• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43229
+
-

ضابطه‌مندی دانشگاه‌ها


روزنامه همشهری روز شنبه و به دنبال سخنان رئیس جمهور حسن روحانی درباره ضرورت انحلال و ادغام دانشگاه های وابسته به نهادها و وزارتخانه های مختلف و شکل گیری یک آموزش عالی منسجم در کشور با تعدادی از کارشناسان گفت‌وگو کرده و گزارشی با عنوان «دانشگاه‌های بی‌ضابطه» به همراه طرحی منتشر کرد که بازتاب زیادی از سوی نهادها و دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه صنعت نفت داشت. در این گزارش روزنامه همشهری صرفا به ضرورت اجرای سخنان رئیس جمهور و اجرای نظر کارشناسان پرداخت. در ادامه توضیحات دانشگاه صنعت نفت را درباره این گزارش می خوانید:

احتراما، در خصوص خبر منتشر شده در شماره‌ 7564 مورخ 8 دی ماه 1397 آن روزنامه باعنوان «دانشگاه‌های بی‌ضابطه»، متأسفانه در صفحه‌ اول، نام دانشگاه صنعت نفت درج گردیده است. لذا، به جهت روشن‌شدن موضوع و همچنین تنویر افکار عمومی، این دانشگاه نسبت به تهیه جوابیه این خبر اقدام نموده است که به استناد به ماده 23 قانون مطبوعات، خواهشمند است نسبت به درج جوابیه اقدام لازم صورت پذیرد.

بدیهی است که هر دانشگاهی در کشور از کارنامه متفاوتی برخوردار است. برخلاف تمام دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های مورد اشاره در گزارش روزنامه همشهری مورخ شنبه 8 دی ماه 1397، دانشگاه صنعت نفت قدمتی هشتاد‌ساله در خدمت صادقانه به صنعت نفت کشور دارد. دانشکده نفت آبادان با سابقه‌ای 80 ساله در سال1318 پایه‌گذاری شد و به‌عنوان قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی کشور پس از دانشگاه تهران، فعالیت آموزشی خود را در زمینه تعلیم و تربیت متخصصان عرصه نفت و گاز کشور آغاز نمود.

در سال 1368 بر اساس مصوبه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشکده نفت آبادان با به زیر چتر درآوردن سایر واحدهای آموزشی وزارت نفت یعنی دانشکده‌های نفت اهواز، حسابداری تهران، پرستاری و آموزشکده‌های فنی اصفهان، اهواز، ملایر و علوم دریایی محمودآباد به دانشگاه صنعت نفت تبدیل گردید. از آن زمان به بعد نیز با بهره‌گیری از مدل پیشرفته آموزشی و تجارب بی‌نظیر خود در کشور و جذب دانش‌آموزان ممتاز، نیروهای متخصصی‌ را تربیت نموده که به اذعان مسئولین وزارت نفت، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز، همواره بیشترین تأثیرگذاری و ماندگاری را در این صنعت داشته‌اند.

دانشگاه صنعت نفت تنها دانشگاه تخصصی کشور در حوزه استراتژیک نفت و گاز می‌باشد که با برخورداری از الگویی متفاوت از سایر دانشگاه‌های کشور مبتنی بر یک مدل تکامل‌یافته در حلقه ارتباطی دانشگاه و صنعت نفت و نیز پویایی این مدل در رصد و پایش نیازمندی‌های شغلی و مهارتی بروز و مورد نیاز صنعت نفت و تربیت فارغ‌التحصیلان متخصص و توانمند در رشته‌های بالادستی و پایین‌دستی صنایع نفت و گاز که همواره برای اولین‌بار در کشور در این دانشگاه طراحی و راه‌اندازی می‌شوند، صنعت نفت کشور را از زمان ملی‌شدن نفت در پالایشگاه نفت آبادان تا شرایط تحریم امروز در نگهداری و توسعه میادین نفت و گاز، از هرگونه نیاز به نیروی خارجی و آسیب‌ جدی دشمنان مصون نموده است.

ضابطه‌مندی هر دانشگاهی را تنها در نحوه پاسخگویی آن دانشگاه به رفع نیازهای کشور و کیفیت خروجی‌های آن در محیط کسب‌وکار می‌توان مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. بدین ترتیب، دانشگاه صنعت نفت را از منظر این ویژگی می‌توان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و ضابطه‌مندترین دانشگاه کشور تلقی نمود. از جمله خروجی‌های ضابطه‌مندی دانشگاه صنعت نفت از جنبه کیفی می‌توان ذکر کرد که همواره دانشجویان این دانشگاه در آزمون‌های ملی مانند آزمون‌های کارشناسی ارشد، دکتری و المپیادهای دانشجویی ملی و بین‌المللی رتبه‌های برتر کسب می‌نمایند (کسب رتبه‌های اول تا دهم در اغلب سال‌ها در آزمون‌های کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی فرآوری و انتقال گاز، مهندسی شیمی و مهندسی اتوماسیون و ابزار دقیق) با تمام این نقاط قوت که تنها برخی از آنها در نوشتار ذکر گردید، متأسفانه این دانشگاه در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری بعضی دولتمردان قرار گرفته و زمینه برای تضعیف آن در محافل مختلف فراهم شده است. از جمله، درج نام دانشگاه صنعت نفت بر روی تصویر یک فلش در یک فضای استدلالی مبهم و ناشناخته روزنامه همشهری، بدون هیچگونه نوشتار علمی و پشتیبان، نه تنها موجب انتقال یک مفهوم ناصواب و از قبل طراحی‌شده نگارنده نخواهد شد، بلکه با ترویج شیوه نادرست رسانه‌ای در محافل علم و دانش کشور، موجب انحراف قضاوت‌ها و ایجاد تشویش، بحران و ناآرامی در دانشگاه صنعت نفت به‌عنوان تنها دانشگاه تخصصی و ویژه کشور در حوزه صنایع استراتژیک نفت و گاز می‌شود که خلاف مصلحت عمومی کشور بوده و موجب تعرض به جایگاه رفیع این دانشگاه، به‌عنوان یک سرمایه ملی با برخورداری از یک برند شناخته‌شده بین‌المللی می‌گردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید