پژوهشگر و رشت‌شناس صاحب‌نام، درباره دلیل انتخاب این روز به همشهری گفت: هویت شهر‌ها منوط به شناخت روزی است که پایه‌های مدنیت بر آن استوار است.
واهانیان اظهار کرد: در سراسر دنیا روز شهرها و تاریخ خاص شکل‌گیری آنها مورد توجه شهروندان قرار دارد. به همین دلیل شهروندان با برگزاری جشن‌های ویژه، شهر خود را گرامی می‌دارند. به عنوان مثال مردم «سن پترزبورگ» در روسیه سالروز فرمان تاسیس این شهر را جشن می‌گیرند. به همین دلیل می‌توان گفت همان‌طور که انسان‌ها روز تولد دارند، هر شهری هم تاریخ تولد و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. پس می‌توان چنین روز و چنین رسمی را برای رشت هم قائل شد.
وی ادامه داد: در ۱۲ دی سال ۹۳۶ هجری شمسی سلطان محمود از طرف شاه طهماسب صفوی به عنوان نماینده وارد رشت شد و این شهر، مرکز گیلان نام گرفت. بر اساس شواهد تاریخی امسال 461 سال از مرکز استان شدن رشت می‌گذرد.
واهانیان افزود: ایام دیگری هم می‌توانند در گذشته‌های دور شناسایی شوند و روز تولد رشت باشند، ولی در حال حاضر مستند‌ترین آن، تاریخ مذکور است.
فرماندار رشت هم اظهار کرد: این شهر سابقه تاریخی و فرهنگی درخشانی دارد و روز رشت فرصت مناسبی است تا افتخارها، سابقه تاریخی و هنری آن معرفی شود.
میرشمس مومنی‌زاده خواستار مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی با شهرداری رشت برای برگزاری هر چه بهتر مراسم روز رشت شد.
وی بیان کرد: رشت از دیرباز در شاخص‌های مختلف جزو اولین‌ها بوده و همواره به عنوان یک شهرستان برخوردار در کشور معرفی شده است. بر همین اساس می‌توان این شاخص‌ها را در روز رشت به خوبی معرفی کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :