• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38654
+
-

به سیرک آسیا خوش آمدید!

به سیرک آسیا خوش آمدید!

کمتر از 2 هفته بعد از برگزاری دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا، قرعه‌کشی فصل جدید این رقابت‌ها در مالزی برگزار شد. خروجی این قرعه‌کشی برای هواداران فوتبال در ایران، باورنکردنی به‌نظر می‌رسید. سیدبندی‌ حیرت‌انگیز کنفدراسیون فوتبال آسیا، 3 تیم بزرگ را به‌صورت همزمان در گروه استقلال قرار داد و پرسپولیس نیز در گروه بسیار دشواری قرار گرفت. نکته نگران‌کننده در مورد فصل جدید لیگ قهرمانان، بازگشت قدرتمندانه تیم‌های عربستانی است؛ موضوعی که در همه گروه‌ها، شرایط را برای ایرانی‌ها دشوار خواهد کرد. بخش مهمی از قدرت استقلال و پرسپولیس، به بازی در حضور تماشاگرانشان در آزادی گره خورده اما قرمزها و آبی‌ها در مرحله گروهی، فقط 2 بار در این ورزشگاه به میدان خواهند رفت.
    استقلال؛ مرگبار‌ترین گروه ممکن! 
تیم وینفرد شفر در یکی از باورنکردنی‌ترین گروه‌های تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته است. آبی‌ها فصل گذشته نیز با العین و الهلال همگروه بودند اما حالا به جای الریان قطر که فصل قبل عضو چهارم این گروه بود، تیم قدرتمند و پرستاره الدوحیل با استقلال زیر یک سقف قرار گرفته است. در رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان، الهلال با تمام توان ظاهر نشد تا تمرکزش را معطوف جنگ بر سر عنوان قهرمانی لیگ عربستان کند اما این‌بار آنها در اوج به لیگ قهرمانان خواهند رسید. سرمربی آلمانی استقلال تجربه حضور در این گروه را هیجان‌انگیز توصیف کرده اما به‌نظر می‌رسد عبور از این گردنه، حتی از قهرمانی در آسیا نیز دشوارتر باشد! عمر عبدالرحمن و نام تائه هی ستاره‌های سرشناس الهلال و الدوحیل، به‌دلیل پارگی رباط صلیبی در نبرد با استقلال حاضر نخواهند بود اما همگروه‌های آبی‌های پایتخت، همچنان ستاره‌های بسیار زیادی در اختیار دارند. الهلال که با 9پیروزی پیاپی در جدول لیگ عربستان صدرنشین شده، ستاره‌هایی مثل آلبرتو بوتیا، آندریا کاریو، جلمین ریواس و البته بافتیمبی گومیس سرشناس را در اختیار دارد. الدوحیل صدرنشین تکراری لیگ قطر، ادمیلسون جونیور، یوسف العربی، کریم بوضیاف و لوکاس مندس را به نبرد با استقلال می‌فرستد و العین نیز که پس از 9هفته در رده سوم لیگ امارات جای گرفته، روی ستاره‌هایی مثل تونگو دومبیا، روبن ریبیرو، کایو و مارکوس برگ حساب می‌کند. تک‌تک این باشگاه‌ها یک پنجره نقل و انتقالات را نیز در پیش دارند و احتمالا پرستاره‌تر نیز خواهند شد. دیدارهای استقلال چهاردهم اسفند در زمین الدوحیل قطر آغاز می‌شود و سی‌‌ام اردیبهشت در خانه العین به پایان می‌رسد.
    پرسپولیس؛ مسیرِ سخت 
شاید نام‌های بزرگ‌تری در گروه استقلال باشند اما وضعیت پرسپولیس نیز ابدا ساده به‌نظر نمی‌رسد. این تیم با الاهلی عربستان، السد قطر و برنده نبرد پلی آف میان 3 تیم نیروی هوایی عراق، پاختاکور ازبکستان و النصر امارات همگروه شده است. پسران برانکو فصل گذشته نیز با السد همگروه بودند و پس از یک شکست و یک پیروزی در مقابل این تیم، دوباره در نیمه‌نهایی با حریف قطری برخورد کردند و ژاوی هرناندز و هم‌تیمی‌ها را از لیگ قهرمانان کنار زدند. این تیم 2 فصل قبل نیز الاهلی عربستان را از یک‌چهارم نهایی این تورنمنت حذف کرد. تیم پروفسور فصل گذشته در مسیر صعود به فینال، با هیچ تیمی از عربستان روبه‌رو نشد و ناچار نبود در زمین بیطرف به میدان برود اما این اتفاق در فصل جدید برای قرمزها رخ داده است. الاهلی عربستان در لیگ فوتبال این کشور در رده سوم دیده می‌شود و السد نیز تیم سوم لیگ قطر است. پاختاکور رده دوم لیگ فوتبال ازبکستان را تصاحب کرده و النصر دوبی در رده نهم لیگ امارات قرار گرفته است. ژابی، گابی و بغداد هنوز هم ستاره‌های اصلی السد به‌شمار می‌روند؛ البته به شرطی که این باشگاه در زمستان خرید بزرگ دیگری از لالیگا نداشته باشد. النصر در صورت عبور از پلی‌آف، با ستاره‌های بزرگی مثل یوهان کابای و آلوارو نگردو خطرساز خواهد بود و الاهلی نیز پائولو دیاز، خوسه مانوئل خورادو و عمرالسوما را در ترکیب دارد. بازی‌های آسیایی پرسپولیس در مرحله گروهی، با میزبانی از برنده پلی آف در آزادی آغاز می‌شود و با میزبانی از السد در تهران به پایان می‌رسد. این تیم درصورت صعود با یکی از تیم‌های گروه استقلال روبه‌رو خواهد شد. آیا سرانجام یک دربی آسیایی در راه است؟
    ذوب‌آهن؛ گروه زندگی 
به‌نظر می‌رسد صعود از مرحله پلی‌آف برای تیم علیرضا منصوریان، به‌مراتب دشوارتر از صعود از مرحله گروهی باشد. تیم اصفهانی در پلی‌آف کار سختی دارد اما درصورت عبور از این مرحله، در ایده‌آل‌ترین گروه ممکن قرار خواهد گرفت. درحالی‌که بیشتر قدرت‌های بزرگ آسیا تنها در 2 گروه تجمع کرده‌اند، ذوب‌آهن در مرحله گروهی با الوصل امارات، الزورا عراق و احتمالا النصر عربستان همگروه خواهد شد. سفید و سبزها برای رسیدن به این مرحله، باید ابتدا در اصفهان با برنده دیدار نمایندگان اردن و کویت مسابقه بدهند. درصورت پیروزی، الغرافه آخرین مانع برای رسیدن ذوب به مرحله گروهی خواهد بود. اگر این مانع پشت سر گذاشته شود، ذوب شانس خوبی برای صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان دارد. الوصل با وجود در اختیار داشتن فرناندو لیما، کایو کاندو و وینیسیوس دلیما، هیچ‌وقت از قدرت‌های درجه یک آسیا نبوده است. الزورا نیز تیم کاملا متوسطی به‌نظر می‌رسد اما النصر که پشت سر الهلال در رده دوم لیگ عربستان قرار گرفته، تهدید بزرگی خواهد بود. آنها برد جونز را درون دروازه دارند و از ستاره‌هایی مثل کریستین راموس، عبدالرزاق حمدالله و نورالدین آمرابات نیز استفاده می‌کنند.
    سایپا در مسیرِ صعود 
نارنجی‌ها فصل گذشته جامی به‌دست نیاوردند اما وضعیت گروه این تیم نیز ایده‌آل‌تر از سرخابی‌ها به‌نظر می‌رسد. سایپا با الوحده امارات، الاتحاد عربستان و لکوموتیو ازبکستان همگروه شده اما برای ملحق شدن به این تیم‌ها باید 2 مسابقه پلی‌آف را پشت سر بگذارد. سایپا درصورت شکست دادن نماینده هند در مسابقه اول، باید در زمین الریان قطر یک مسابقه برگزار کند و تنها با پیروزی در این دیدار، صعود به مرحله گروهی ممکن می‌شود. دایی و شاگرد‌انش باید هرچه در توان دارند برای مسابقه در زمین الریان بگذارند چراکه صعود از گروهی که آنها می‌توانند در آن به میدان بروند، چندان سخت نخواهد بود. الوحده تیم پنجم جدول لیگ امارات است و الاتحاد بحران‌زده نیز در جایگاه شانزدهم لیگ عربستان قرار دارد. حتی لکوموتیو به‌عنوان صدرنشین لیگ ازبکستان، حریف بزرگ و سرسختی برای سایپا نخواهد بود. نگرانی بزرگ شهریار، جدایی قطعی مهدی ترابی در زمستان است. آنها برای نتیجه گرفتن در آسیا، از همین حالا باید به‌دنبال یک جایگزین بزرگ برای کلیدی‌ترین ستاره تیم‌شان باشند.

      شفر: هیجان زده‌ام
وینفرد شفر برای دومین سال متوالی با استقلال به گروه مرگ رفته اما از این بابت نگرانی خاصی ندارد. سرمربی آلمانی آبی‌ها در واکنش به قرعه تیمش در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا گفته است: «ما از این گروه هیجان‌زده هستیم. قطعا سخت‌ترین گروه لیگ قهرمانان را داریم اما به انجام دادن کار سخت و موفقیت در این شرایط عادت داریم. این گروه تقریبا شبیه به گروه فصل گذشته است و ما سال قبل به عنوان صدرنشین صعود کردیم. اگر بتوانیم بهترین تمرینات و بهترین انگیزه را داشته باشیم، بدون تردید می‌توانیم در این گروه موفق باشیم. باید خودمان را با تمرکز بالا و امید بسیار زیاد قوی کنیم. تعطیلات زمستانی نیز فرصتی است که ما می‌توانیم تیم را تقویت کنیم. همیشه بر مشکلات پیروز شده‌ایم و این بار نیز این کار را می‌کنیم.»
    برانکو: از هیچ تیمی نمی‌ترسیم
پرسپولیس در گروه مرگ لیگ قهرمانان امسال قرار نگرفته اما با وجود این برای رسیدن به مرحله حذفی کار سختی پیش‌رو دارد. برانکو پس از مشخص شدن قرعه پرسپولیس در مرحله گروهی گفته است: «طبیعی است وقتی شما وارد یک تورنمنت بزرگ می‌شوید باید آمادگی قرار گرفتن با هر حریفی را داشته باشید، مخصوصا اگر می‌خواهید قهرمان شوید. هر دو گروه به‌نظر راحت نیست و پرسپولیس و استقلال شرایط سختی را خواهند داشت. البته ما از هیچ تیمی نمی‌ترسیم و خوشحالیم که بار دیگر وارد مسابقات لیگ قهرمانان می‌شویم و بی‌صبرانه منتظر رویارویی با حریفان خود هستیم. استقلال در گروه خیلی سختی قرار گرفته و نظر من این است که هر دو گروه یکسان است. به‌طور کلی شما بازی راحتی در لیگ قهرمانان ندارید. جدا از این به همگروهی‌هایمان حق می‌دهم از رویارویی با پرسپولیس بترسند و نگران باشند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید