• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38570
+
-

فرصت‌های فناوری برای گردشگری

سامانه ویزای الکترونیکی بدون برچسب در تمامی فرودگاه‌های بین‌المللی کشور فعال شده است، اما چرا همه اجزای گردشگری الکترونیک برای ایران مهم است؟

فرصت‌های فناوری برای گردشگری

گردشگری الکترونیک یا E-Tourism سال‌هاست که در جهان به‌عنوان یک مفهوم مهم پذیرفته شده و کشورهای مختلف جهان در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری، صنعت توریسم خود را رونق بیشتری ببخشند. به‌تازگی سامانه ویزای الکترونیکی بدون برچسب در کشور به بهره‌برداری رسیده است. با استفاده از فناوری‌های جدید حالا در کشور ما هم ویزای الکترونیکی باعث می‌شود تا از اتلاف وقت گردشگران خارجی که قصد ورود به کشور را دارند جلوگیری شود و از آنجایی که برچسبی هم در کار نیست در میان تحریم‌های آمریکا قدم دیگری برای رونق گردشگری در کشور برداشته ‌شود. استفاده از فناوری می‌تواند به‌شدت برای گردشگری کارها را راحت کند. اکنون گردشگران خارجی مثلا برای گرفتن اتاق در هتل می‌توانند شماره گذرنامه و کد ویزا یا همان روادید الکترونیکی خود را اعلام کنند. آنطور که مقام‌های وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند حالا در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی کشور امکان صدور ویزای الکترونیکی وجود دارد. اما چرا ویزای الکترونیکی مهم است و نقش مهمی در گردشگری الکترونیک بازی می‌کند؟

ویزای الکترونیکی یکی از سرویس‌های بسیار مشهور در گردشگری الکترونیک است. در واقع کشورهایی که خدمات ویزا را به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌کنند، آن‌را یکی از شاخص‌های پیشرفت خود در زمینه فناوری و دولت الکترونیک می‌دانند.
e-visa  در سطوح متفاوتی در جهان ارائه می‌شود و استانداردهایی که سطح سرویسی خاصی را مشخص کنند وجود ندارد. برخی کشورها، ویزای الکترونیک را درحد ارائه اطلاعات اخذ ویزا از طریق اینترنت می‌دانند و برخی دیگر کل عملیات لازم برای اخذ ویزا را به‌صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت انجام می‌دهند. پلتفرم صدور ویزای الکترونیکی در برخی کشورها آنقدر فراگیر شده که شما مثلا فقط با اسکن کردن صفحات گذرنامه خود و ارسال الکترونیکی آنها می‌توانید پس از مدتی ویزای خود را از طریق ایمیل به‌صورت مثلا فایل پی‌دی‌اف دریافت کنید.
به گزارش همشهری، هنگامی که یک گردشگر سفر خود را از طریق اینترنت برنامه‌ریزی می‌کند، باید امکان اقدام برای اخذ ویزا را نیز از طریق اینترنت داشته باشد. بحث صدور ویزا چندان مشکل نیست، چراکه به‌سادگی می‌توان اطلاعات مورد نیاز را به‌صورت فرم‌های الکترونیکی از طریق اینترنت دریافت و مقدمات لازم برای صدور ویزا را مهیا کرد. هزینه‌ها را هم می‌توان از طریق کارت‌های اعتباری و پرداخت‌های اینترنتی دریافت کرد. تنها تفاوتی که میان ویزای معمولی و ویزای الکترونیکی وجود دارد عدم‌امکان تطابق متقاضی ویزا با پاسپورت و سایر روش‌های تشخیص هویت است لذا در مورد e-visa صحت ادعاها به‌عهده متقاضی ویزاست و ویزای صادرشده معمولا در مبدأ ورودی به گردشگر تحویل می‌شود. به همین‌خاطر باید زیرساخت‌های لازم در مبادی ورودی نظیر فرودگاه‌ها ایجاد شود تا دارنده ویزای الکترونیکی با ارائه یک کد یا شماره ویزا و ارائه گذرنامه ویزای خود را در ترمینال ورودی دریافت کند.
در نهایت می‌توان یک کارت هوشمند را به توریست در ابتدای ورود تحویل داد تا در آن کلیه اطلاعات لازم ازجمله ویزای الکترونیکی گردشگر وجود داشته باشد تا کلیه مراحل کاغذی حذف و گردشگر تمام عملیات مورد نیاز خود را از طریق همان کارت هوشمند انجام دهد.

اکوسیستم گردشگری الکترونیک
گردشگری در جهان حالا یک صنعت است و کشورهای مختلفی در جهان وجود دارند که بخش زیادی از هزینه‌های خود را با فراهم کردن شرایط برای سفر گردشگران تأمین می‌کنند. در این میان طی سال‌های اخیر فناوری نقش مهمی پیدا کرده است. گردشگری الکترونیکی برخلاف تصور برخی به‌معنای گردشگری مجازی و مثلا دیدن مناطق مختلف جهان در اینترنت نیست! گردشگری الکترونیک به‌معنای استفاده از فناوری اطلاعات برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران است تا از این طریق توریست‌ها ساده‌تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر خدمات و اطلاعات را درباره کشور مقصد خود دریافت کنند. طبیعی است که هرچقدر این ماجرا برای گردشگران راحت‌تر باشد آنها رغبت بیشــــتری برای سفر به یک کـــشور پیدا می‌کنند. 
گردشگری الکترونیک شامل حوزه‌های مختلفی می‌شود؛ از گرفتن راحت ویزا به‌صورت الکترونیکی تا استفاده از اپلیکیشن‌ها برای خرید بلیت هواپیما، رزرو محل اقامت، حمل‌ونقل، پیدا کردن و گرفتن بلیت محل‌های دیدنی. گردشگری الکترونیک نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است و در واقع ارائه الکترونیکی کلیه سرویس‌هایی به‌حساب می‌آید که در گذشته گردشگران به‌صورت سنتی از آنها استفاده می‌کردند. به‌عبارت دیگر مفهوم گردشگری الکترونیک شامل کلیه اجزای کسب و کار از قبیل تجارت الکترونیکی، تحقیق و توسعه الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی و ارائه خدمات به‌صورت الکترونیکی است. درصورت تقویت دولت الکترونیک در کشور و همچنین رشد استارتاپ‌های حوزه گردشگری، ایران می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران خارجی باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید