• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40264
+
-

قیمت گوشت قرمز، روی نمودار صعودی

قیمت گوشت قرمز در یک ماه اخیر بیش از 10 هزار تومان در لرستان افزایش داشته است

بازار
قیمت گوشت قرمز، روی نمودار صعودی

فاطمه حافظی |   خرم آباد - خبرنگار:

همیشه نوسان نرخ کالا و اقلام در بازار زندگی مردم را آشفته و تعادل دخل و خرج خانواده‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. یکی از کالاهایی که این روزها نرخ آن افزایش داشته و گوی سبقت را از بقیه اقلام ربوده، گوشت قرمز است. گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین کالاهای اساسی مردم است و نقش مهمی در تغذیه خانواده‌ها ایفا می‌کند. افزایش قیمت گوشت قرمز از یک سو و کمبود آن از سوی دیگر در بازار، کم بودن میزان واردات گوشت قرمز و... باعث شده‌اند این کالا عرضه مناسبی هم نداشته باشد. 


ارتباط دلار با گرانی  گوشت قرمز

یکی از شهروندان در این مورد به همشهری می‌گوید: قیمت گوشت قرمز در خرم‌آباد مانند قیمت دلار است و روزانه شاهد افزایش آن هستیم! ضمن این‌که با وجود افزایش قیمت، متاسفانه کیفیت گوشت پایین آمده است.

«رضا ترابی» می‌افزاید: این موضوع باعث شده است فشار مضاعف و ضرر زیادی متوجه خانوارها شود. این روزها گوشت را با قیمتی بیشتر و کیفیتی پایین‌تر می‌خریم. وی ادامه می‌دهد: بیشتر قصابان گوشت‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند و می‌فروشند. هر قسمت از گوشت گوسفند و گوساله قیمتی متفاوت دارد. گوشت گوسفند را کیلویی 65 هزار تومان نیز می‌فروشند.


افزایش ناگهانی قیمت 

یکی از دیگر شهروندان خرم‌آباد به همشهری می‌گوید: در یک ماه گذشته قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش قابل‌توجهی داشته و قیمت پایه آن به بیش از 50 هزار تومان رسیده است.
«فرامرز نادری» ادامه می‌دهد: قطعا برای تهیه گوشت باکیفیت باید مبلغ بیشتری پرداخت شود. این در حالی است که گوشت باکیفیت و دام جوان نیز در بازار کم شده است.
وی بیان می‌کند: گوشت قرمز یکی از کالاهای اساسی مصرفی مردم است و این تغییر قیمت مردم را برای گذران زندگی دچار مشکل می‌کند و حتی موجب می‌شود برخی از خانوارها این کالا را از سبد مصرفی خود حذف یا استفاده آن را منوط به مراسمی خاص کنند.


آشفتگی در بازار 

یکی از قصابان شهر نیز بیان می‌کند: افزایش نرخ گوشت قرمز از یک طرف باعث شده است برخی از مشتریان خود را از دست بدهیم و از سوی دیگر، مشتریانی که مراجعه می‌کنند خرید چندانی انجام ندهند. این مساله در حقیقت یک نوع آشفتگی و بی‌نظمی در بازار گوشت قرمز به وجود آورده است. 
«مسعود حسینی» ادامه می‌دهد: کمبود دام جوان باعث شده است نرخ گوشت قرمز افزایش پیدا کند و طبیعی است که قدرت خرید مردم پایین می‌آید. ما نیز از این تغییر نرخ و افزایش ناگهانی ناراضی هستیم چون متضرر می‌شویم. اگر نظارت درستی بر فروش دام صورت بگیرد قطعا نرخ گوشت قرمز نیز روند معقولی خواهد داشت.


کاهش عرضه دام در بازار

رئیس اتحادیه قصابان شهر خرم‌آباد در مورد گرانی گوشت قرمز در بازار می‌گوید: آشفتگی و بی‌نظمی در بازار تنها مربوط به گوشت قرمز نیست و در مورد کلیه اجناس مشاهده می‌شود. البته گوشت قرمز دستخوش تغییرات قیمتی زیادی شده است.

«سیامک حیدری» می‌افزاید: این افزایش نرخ گوشت به نبود دام جوان بر‌می‌گردد. بسیاری از دام‌های جوان به صورت غیررسمی صادر می‌شوند. این موضوع‌ باعث بی‌نظمی در بازار گوشت قرمز استان شده است.وی ادامه می‌دهد: اکنون به دلیل صادرات دام جوان با کمبود 50 درصدی گوشت باکیفیت در بازار خرم‌آباد مواجه هستیم. در نتیجه قصابان مجبور به عرضه گوشت قرمز با کیفیت نسبتا پایین‌تری هستند. تغییرات قیمتی در گوشت قرمز باعث شده است در یک ماه اخیر قیمت هرکیلو دام زنده بیش از 10 هزار تومان افزایش پیدا کند. افزایش قیمت دام زنده باعث افزایش نرخ هرکیلو گوشت قرمز تا 20 هزار تومان می‌شود.


قیمت گوشت و دام زنده در بازار

حیدری با اشاره به قیمت دام زنده نیز بیان می‌کند: هر کیلوگرم گاو زنده 20 هزار تومان، گوساله 25 هزار تومان، بره 33 هزار تومان و گوسفند نیز 25 هزار تومان قیمت دارد. این در حالی است که در خرم‌آباد هر کیلوگرم گوشت گوساله 60 هزار تومان، گاو 50 هزار تومان، بره 65 هزار تومان و گوسفندی 60 هزار تومان عرضه می‌شود.


نبود واردات 

رئیس اتحادیه قصابان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دیگر دلایل افزایش نرخ گوشت قرمز اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوع دیگر، نبود واردات گوشت قرمز است. این موضوع باعث می‌شود میزان دام کشتار شده جوابگوی نیاز مردم نباشد. در حقیقت نبود واردات باعث شده است ارگان‌ها، سازمان‌ها و واحدهای دولتی و رستوران‌ها که از گوشت منجمد برای مصرف خود استفاده می‌کردند، به گوشت گرم روی بیاورند.

حیدری عنوان می‌کند: در حال حاضر نیز به صورت هفتگی و ماهانه توزیع گوشت منجمد انجام می‌شود که جوابگوی نیاز مردم نیست. روزانه بیش از 10 تن کشتار دام زنده در استان انجام می‌شود، اما باز هم نیاز مردم را تامین نمی‌کند. به همین دلیل باید واردات به صورت منظم در دستور کار قرار گیرد تا علاوه بر کنترل قیمت گوشت قرمز، نیاز مردم نیز برطرف شود.
وی همچنین به تمایل نداشتن مردم به مصرف گوشت منجمد اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از دلایل نبود تمایل به استفاده از گوشت منجمد، پایین بودن کیفیت آن است زیرا جهاد کشاورزی گوشت‌های منجمد را با نام گوشت برزیلی به مردم عرضه می‌کند در حالی که این گوشت‌ها پاکستانی یا مربوط به سایر کشورها هستند که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.وی بیان می‌کند: همین موضوع باعث شده است اگر توزیع گوشت منجمدی هم صورت می‌گیرد نتواند جوابگوی نیازها باشد.


توزیع هفتگی 100 تن گوشت قرمز در استان

رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی لرستان با تایید افزایش قیمت گوشت قرمز در این استان می‌گوید: هیچ‌گونه صادرات رسمی دام زنده در کل کشور صورت نمی‌گیرد و افزایش قیمت گوشت قرمز در استان به دلیل صادرات غیررسمی دام زنده است. بسیاری از دامداران دام‌های خود را به استان‌های جنوبی برای صادرات به کشورهای دیگر می‌برند.«عظیم دادگر» می‌افزاید: به همین دلیل برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت گوشت قرمز در استان، واردات گوشت منجمد را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: برای این منظور به صورت هفتگی 100 تن گوشت منجمد گوساله و 4 تن گوشت منجمد بره در استان توزیع می‌شود تا بتوان بازار را تنظیم کرد. هر کیلوگرم گوشت منجمد گوساله با قیمت 29 هزار تومان و بره نیز با قیمت 37 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید