• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34487
+
-

قاچاق خاک و فرونشست زمین؛ 2 تهدید سرزمین

قاچاق خاک و فرونشست زمین؛ 2 تهدید سرزمین

قاچاق خاک و فرونشست زمین، 2عاملی است که علاوه بر اجرای طرح‌های عمرانی بدون ارزیابی زیست‌محیطی، برداشت چوب از جنگل، سدسازی، شکار غیرمجاز، تخریب و تبدیل اراضی جنگلی به ساخت‌وساز، طبیعت کشور را به‌شدت تهدید می‌کند. رئیس دانشگاه مازندران در چهارمین گردهمایی باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و منابع طبیعی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه هنوز حساسیت کافی در مورد مشکلات محیط‌زیستی کشور ازجمله قاچاق خاک و فرونشست زمین وجود ندارد، گفت: مشکل محیط‌زیست کشور ما قانون نیست بلکه مجریان قانون است.

آن طور که در گزارش ایسنا آمده است، سیدخلاق نیرنیا با اشاره به اینکه هنوز به اهمیت محیط‌زیست پی نبرده‌ایم، گفت: اگر اهمیت محیط‌زیست را درک کرده‌ بودیم با این وضع فلاکت‌بار محیط‌زیست در دنیا و ایران مواجه نمی‌شدیم. در شرایط حاضر روزی نیست که اخبار مربوط به وقوع گرد و غبار در خوزستان را نشنویم. در برخی از روزها حد مجاز گرد و غبار در خوزستان به ۴۶ برابر می‌رسد و در زابل حدود ۵‌ماه از سال گرد و غبار وجود دارد. این وضعیت نشان می‌دهد که هنوز محیط‌زیست به تار و پود زندگی ما وارد نشده است.
رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه سال‌هاست موضوع قاچاق خاک در صدر اخبار قرار دارد، تصریح کرد: این قاچاق سکه و طلا یا مواد‌مخدر نیست بلکه قاچاق خاک است اما هنوز کسی متوجه نیست که قاچاق خاک، قاچاق حیات و تمدن به‌حساب می‌آید.

نیرنیا ادامه داد: ۵۰ سال بعد متوجه عوارض و پیامدهای ناشی از قاچاق خاک از مناطق مرکزی و جنوبی کشور می‌شویم و می‌فهمیم که قاچاق خاک چه صدماتی به محیط‌زیست و تمدن ایران زده است. جالب است بدانیم که تشکیل یک سانتی‌متر خاک در بهترین شرایط جوی ۵۰۰ سال طول می‌کشد. وی با اشاره به اینکه موضوع قاچاق خاک بارها در مجلس مطرح شده است، گفت: متأسفانه هنوز کسی به حساسیت موضوع قاچاق خاک پی نبرده است؛ همانطور که هنوز کسی با بهره‌برداری بیش از حد مجاز از آب‌های زیرزمینی برخورد نکرده است چون هنوز خطرناک بودن این موضوع به‌طور کامل درک نشده است.

فرو نشست زمین مخرب‌تر از زلزله
نیرنیا با اشاره به فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور گفت: ده‌ها هکتار در استان‌هایی مثل همدان، یزد و جنوب تهران دچار فرونشست می‌شوند اما هنوز خطر آن را احساس نکرده‌ایم. درحالی‌که هیچ زلزله‌ای مخرب‌تر از نشست زمین نیست. وی تأکید کرد: نشست دشت تهران سالانه ۳۲ سانتی‌متر است و باید دقت کنیم که بیشترین آمار جهانی برای فرونشست زمین مربوط به مکزیکوسیتی و در حد ۳۶ سانتی‌متر است. علت این وضعیت آن است که هنوز به اهمیت استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی پی نبرده‌ایم. رئیس دانشگاه مازندران افزود: متأسفانه هنوز هیچ‌کس در مورد چاه‌های غیرمجاز پاسخگو نیست. افزون بر اینها شاهد قطع درختان گز در مناطق کویری و خشک کشور هستیم؛ در حالی که درختان گز باعث تثبیت گرد و غبار می‌شوند و آب زیادی مصرف نمی‌کنند.

هشدار نسبت به مهاجرت به شمال
سیدخلاق نیرنیا، رئیس دانشگاه مازندران،  با اشاره به اینکه شرایط محیط‌زیستی باعث مهاجرت در برخی از مناطق می‌شود، گفت: تعدادی از جنوبی‌ها اقدام به خرید زمین در شمال کشور کرده‌اند. باید تأکید کنم که این مهاجرت خطرناک است و حتما باید حساسیت لازم نسبت به آن ایجاد شود؛ برای مثال تعدادی از جنوبی‌ها در روستایی که من به آن تعلق دارم زمین خریده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید