• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40282
+
-

بازگشت رونق به بافت تاریخی بوشهر

7/5 هکتار از کل مساحت بافت تاریخی بوشهر مربوط به کوچه ها و میدان های ارتباطی بین کوچه هاست

شهری
بازگشت رونق به بافت تاریخی بوشهر

علیرضا برازجانی|   بوشهر - خبرنگار:

بافت تاریخی بوشهر به مساحت ۳۸ هکتار که بناهای مسکونی و عمارت‌های باشکوهی را از 2 قرن گذشته تاکنون در خود جای داده، در شمالی‌ترین نقطه بوشهر قرار گرفته است. ۴ محله قدیمی به نام‌های دهدشتی، کوتی، شنبدی و بهبهانی هسته اصلی این بندر تاریخی را تشکیل می‌دهند. 900 بنای قدیمی و تاریخی در کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی وجود دارد که این محوطه باشکوه را به منحصربه‌فرد‌ترین و زیباترین بافت‌های مسکونی ایران تبدیل کرده است.
مدیریت شهری برای حفظ بناهای تاریخی و تقویت زیرساخت‌های شهری در محوطه بافت تاریخی بوشهر و نیز تسهیل پیگیری مطالبات بدنه اجتماعی ساکن در این بافت قدیمی، اقدام به تاسیس شهرداری بافت فرهنگی تاریخی بندر بوشهر کرده و اقدامات عمرانی خوبی انجام داده است.


تلاش برای بازگشت به شکوه گذشته

شهردار بافت فرهنگی تاریخی بندر بوشهر در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی گوناگون، می‌گوید: نظارت بر اجرای پروژه‌ها در چارچوب بودجه مصوب برای جلوگیری از فعالیت‌هایی که مغایر با مقررات شهرداری‌هاست از وظایفی است که به دنبال تحقق آن هستیم. افزون بر این، پیگیری کارهای خدماتی و فرهنگی و اهتمام در جذب بودجه مصوب از دیگر تعهدات این شهرداری است. 
«مسعود غلامزاده‌فرد» اضافه می‌کند: شهرداری بافت فرهنگی تاریخی بندر بوشهر تلاش می‌کند با اجرای کارهای عمرانی و پیگیری کارهای خدماتی و فرهنگی، بافت تاریخی بندر بوشهر را به شکوه و رونق گذشته خود برگرداند و این مکان‌ها را به عنوان جاذبه‌ای گردشگری و باستانی به همه مردم ایران و جهان معرفی کند.

وی می‌افزاید: از کل بافت فرهنگی و تاریخی بندر بوشهر که 38 هکتار است، حدود 7/5 هکتار مربوط به کوچه‌ها و میدان‌های ارتباطی بین کوچه‌هاست. از سال 1396 تاکنون در 19 هزار متر‌‌مربع از کوچه‌های محلات بهبهانی و کوتی لوله‌کشی گاز شهری به اجرا درآمده و به شبکه گاز شهری متصل شده است. اعتبار صرف‌شده در این پروژه ۵۰ میلیارد تومان بود.


موزاییک‌فرش معابر بافت تاریخی

غلامزاده‌فرد با اشاره به این‌که موزاییک‌فرش کوچه‌ها از دیگر اقدامات عمرانی است که در معابر بافت شروع شده است، ادامه می‌دهد: موزاییک‌فرش و لوله‌گذاری کانال‌های دفع آب‌های سطحی کوچه‌های بافت در چند فاز پیش‌بینی شده که بخشی از آن عملیاتی شده و بخش دیگر با ۲۰ میلیارد ریال بودجه در دست اقدام است. برای انتخاب نوع موزاییک‌فرش کوچه‌های بافت، علاوه بر بهبود عبور و مرور به مبلمان شهری هم توجه شده است و به همین منظور از موزاییک‌های بتنی با روکش سیلیسی به صورت خشکه‌چینی استفاده شده است، زیرا با نظر مشاوران خبره یکی از مزایای این روش  بهبود تنفس بافت خواهد بود؛ ضمن این‌که اگر زمانی حفاری یا تعمیراتی در سطح موزاییک‌فرش نیاز باشد، موزاییک‌ها سالم بیرون آورده شود و پس از حفاری همان موزاییک‌ها قابلیت استفاده مجدد را پیدا خواهند کرد.


اصلاح شبکه فاضلاب

شهردار بافت تاریخی بوشهر با اشاره به معضل فاضلاب واحدهای مسکونی بافت قدیمی بوشهر، می‌گوید: در قالب یک برنامه جامع و با مطالعات صورت‌گرفته، اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب در سطح بافت تاریخی در دستور کار قرار گرفت. کانال‌های روباز دفع آب‌های سطحی قبلی به وسیله لوله‌های فاضلابی به قطر 10 اینچ جایگزین و باعث شد هم عرض کوچه‌ها بیشتر و هم بوی بد و ظاهر نازیبای کانال‌های روباز قبلی برطرف و یکی از دغدغه‌های ساکنان بافت برطرف شود.


مشارکت در مرمت ساختمان‌های تاریخی

غلامزاده‌فرد با بیان این‌که وجود ساختمان و بناهای دارای ارزش معماری و هنری یکی از امتیازات بافت محسوب می‌شود و این شهرداری در مرمت و بازسازی با دیگر سازمان‌های مسئول همکاری دارد، به همشهری می‌گوید: در اجرای پروژه بازسازی ابنیه تاریخی و باارزش که با نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی انجام شد، در مجموع با بنیاد ایرانشناسی، موزه مردم‌شناسی، ساختمان امور اتباع خارجه و کنسولگری انگلیس و ضلع شرقی عمارت بیلیارد با مصالح مورد تایید سازمان میراث فرهنگی و زیر نظر کارشناسان این سازمان مشارکت فعالی داشتیم و برابر برنامه زمان‌بندی، موفق به تکمیل و بهره‌برداری از این عمارت‌ها شدیم. همچنین پروژه مرمت خانه آیت‌الله علم‌الهدی معروف به عمارت مشروطه، به مساحت 345 متر‌مربع در 2 طبقه توسط این شهرداری صورت گرفت. 


دیوارکشی اراضی بلاتکلیف

شهردار بافت تاریخی بوشهر تاکید می‌کند: زمین‌های بلاتکلیفی در محدوده بافت تاریخی وجود دارند که مالکان آنها اراده‌ای برای محصور کردن و دیوارکشی آنها ندارند و ادامه این روند موجب بروز مشکلاتی در بافت و انباشت زباله و نخاله شد؛ به طوری که افزون بر این‌که چهره بافت تاریخی را نازیبا کرده بود، مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی را به دنبال داشت و رسیدگی به این موضوع در اولویت قرار گرفت. چند اخطار به مالکان این زمین‌ها برای دیوارکشی ارسال شد، ولی هیچ‌ اقدامی برای دیوارکشی زمین‌ها نکردند؛ بنابراین شهرداری بافت تاریخی با مجوز شورای اسلامی شهر بوشهر به دیوارکشی این زمین‌ها با طرح و معماری سنتی و مصالح بومی اقدام کرد. 
 

بافت تاریخی  بوشهر در یک نگاه

گذرها و میدان‌های موزاییک‌فرش نشده:  32 هزار مترمربع 
گذرها و میدان‌های بافت موزاییک‌فرش‌شده:  25 هزار متر مربع
گذرها و میدان‌های بافت فرهنگی تاریخی بندر بوشهر: 5/7 هکتار
بافت فرهنگی و تاریخی بندر بوشهر: 38 هکتار
آغاز عملیات لوله‌گذاری و اتصال محلات بافت به شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری توسط شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با 500 میلیارد ریال اعتبار 
ادامه سنگفرش کوچه و معابر محله‌های بافت تاریخی بعد از اجرای عملیات شبکه فاضلاب با اعتباری بالغ بر 20‌میلیارد ریال 

این خبر را به اشتراک بگذارید