• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34075
+
-

چرخ‌هایی که نمی‌چرخند

یک راننده: قیمت لاستیک به بیش از جفتی 8 میلیون تومان رسیده و اگر بخواهیم برای 18 چرخ ماشین لاستیک تهیه کنیم باید بیش از 100 میلیون تومان خرج لاستیک کنیم

فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

زندگی مردم به حمل‌و‌نقل وابسته است و غذا که مهم‌ترین نیاز زندگی افراد است، از طریق ناوگان حمل‌و‌نقل جابه‌جا می‌شود. به‌جز غذا چرخ تمام امور با ناوگان حمل‌و‌نقل می‌چرخد؛ از جابه‌جایی مواد اولیه برای صنایع و گذران زندگی کارگران گرفته تا تامین علوفه و جو برای دامداران.  در ماه‌های اخیر یکی از مهم‌ترین اقشاری که به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، رانندگان ماشین‌های‌سنگین هستند. درآمدی که آنها دارند دیگر کفاف هزینه‌های خود ماشین را نمی‌دهد چه برسد به آن‌که بخواهند با آن زندگی‌شان را نیز بگذرانند. 
کامیون‌داران این روزها با مشکلات زیادی مواجهند؛ از افزایش حق بیمه گرفته تا افزایش 50 تا 100 درصدی انواع قطعات یدکی ماشین‌های سنگین و مهم‌تر از همه کمبود لاستیک.


کمبود و گرانی لاستیک 

کمبود لاستیک به‌شدت کامیون‌داران را با مشکل مواجه کرده است. آنها مجبورند یک جفت لاستیک را با قیمت چندین میلیون تومان بخرند، آن هم لاستیکی که به دلیل کارکرد بالای ماشین عمر زیادی ندارد و به علاوه چون تعداد چرخ‌های ماشین سنگین بالاست به تعداد زیادتری لاستیک نیاز دارند. این امر باعث شده بسیاری از رانندگان ماشین‌های خود را از گردونه کار خارج کنند، زیرا خوابیدن ماشین هزینه کمتری برای آنها در پی دارد.

«یوسف حیات بیگی» یکی از رانندگان ماشین سنگین در کرمانشاه است و می‌گوید: قیمت لاستیک به بیش از جفتی 8 میلیون تومان رسیده و اگر بخواهیم برای 18 چرخ ماشین لاستیک تهیه کنیم باید فقط نزدیک 100 میلیون تومان خرج لاستیک کنیم. وی با بیان این‌که هزینه قطعات ماشین سنگین نیز بسیار گران شده، اضافه می‌کند: هر بار تعمیر یک قسمت از ماشین بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد، هزینه تعویض روغن، سوخت و... را هم اگر اضافه کنیم به هیچ عنوان کامیون‌داری دیگر برای رانندگان نمی‌صرفد و آنها از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند.  این راننده کامیون یادآوری می‌کند: مگر در این شرایط اقتصادی برای هر سرویس حمل بار چقدر نصیب کامیون‌دار می‌شود که بخواهد این‌قدر هزینه ماشین کند. 
به گفته حیات بیگی، تعداد زیادی از کامیون‌داران ماشین‌های خود را در پارکینگ‌های اطراف شهر پارک کرده‌اند و همین حالا هم هر شب پول زیادی بابت پارکینگ می‌دهند.


 هیچ حمایتی از ما نمی‌شود 

 «جمشید نجفی» یکی دیگر از کامیون‌داران کرمانشاه است و می‌گوید: حمایتی از ما نمی‌شود و حتی ابتدایی‌ترین نیاز رانندگان که لاستیک است، تامین نمی‌شود و اولویت را به ماشین‌هایی می‌دهند که تا بندر می‌روند و بار جابه‌جا می‌کنند. 
وی اضافه می‌کند: هر بار که مراجعه می‌کنیم به ما قول تامین لاستیک می‌دهند اما خبری نیست و لاستیک یا در انبارها می‌ماند یا بین رانندگانی که معلوم نیست بر چه اساسی در اولویت هستند، توزیع می‌شود. 
نجفی با انتقاد از این وضعیت می‌گوید: در کرمانشاه چند هزار کامیون‌دار داریم که بسیاری از آنها شاگرد هم دارند و از هر کامیون دو، سه خانواده نان می‌خورند اما با این وضعیت بسیاری از آنها دیگر کار نمی‌کنند و درآمدی ندارند. 
این کامیون‌دار می‌افزاید: با این وضعیت هم چرخه حمل‌و‌نقل مختل می‌شود که با تامین نیازهای اساسی مورد نیاز مردم در ارتباط است و هم افراد زیادی بیکار می‌شوند. 


مشکلات تامین لاستیک 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه نیز با اشاره به مشکلاتی که در حوزه تامین لاستیک برای کامیون‌داران ایجاد شده، می‌گوید: از مسئولان تقاضا داریم برای تامین لاستیک مورد نیاز کامیون‌داران تدبیری بیندیشند.  
«فریبرز کرمی» ادامه می‌دهد: تاکنون در چندین مرحله بیش از 8 هزار حلقه لاستیک بین کامیون‌داران استان توزیع شده، اما جوابگوی نیاز آنها نیست. 

وی از وجود حدود 13 هزار کامیون در استان کرمانشاه یاد می‌کند که در بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل فعالیت دارند و می‌گوید: بسیاری از این ماشین‌های سنگین چند جفت چرخ دارند که باید لاستیک مورد نیاز آنها تامین شود.
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه اضافه می‌کند: برای این‌که نیاز کامیون‌داران مدیریت شود آنهایی را که کارکرد دارند در اولویت قرار داده‌ایم. 
به گفته کرمی، طی چند وقت اخیر علاوه بر لاستیک، سایر هزینه‌های کامیون‌داران مانند هزینه قطعات، تعمیر خودرو و... نیز بالا رفته است و باعث شده چرخ زندگی آنها نچرخد. 
وی از مسئولان می‌خواهد تدابیر لازم برای تامین لاستیک بیشتر را بیندیشند تا هم حوزه حمل‌و‌نقل در استان دچار مشکل نشود و هم کامیون‌داران به فعالیت خود بپردازند.


فقط 500 هزار حلقه لاستیک تولید داخل است 

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه از نیاز کشور به 5 میلیون حلقه لاستیک یاد می‌کند و می‌گوید: از این میزان فقط 500 هزار حلقه تولید داخل است که همان هم به شیوه مناسب توزیع نمی‌شود.  «هدایت حاتمی» با بیان این‌که 5/4 میلیون حلقه لاستیک به شیوه واردات تامین می‌شود، یادآوری می‌کند: واردات در گذشته به صورت غیررسمی مانند کولبری، از طریق لنج و... بود که اکنون با افزایش دلار این کار دیگر صرفه اقتصادی ندارد.  وی معتقد است واردکنندگان باید در این زمینه پای کار بیایند و به شرکت‌های معتبر دنیا برای واردات لاستیک سفارش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید