• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43054
+
-

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، امام جمعه موقت تهران شد

تغییر در تریبون نمازجمعه تهران

نمازجمعه
تغییر در تریبون نمازجمعه تهران

 یک سال بعد از آنکه حجت‌الاسلام حاج‌ علی‌اکبری از سوی رهبرمعظم انقلاب به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه منصوب شد، خبر انتصاب وی به امامت جمعه موقت تهران هم اطلاع‌رسانی شد. برخی رسانه‌ها ازجمله خبرگزاری‌ ایلنا، نوشته‌اند نمازجمعه این هفته تهران (۱۴ دی ۹۷) به امامت او در مصلای امام خمینی(ره) اقامه خواهد شد.

سال گذشته حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در حالی ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را قبول کرد که قبل از او حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی 17سال این مسئولیت را برعهده داشته است.

سید رضا تقوی دلیل کناره‌گیری‌اش از این سمت را اینگونه بیان کرده است: «میدان را به دیگران بدهیم و فکر نو و استعداد نو تجربه شود.» سیدرضا تقوی در سال‌های آخر ریاستش بر این ستاد، معمولا در مهم‌ترین گردهمایی‌های جناح اصولگرا حضور داشت. سیدمحمد حسینی، عضو شورای مرکزی جمنا، مهر‌ماه سال گذشته گفته بود سیدرضا تقوی در هیأت مشورتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حضور دارد.

 چهره‌ای معتدل در نمازجمعه

حدود یک‌ماه بعد از انتصاب حاج‌علی‌اکبری به ریاست ستاد ائمه جمعه کشور، حجت‌الاسلام ســـیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد از سوی رهبر معظم انقلاب به سمت امام جمعه موقت تهران منصوب شد.

رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب آن موقع از این انتصاب استقبال کردند. جماران، پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به سیدحسن خمینی نوشته بود: «ابوترابی‌فرد دارای چهره و منش معتدلی در میان اصولگرایان است و پیش‌بینی می‌شود حضور وی در نمازجمعه تهران با استقبال جریانات گوناگون مواجه شود.» برخی دیگر از رسانه‌ها هم ابوترابی فرد را البته از ارادتمندان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نامیدند. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که خود امام جمعه موقت تهران هم بود اسفند سال گذشته از سمت خود استعفا داد که با موافقت رهبر انقلاب مواجه شد.

فروردین‌ماه امسال هم امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در گیلان تغییر کرد. امام جمعه سابق رشت در مراسم تکریم و معارفه امام جمعه جدید گفت: مرا از نمایندگی ولی فقیه برکنار نکردند بلکه بنده از رهبر انقلاب درخواست کردم که از ادامه مسئولیت عاجز هستم. بعد از او آیت‌الله رسول فلاحتی‌گیلانی به‌عنوان امام‌جمعه جدید و نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان منصوب شده است که چهره‌ای محبوب در استان گیلان است.

مهرماه امسال هم بعد از آنکه شایعات زیادی درخصوص سبک زندگی امام جمعه ایلام مطرح شد حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدنقی لطفی» که مدت 18سال امام جمعه ایلام و نماینده ولی فقیه در این استان بود با تأیید استعفایش از این سمت به شایعه‌ها و حرف و حدیث‌ها پایان داد. او البته گفته بود این جا به جایی‌ها طبیعی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی هم با صدور حکمی حجت‌الاسلام ‌الله‌نور کریمی‌تبار را به‌عنوان نماینده‌ ولی‌فقیه در استان و امام جمعه‌ شهر ایلام منصوب کردند. در بخشی از حکم انتصاب این امام جمعه که چهره‌ای جوان‌تر است، آمده بود: ارتباط نزدیک و صمیمی با جوانان و سلوک مردمی با همگان و بهره‌گیری از نخبگان و دانشگاهیان را توصیه می‌کنم.

   حاج‌علی‌اکبری کیست؟

حاج‌علی‌اکبری از سال ۱۳۹۰، ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد را بر عهده داشت و در سال ۱۳۹۵ برای یک دوره پنج‌ساله در این سمت ابقا شد. او نمایندگی مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را بر عهده داشت. علی‌اکبری در دولت نهم محمود احمدی‌نژاد به ریاست سازمان ملی جوانان منصوب شد و بعد‌ها با اختلافاتی که با او پیدا کرد از او و تفکراتش کناره‌گیری کرد. امام جمعه دائم تهران، رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند که از سال ۵۸ با حکم امام خمینی (ره) در این سمت منصوب شده‌اند.  پیش از انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، نمازجمعه‌های تهران به امامت آیات و حجج الاسلام و المسلمین امامی کاشانی، موحدی‌کرمانی، خاتمی، صدیقی و ابوترابی‌‌فرد برگزار می‌شد. نخستین نمازجمعه تهران بعد از انقلاب اسلامی در تاریخ ۵ مرداد ۵۸ به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید