• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40283
+
-

واقعیت‌های گرانی در کف بازار

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی: یک عامل جزئی مانند آفت می‌تواند عرضه محصولات کشاورزی را محدود کند و قیمت آنها را افزایش دهد

تورم
واقعیت‌های گرانی در کف بازار

 امیر عفاف|   شیراز- خبرنگار:

رانی کالاهای اساسی و کوچک شدن سفره خانوارها، محور بیشتر گفت‌وگوهای مردم در سراسر کشور است. محدود شدن سبد معیشتی خانواده‌ها به عوامل گوناگونی وابسته است که افزایش نرخ ارز و خشکسالی‌های متوالی، عمده آن را شامل می‌شود. در این میان برخی نهادها و سازمان‌ها در گزارش‌های میدانی خود با ارائه آمارهایی در کشور و استان عددهای متنوعی از گرانی انواع کالا‌ها را ارائه می‌کنند که گاهی تناسبی با واقعیت ندارد. البته چاره‌جویی و راهکارهای مسئولان برای کاهش قیمت‌ها نیز چندان راه به جایی نبرده و تنها بخش مختصری از مشکلات را مرتفع کرده است. اهالی فارس به خصوص شیرازی‌ها نیز از آسیب‌های غول تورم بی‌گزند نمانده‌اند و جدا از اقلام ضروری، برای تهیه مسکن و پوشاک هم در مضیقه‌اند.


افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در خصوص نظارت بر قیمت گوشت قرمز منجمد می‌گوید: از ابتدای مهرماه 1300 تن گوشت قرمز منجمد در فارس توزیع شده که با ارز یارانه‌ای خریداری و وارد شده است.
«هدایت‌الله رحیمی» با اعلام این‌که بیش از 200 تن گوشت گرم وارداتی نیز در این بازه زمانی توزیع شده است، ادامه می‌دهد: قیمت گوشت قرمز مخلوط تا پایان تابستان کیلویی 54 هزار تومان بود، اما در حال حاضر به 60 هزار تومان رسیده است.
وی اضافه می‌کند: گوشت گوساله نیز از ابتدای پاییز 4 تا 5 هزار تومان برای هر کیلوگرم افزایش قیمت داشته است.

رحیمی تعیین نرخ مرغ را به میزان عرضه وابسته می‌داند و می‌گوید: چند ماه قبل که صادرات مرغ ممنوع شد قیمت ثابت ماند، اما از اواخر تابستان تاکنون در حدود 500 تومان برای هر کیلوگرم افزایش قیمت داشته است.
وی با اشاره به این‌که قیمت تخم‌مرغ نیز افزایش داشته است، ادامه می‌دهد: قیمت هر بسته تخم‌مرغ از 8 هزار و 500 تومان به 10 هزار تومان رسیده است.


نوسان قیمت لبنیات و برنج

این مقام مسئول افزایش نرخ پایه شیر را دلیل گران شدن محصولات لبنی عنوان می‌کند و می‌گوید: با راه‌اندازی کارخانه‌های شیرخشک‌سازی، قیمت شیر خام افزایش پیدا کرد و طبیعی بود که قیمت محصولات لبنی سیر صعودی داشته باشند. 
رحیمی از افزایش 25 درصدی نرخ محصولات لبنی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: قیمت‌گذاری محصولات کارخانه‌های تولید لبنیات به صورت تعزیراتی انجام شده و قابل کنترل است.
وی با اشاره به این‌که در 6 ماه ابتدای امسال برنج خارجی به صورت ویژه وارد و در بازار فارس توزیع شده است، می‌افزاید: قیمت برنج خارجی رشد چندانی نداشته است و با همان نرخ 7 تا 7 هزار و 400 تومان برای هر کیلوگرم فروخته می‌شود.
رحیمی با بیان این‌که برنج ایرانی نسبت به ماه‌های گذشته افزایش قیمت داشته است، ادامه می‌دهد: برنج کامفیروزی کیلویی 1500 تا 2 هزار تومان نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است.


کنترل قیمت محصولات زراعی

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی که اعتقاد دارد نوسان قیمت در محصولات زراعی رایج است، می‌گوید: یک عامل جزئی مانند آفت می‌تواند عرضه محصولات کشاورزی را محدود کند و قیمت آنها را افزایش دهد.

رحیمی به افزایش قیمت گوجه‌فرنگی اشاره و اضافه می‌کند: در هفته‌های گذشته به علت بارندگی‌های شدید و صادرات، قیمت گوجه فرنگی افزایش داشت، اما در حال حاضر با تزریق گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای به بازار قیمت این محصول رو به کاهش است.

وی با اشاره به این‌که قیمت خیار گلخانه‌ای در ماه‌های گذشته ثابت بوده است، درباره نرخ سیب‌زمینی نیز می‌گوید: با این‌که روزهای پایانی برداشت سیب‌زمینی را پشت سر می‌گذاریم مشکل خاصی وجود ندارد و نیاز بازار از ذخایر سردخانه‌ای تامین می‌شود که فقط مختصری به دلیل هزینه انبارداری بر نرخ این محصول و پیاز افزوده شده است.


اقدامات جهاد کشاورزی

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی با تاکید بر این‌که برای مقابله با افزایش قیمت‌ها تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است، می‌گوید: برای کنترل قیمت گوشت، مرغ، برنج و شکر از ذخایر بهره می‌بریم که با افزایش قیمت بلافاصله در بازار توزیع می‌شوند.رحیمی می‌افزاید: برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی دامداران، جهاد کشاورزی به خرید تولیدات آنان اقدام می‌کند تا قیمت‌ها ثابت بماند.

وی درباره کنترل محصولات زراعی مورد نیاز مردم مانند سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و خیار نیز اضافه می‌کند: با برنامه کشت خارج از فصل که به دلیل چهار فصل بودن فارس میسر شده است از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شود.


افزایش 10 درصدی قیمت نان

رئیس اتحادیه نانوایان شیراز نیز با بیان این‌که قیمت نان با نظارت اتحادیه در آبان ماه 10 درصد افزایش داشته است، می‌گوید: بر این اساس نرخ‌نامه جدید نان با تایید و نظارت اتحادیه نانوایی‌های شیراز در واحدهای نانوایی نصب شده است.
«علیرضا سخنوریان» که اعتقاد دارد این افزایش قیمت تنها بخشی از خواسته‌های اعضای تحت پوشش اتحادیه را تامین می‌کند، ادامه می‌دهد: امسال حدود 19 درصد دستمزد کارگر افزایش داشته است.وی با یادآوری این‌که نرخ نان در شیراز طی 4 سال اخیر تغییر نکرده بود، می‌افزاید: با تمام مشکلات موجود، فارس تنها استان کشور به شمار می‌رود که تا امروز با بحران نان مصرفی مواجه نشده است.


وضعیت مسکن و پوشاک 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اعلام این‌که قیمت ملک در شیراز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است، می‌گوید: به دلیل نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، قیمت ملک نیز بالا رفته است.

«محمدقاسم تابنده‌ماه» اضافه می‌کند: مردم به جای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و طلا که هیچ ثباتی ندارد بهتر است در بازار مسکن که ثبات بیشتری دارد سرمایه‌گذاری کنند.
وی با اشاره به این‌که قیمت هر متر‌ مربع واحد مسکونی، به منطقه، کیفیت ملک، سیستم هوشمند و مصالح مصرفی بستگی دارد، می‌افزاید: بالاترین قیمت ملک مسکونی در منطقه قصر‌الدشت شیراز به قیمت هر متر‌ مربع 13 میلیون تومان گزارش شده است.
 رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز نیز از افزایش 10 درصدی قیمت پوشاک تولید داخلی در ماه‌های اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: به دلیل این‌که برخی از مواد اولیه تولید پوشاک وارداتی است به نوسانات نرخ ارز بستگی دارد.
«خدابخش رضایی» می‌افزاید: بازار پوشاک به علت کسادی بازار و تعداد فراوان واحدهای صنفی، چندان تحت تاثیر تورم قرار نگرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید