• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41077
+
-

سبد معیشت کارگران قزوین، پر از دغدغه

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری: نرخ بیکاری در استان به 11 درصد رسیده است

جامعه
سبد معیشت کارگران قزوین، پر از دغدغه

آرش صالحی|   قزوین - خبرنگار:


سکونت 120 هزار کارگر در استان صنعتی قزوین به‌روشنی نشان می‌دهد که قزوین یک استان کارگرخیز و اقتصاد آن کارگری است؛ استانی که پیشتاز روند مدرنیزاسیون اقتصادی در ایران بوده و صدها کارخانه، کارگاه و واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی متعدد، این دیار کهن را به موتور اقتصاد ملی کشور، به‌ویژه در حوزه صنعت تبدیل کرده است. با وجود تلاش زیاد مدیران اقتصادی ارشد استان در 3 سال اخیر و قول‌هایی که برای ایجاد اشتغال پایدار به کارگران مینودری داده شد، این روزها فعالان اقتصادی، به‌ویژه در شرایط پس از بازگشت تحریم‌ها، بیش از گذشته از وضعیت کسب و کار خود گله دارند و با استناد به افزایش  5 درصد افرادی که در سال جاری بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند، این آمار را نشانه‌ای برای ارزیابی فضای  کسب وکار در استان می‌دانند. 


مشکل 64 واحد صنعتی

نزدیک به یک هفته پیش، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین گفته که 64 واحد صنعتی و تولیدی در استان قزوین با بیش از 5925 کارگر وضعیت مناسبی ندارند. او به آمار تورم هم اشاره کرده و گفته میزان تورم در شهرها به ۱۴.۲ درصد و در روستا به ۱۳.۸ درصد رسیده و برخی اقلام اساسی از جمله گوشت سفید، برنج، تخم‌مرغ و پنیر از 6 تا ۱۳ درصد افزایش یافته و میانگین بالا رفتن قیمت‌ها ۲۰ درصد بوده است. حسین‌زکی‌زاده با بیان این‌که نرخ بیکاری در استان به ۱۱ درصد رسیده افزوده است: در کنار ۱۹ درصد تعدیل نیروی کار، ۶۶۳۹ بیمه‌شده جدید هم در استان به جمع شاغلان اضافه شده است. 


سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت

این در حالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کاهش 24 درصدی سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خبر داده است.
 احمدرضا پورابراهیمی گفته است: در بخش صنعت با صدور ۳۹۵۲ مجوز، امسال شاهد افزایش ۱۵ درصدی در مجوزها که البته میزان سرمایه‌گذاری‌ها ۲۴ درصد کاهش یافته است.از سوی دیگر استاندار قزوین اعلام کرده است 30 درصد کارخانه‌های استان تعطیل شده و در خواب زمستانی فرورفته‌اند.

او گفته است: امروز حساسیت شورای عالی کار به این دلیل است که سبد معیشت خانوار کارگری خالی است و کارگران با حداقل‌ها زندگی می‌کنند. هفته‌ای نیست که کارگران به ما مراجعه نکنند و از پایین بودن حقوق و افزایش هزینه‌های زندگی و نگرفتن سبد حمایت غذایی گلایه نکنند.


لزوم پرداخت عیدی کارگران قبل از پایان سال

از سوی دیگر، علی اصلانی، از اعضای کانون عالی شوراهای اسلامی کار، با اشاره به رقم عیدی امسال کارگران گفته است: براساس مصوبه شورای عالی کار، در اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان تعیین شده و براساس قانون مصوب مجلس، کارفرمایان باید حداقل 2 ماه پایه حقوق و حداکثر 3 ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند. 
او افزوده است: با در نظر گرفتن این قاعده، عیدی امسال کارگران حداقل 2 میلیون و ۲۲۲ هزار تومان و حداکثر 3 میلیون و ۳۳۷ هزار تومان خواهد بود که شایسته است پرداخت آن را به شب عید یا بعد از آن موکول نشود.


کاهش نرخ بیکاری تا پایان سال 

معاون امور اقتصادی استانداری قزوین در گفت‌وگو با همشهری با بیان این که آمار فصلی نرخ بیکاری قابل استناد نیست، افزود: نرخ بیکاری در قزوین پایین‌تر از میانگین کشوری است و قزوین در کاهش نرخ بیکاری در رتبه هشتم کشور قرار دارد.
«منوچهر حبیبی» با اشاره به سهم 44 درصدی اشتغال استان در حوزه خدمات گفت: صنعت با بیش از 37 درصد و کشاورزی با 18 درصد از سهم اشتغال استان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی با تأکید بر برنامه‌‌ریزی دقیق و تلاش مضاعف دستگاه‌های اجرایی و تقویت بخش خصوصی برای کاهش نرخ بیکاری در استان ابراز امیدواری کرد که با ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی در بخش روستایی، نرخ بیکاری در ادامه سال کاهش یابد.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز از اختصاص 395 میلیارد تومان به حوزه اشتغال خبر داد و به همشهری گفت: با توجه به زودبازده بودن اشتغال روستایی، امیدواریم با اختصاص 133 میلیاردتومان از این مقدار به این حوزه، نرخ بیکاری در استان به اندازه قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

«مسعود بابایی» مهارت نداشتن افراد جویای کار را یکی از مشکلات ورود متقاضیان اشتغال به بازار کار اعلام کرد و افزود: با ورود سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و آموزش فنی و حرفه‌ای موضوع مهارت‌آموزی در سال جاری با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به رشد اشتغال در بخش خدمات و سهم اندک کشورمان در حوزه خدمات اینترنتی گفت: باید با حمایت از ایده‌های نو و خلاقانه در این بخش و ایجاد انگیزه در نخبگان و کارآفرینان سهم خود را از این بازار مهم و تاثیرگذار کسب کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید