• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42888
+
-

جهش در گردشگری داخلی

معاون گردشگری: دفاتر خدمات مسافرتی کشور هزینه سفر گردشگران داخلی را پرداخت می‌کنند و گردشگران این مبلغ را به‌صورت اقساط بدون سود به آژانس‌ها بازمی‌گردانند

گردشگری
جهش در گردشگری داخلی

محمد باریکانی/خبر‌نگار


طرح توسعه گردشگری داخلی کشور با همکاری بانک‌ها، بخش‌خصوصی و معاونت گردشگری کشور به‌زودی آغاز می‌شود و ایرانی‌ها می‌توانند در مسیرهای دلخواه و در قالب پکیج‌های متنوع سفر، جاذبه‌های گردشگری ایران را در سفرهای اقساطی مشاهده کنند. به گزارش همشهری، قرار است «طرح توسعه گردشگری داخلی» با ایجاد امکان سفر اقساطی برای گردشگران ایرانی در تمامی مسیرهای کشور و در قالب پکیج‌های گردشگری جذاب توزیع سفر در ایران و ساماندهی سفرهای داخلی را با ارائه تسهیلات به گردشگران فراهم کند.
ولی تیموری، معاون گردشگری کشور با اعلام جزئیات این طرح و آغاز ارائه تسهیلات سفر به تمام ایرانی‌ها در آینده نزدیک به همشهری گفت: این طرح با کاستن از سفرهای انفرادی و ترغیب مردم به سفرهای گروهی در قالب تور تمامی چرخه‌های صنعت گردشگری کشور و گردشگران داخلی را منتفع می‌کند.

تسهیل سفرهای داخلی
طرح ارائه تسهیلات به گردشگران داخلی پس از آن ارائه شده است که شرایط ارزی کشور امکان سفرهای خارجی را برای ایرانی‌ها به کمترین میزان در 10سال گذشته رساند. اما وضعیت گردشگری داخلی آنطور که معاون گردشگری می‌گوید بهتر از شرایط گردشگری خارجی است و از 85میلیون جمعیت کشور بیش از 60درصد جمعیت ایران در سال یک سفر را در سبد خانوار دارد. ولی تیموری با اشاره به اینکه سفرهای داخلی در کشور به‌صورت حرفه‌ای انجام نمی‌شود و سفرهای انفرادی موجب شده است که حجم تصادفات رانندگی در کشور افزایش بیابد و از کیفیت سفرهای داخلی ایرانی‌ها نیز کاسته شود به همشهری گفت: در این شرایط با چندین معضل مواجه می‌شویم؛ نخست آنکه سفرهای داخلی در مجرای صحیح انجام نمی‌شود و دوم آنکه هزینه سفرهای انفرادی بسیار بیشتر از سفرهای گروهی و در قالب تور بوده و کیفیت سفر نیز بسیار پایین است.
معاون گردشگری با تأکید بر اینکه هزینه سفرهای انفرادی بسیار بیشتر از سفرهای گروهی در قالب تور با برخورداری از پکیج‌های متنوع تمام می‌شود از اجرای طرح توسعه گردشگری داخلی با رویکرد ارائه تسهیلات به گردشگران داخلی و پرداخت هزینه صفر تا صد خدمات سفر به گردشگران از سوی دفاتر خدمات مسافرتی خبر داد و گفت: سفرهای برنامه‌ریزی شده هم از نظر هزینه‌های تمام‌شده و هم از نظر محتوا و کیفیت سفر برای گردشگران و مردم بسیار مقرون به صرفه‌تر از سفرهای انفرادی است که آسیب‌های زیادی را برای گردشگران به همراه دارد. سفرهای انفرادی نه‌تنها تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی کشور را درگیر نمی‌کند که اگر حتی 50درصد از سفرهای داخلی از طریق دفاتر خدمات مسافرتی اجرا شوند وضعیت اشتغال گردشگری بسیار بهتر از شرایط فعلی خواهد شد. ولی تیموری درخصوص جزئیات طرح جدید معاونت گردشگری کشور که با همکاری بخش خصوصی در دفاتر خدمات گردشگری، هتل‌ها و بانک‌های کشور در حال طی شدن مراحل نهایی برای اجراست افزود: برنامه‌ریزی برای اجرای طرح توسعه و رونق گردشگری داخلی آغاز شده و در این مسیر از دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز اقامتی کمک گرفته شده است تا با تهیه بسته‌های جذاب سفر برای گردشگران داخلی که قیمت آنها بسیار نازل‌تر و کیفیت‌شان بسیار بالاتر از هزینه و کیفیت سفرهای انفرادی است، حتی هزینه خدمات سفر گردشگران نیز از ابتدا تا انتها از سوی شرکت‌های خدمات گردشگری پرداخت شود.

پرداخت قسطی هزینه سفرهای داخلی
معاون گردشگری اعلام کرد: در این طرح گردشگران و علاقه‌مندان به سفرهای داخلی می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های خدمات گردشگری پکیج‌های متنوع سفر را انتخاب کنند و دفاتر خدمات گردشگری نیز هزینه سفر آنها را پرداخت می‌کنند و پس از سفر می‌توانند براساس قرارداد و توافق با آژانس‌های گردشگری مبلغ هزینه پرداخت شده توسط آژانس گردشگری را به‌صورت اقساط به آن شرکت پرداخت کنند. براساس آنچه معاون گردشگری به همشهری اعلام کرده است، شرکت‌های خدمات گردشگری در توافق با برخی بانک‌های کشور اقدام به ایجاد صندوق سفر با آورده خود کرده‌اند و از این محل مبلغ سفر گردشگران داخلی را پرداخت و به‌صورت اقساط از گردشگران پس از سفر دریافت می‌کنند. ولی تیموری حتی اشاره کرد که پرداخت اقساطی هزینه سفر به آژانس‌های گردشگری شامل سود پول پرداخت شده از سوی شرکت‌ها نمی‌شود. معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد: شرایط سفرهای جدید شامل محدودیت‌های قیمت نیست و گردشگران می‌توانند از کف تا سقف مبلغ سفرهای توریستی را به‌صورت اقساط به شرکت‌های خدمات گردشگری پرداخت کنند.
او همچنین از تصمیم برخی آژانس‌های گردشگری برای دپوی مبالغی در بانک‌های کشور به‌عنوان تضمین تسهیلات بانک‌ها در سفرهای اقساطی گردشگران خبر داد و گفت: برخی بانک‌ها نیز پذیرفته‌اند مبالغی را در قالب کارت‌های سفر در اختیار آژانس‌های گردشگری قرار دهند تا هزینه سفر گردشگران داخلی شود و این مبالغ به‌صورت اقساط از سوی گردشگران به شرکت‌های خدمات گردشگری کشور بازگردانده شود. آنطور که معاون گردشگری کشور تأکید کرده است، سفرهای اقساطی داخلی شامل محدودیت مقصد برای گردشگران نیست و حتی روستاهای کشور را نیز دربرمی‌گیرد و سقفی برای پرداخت تسهیلات در سفرهای داخلی درنظر گرفته نشده است. ولی تیموری تأکید کرد: در طرح توسعه گردشگری داخلی هیچ مبلغی در اختیار گردشگران قرار نمی‌گیرد بلکه تسهیلات به آژانس‌های گردشگری پرداخت می‌شود و آنها به‌صورت اقساط مبلغ سفرها را از گردشگران دریافت می‌کنند. او شعار اصلی طرح توسعه گردشگری داخلی را «گردشگری را از ایران آغاز کنیم» اعلام کرد و گفت: در این شیوه از سفر راه توسعه گردشگری از داخل کشور آغاز و زیرساخت‌های گردشگری حتی برای میزبانی از گردشگران خارجی نیز فراهم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید