• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40267
+
-

بافت فرسوده اهواز در اغما

یک عضو شورای شهر اهواز: ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه‌گذاران برای ساخت‌ و ساز می‌تواند در نوسازی مناطق دارای بافت فرسوده موثر باشد

نمای نزدیک
بافت فرسوده اهواز در اغما

محمدرضا عبادی|   اهواز- خبرنگار:

بافت فرسوده شهری به عرصه‌هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می‌شود که به دلیل فرسودگی کالبدی و عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات و خدمات و زیرساخت‌های شهری آسیب‌پذیرند و ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی دارند. بافت‌های فرسوده به سبب فرسودگی در کلیت با یکدیگر ویژگی‌های مشترکی دارند.
براساس قانون، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی هر سال باید حداقل 10 درصد از بافت‌های فرسوده شهری را احیا کنند، اما این قانون تاکنون در اهواز اجرا نشده است.


1400 هکتار بافت فرسوده در اهواز

یک عضو شورای شهر اهواز به همشهری می‌گوید: 1400 هکتار بافت فرسوده در اهواز وجود دارد. این بافت‌ها در هسته مرکزی شهر، مناطق حصیرآباد، منبع آب، نهضت‌آباد، عامری، سیاحی و کوی علوی هستند و در حال حاضر طرح‌هایی با عنوان طرح تفصیلی برای آنها تهیه ‌شده است.

«عبدالزهرا سنواتی» با بیان این‌که موضوع احیای بافت‌های فرسوده در اجلاس هیأت‌رئیسه شورای کلانشهرها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، به این نتیجه رسیدیم که ارائه بسته‌های تشویقی برای ساخت‌ و ‌ساز به سرمایه‌گذاران می‌تواند در نوسازی مناطق دارای بافت فرسوده موثر باشد.

وی عنوان می‌کند: در اهواز فقط 50 درصد پروانه ساخت ‌و ساز در مناطق بافت فرسوده رایگان است و یکی از علل استقبال سرد مردم در این حوزه می‌تواند این باشد که ما بسته تشویقی برای ساخت‌ و‌ ساز و نوسازی در نظر نگرفته‌ایم.
این عضو شورای شهر می‌گوید: در تهران برای رونق ساخت‌ و ‌ساز در بافت‌های فرسوده، پروانه ساخت‌ و  ‌ساز به ‌صورت رایگان صادر می‌شود. ما هم باید تعدادی مشوق در نظر بگیریم تا نوسازی روی غلتک بیفتد.


مشوق‌هایی برای ساخت و ساز

سنواتی معتقد است که کاهش عوارض ساخت‌ و ساز، موافقت با ساخت‌ طبقه‌های اضافه و ارائه تسهیلات ارزان‌ در این حوزه می‌تواند جزو مشوق‌های شورای شهر و شهرداری برای رونق ساخت‌ و ‌ساز در بافت فرسوده باشد.
این عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از ناهماهنگی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات برای احیای بافت فرسوده می‌گوید: دولت ظاهرا با پرداخت تسهیلات با 6 درصد سود موافقت کرده است اما بانک مسکن هنوز تسهیلات را با نرخ سود 18 درصد پرداخت می‌کند. بانک‌ها باید در این زمینه با سیاست‌های دولت گام بردارند.

وی با انتقاد از دولت به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود در موضوع احیای بافت فرسوده می‌افزاید: شهرداری‌ها برای اجرای پروژه‌های خودشان هم مشکلات مالی فراوانی دارند. بنابراین دولت در این زمینه باید به شهرداری‌ها کمک کند تا شهرداران بتوانند در جذب سرمایه‌گذاران فعال‌تر عمل کنند.
سنواتی تاکید می‌کند: در نوسازی بافت‌های فرسوده مشارکت شهروندان، حضور بخش خصوصی و همه دستگاه‌های اجرایی در محدوده‌های شهری لازم است. در غیر این صورت، با این میزان از بافت‌های فرسوده قطعا این مهم قابل انجام نخواهد بود.


مغایرت سیاست‌های دولت با مطالبه مردم

یک کارشناس مدیریت شهری نیز به همشهری می‌گوید: سیاست دولت در حوزه مسکن و بازآفرینی شهری به ‌ویژه بافت فرسوده با خواسته و مطالبه مردم مغایر است و انتظار می‌رود این سیاست‌ها بازبینی شود. «علی‌اکبر محمدی» می‌افزاید: بیش از 180 نوع شغل مستقیما با حوزه مسکن مرتبط است و رونق منطقی این بخش می‌تواند به فعال شدن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی منجر شود.

این استاد دانشگاه عنوان می‌کند: در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری تکلیف شهرداری‌ها نیز به علاوه کمک و همراهی بانک‌ها مشخص نشده است و ما با نوعی سردرگمی در این حوزه روبه‌رو هستیم.


لزوم توجه ویژه به مناطق پرخطر

این کارشناس مدیریت شهری ادامه می‌دهد: کوی رمضان، منبع آب و سایر مناطق دارای بافت فرسوده اهواز نیازمند توجه ویژه هستند زیرا جان شهروندان این مناطق به علت احتمال وقوع حوادثی مانند ریزش کوه در خطر است.
محمدی می‌افزاید: بافت فرسوده در این مناطق جزو طرح‌هایی است که باید از سوی دولت حمایت‌هایی برای ساماندهی آن صورت گیرد تا شهرداری بتواند این املاک را خریداری و نوسازی 
کند.

***

دولت و شهرداری هنوز نتوانسته‌اند آنطور که باید در زمینه نوسازی و احیای بافت فرسوده گام بردارند و لازم است بخش خصوصی حضور فعال‌تری در این زمینه داشته باشد.

با توجه به استانداردهای موجود، منازل موجود در بافت‌های فرسوده اهواز ناامن هستند و خطر برای منازل مسکونی به‌ ویژه در مناطقی مانند منبع آب، کوی طاهر، علی‌آباد و کوی رمضان وجود دارد و لازم است بخش خصوصی به احیای بافت فرسوده وارد شود و در این زمینه آستین بالا بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :