• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41240
+
-

کورس خطر در 66 نقطه حادثه‌خیز

سرپرست استانداری: تاکنون 22 نقطه حادثه‌خیز در قم اصلاح شده است

گزارش
کورس خطر در 66 نقطه حادثه‌خیز

هیفاء پردل|   قم- خبرنگار:

حوادث ترافیکی سالانه جان 300 نفر را در قم می‌گیرد و 8 هزار نفر را نقص عضو می‌کند. به همین دلیل مجمع سلامت استان یک «سند راهبردی» برای کاهش حوادث ترافیکی تدوین کرده است. 
درست است که نهادهای بهداشتی و درمانی، امدادی و انتظامی در مسئله حوادث ترافیکی درگیرند اما مسائلی همچون تقویت قوانین، ارتقای فرهنگ ترافیک و استانداردسازی جاده‌ها و پیاده‌رو‌ها و زیرساخت‌های شهری حرف اول را در کاهش آمار تصادف می‌زند.


هزینه مدیریت حوادث 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این مجمع گفت: سالانه شاهد مرگ‌ومیر 300 نفر بر اثر تصادف و حوادث ترافیکی هستیم. با توجه به رشد آمار تصادف‌های استان توجه ویژه استانداری به بررسی این معضل و تدوین یک راهکار برای کاهش آن در نشست‌های مجمع سلامت در اولویت قرار گرفته است.

«ابوالفضل ایرانی خواه» با اشاره به هزینه سنگینی که بیمه‌ها برای مدیریت این حوادث متحمل می‌شوند، افزود: با توجه به آمار مرگ‌ومیر و وجود 16 هزار مصدوم بیمارستانی و 14 هزار مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی که به طور سرپایی به مراکز بیمارستانی منتقل می‌شوند، در سال 95 مبلغ 2 هزار و 250 میلیارد تومان برای مدیریت این حوادث هزینه شده است.

وی آمار حوادث و تصادف‌ها را در سال‌های 96 و 97 بالا دانست و تأکید کرد: سال گذشته تغییری در زمینه آمار حوادث در این استان مشاهده نشده، چراکه برنامه‌ها به کاهش آمار حوادث و تصادف هدایت نشده است.
ایرانی‌خواه بیان کرد: باید از اهل فن پرس‌وجو کرد که آیا در مسئله آیین‌نامه‌ها یا مدیریت ترافیک ضعف داریم یا سیاست‌گذاری‌های ما فقط آزمون و خطا بوده است. برای آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حوادث و ترافیک قم هم تدبیری شود.


تصادف‌های خونین

در ادامه نشست رئیس مرکز تحقیقات و گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی کشور که مهمان این نشست بود با ارائه آمار جهانی، ملی و استانی از وضعیت ترافیک همگان را متحیر کرد. 
«حمیدرضا خانکه» با ارائه گزارشی از وضع حوادث ترافیکی در دنیا و مقایسه آن با کشور و قم اظهار کرد: ایران در بین کشورهای جهان دارای بیشترین تعداد کشته‌‌های حوادث ترافیکی است. 7 استان دارای بیشترین آمار مرگ‌ومیر در حوادث ترافیکی هستند. قم درزمینه حوادث ترافیکی بین استان‌های کشور بیشترین رشد را داشته و به طور متوسط سالانه 300 کشته و 8 هزار نقص عضو در این استان رخ می‌دهد.
وی تأکید کرد: مرگ‌ومیر موتورسیکلت‌سواران در قم بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از حوادث را به خود اختصاص داده ولی این آمار در جاده‌های کشور مربوط به سرنشینان خودروهاست.


غفلت از آموزش‌های موثر 

سرپرست استانداری قم نیز با بیان این‌که سالانه شاهد مرگ 300 نفر بر اثر حوادث ترافیکی هستیم، گفت: این مسئله جای تأمل دارد. «سید محمدرضا هاشمی» تأکید کرد: با توجه به صرف هزینه زیاد در سال برای بیمه خودرو، از بحث آموزش‌های ترافیکی غفلت کرده‌ایم.
وی با بیان این‌که در قم 66 نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که فقط 22 نقطه آن اصلاح شده است، اظهار کرد: شرایط وقوع حوادث در قم با سایر استان‌ها متفاوت است. چند هزار پرونده کیفری در این استان مرتبط با موتورسیکلت‌سواران است.

سرپرست استانداری قم افزود: سالانه 165 میلیون خودرو فقط در آزادراه قم - تهران تردد می‌کنند و این در حالی است که 360 هزار موتورسیکلت در شهر قم پلاک شده است. باید در تدوین برنامه‌های این مجمع دقت نظر شود تا برای کاهش ترافیک در سال‌های آینده خروجی خوبی داشته باشیم.


سهم موتورسیکلت‌سواران

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم نیز بیان کرد: در بررسی راهکارها باید شرایط رانندگی در قم نسبت به کل کشور بررسی شود. حتی ممکن است شرایط آب و هوایی هم بر شرایط رانندگی در قم تأثیرگذار باشد، بنابراین باید بر این اساس برنامه‌ریزی شود. سرهنگ «علی حسن قیصری» آمار حوادث ترافیکی را در 8 ماه نخست سال 97 تأمل‌برانگیز دانست و گفت: در این مدت 60 نفر فوت کرده که 33 نفر از آن‌ها موتورسیکلت‌سواران بودند. در این زمینه نباید از سهم اتباع خارجی هم غافل بود، چراکه 13 نفر از این مرگ‌ومیرها موتورسیکلت‌سواران اتباع خارجی هستند که بیشتر آن‎ها گواهی‌نامه رانندگی نداشتند. 
به گفته این مسئول، 21 نفر از آمار مرگ‌ومیر در 8 ماه امسال را عابران پیاده تشکیل می‌دهند که 35 درصد آن‌ها بالای 60 سال سن داشتند و سهم کودکان از تصادف‌ها در این مدت 10 درصد است. 


بلوارهای حادثه‌خیز

سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی استان افزود: برخی بلوارها از جمله بلوار غدیر، بلوار خلیج فارس، خیابان امام موسی صدر و بلوار 15 خرداد از نظر حادثه‌خیز بودن در وضعیت بحرانی قرار دارند و باید اصلاح شوند.

قیصری با بیان این‌که نرده‌گذاری خیابان‌ها جای تأمل دارد، اظهار کرد: در شهر قم پل‌های عابر پیاده باید مکانیزه شود. در حاشیه شهر سرعتگیر کم‌تری نصب شده و محل‌های تردد عابر پیاده خط‌کشی نشده است در حالی که 57 درصد تصادف موتورسیکلت‌سواران قم گروه سنی 15 تا 25 سال هستند.


ایمن‌سازی مدارس قم به لحاظ ترافیکی

مدیر مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم در دومین نشست مجمع سلامت از ایمن‌سازی تمام مدارس شهر قم خبر داد.
«علی‌اکبر رحیمی» گفت: همه مدارس شهر قم از اوایل مهر امسال با نصب تابلو، خط‌کشی و ایجاد سرعتکاه مناسب در مقابل همه مدارسی که در حاشیه معابر قرار گرفته ایمن‌سازی شده‌اند.
وی تأکید کرد: در 2 سال گذشته برای بهبود معضل ترافیک 25 پل عابر پیاده و 4 هزار متر تابلوی راهنمایی نصب شده است. همچنین هزار و 752 ساعت مبانی ایمنی و ترافیک به دانش‌آموزان آموزش داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید