• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34066
+
-

رهایی از وابستگی به واردات

نسیم زمانی | اصفهان- خبرنگار:

یکی از محصولاتی که کارشناسان بر تولید آن در سرزمین‌های مستعد دیگر تاکید دارند دانه‌های روغنی است که گفته می‌شود تولید داخلی آن مقرون به صرفه نیست و بیش از 90 درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود. در این باره با «محمد نصر» مسئول کمیته دانش و تکنولوژی‌های نوین کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


 چه دلایلی برای کشت فراسرزمینی وجود دارد؟

در کوتاه‌مدت فقط 3 راهکار برای مقابله با بحران آب در کشور برای بخش کشاورزی می‌توان در نظر گرفت که شامل کاهش سطح زیرکشت محصولات آب‌بَر، افزایش سطح زیر کشت گونه‌های مقاوم در مقابل خشکسالی و توسعه کشت فراسرزمینی است. در 2 سال اخیر، کشت فراسرزمینی به عنوان راهکاری برای حفظ امنیت غذایی و تامین نیازهای کشور در نظر گرفته شده است. این نوع کشت سال‌های زیادی است که توسط بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و اخیرا در کشور ما مورد توجه قرار گرفته، اما هنوز برای رویکرد به این روش دیر نشده است.

  از دیدگاه شما تولید چه محصولی باید در اولویت کشت فراسرزمینی قرار گیرد؟

از آنجا که تولید داخلی دانه‌های روغنی مقرون به صرفه نیست، کشت فراسرزمینی محصولات این‌چنینی در کشور اوکراین مزیت اقتصادی دارد. در واقع، به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور، نه تولیدکنندگان داخلی به دنبال تولید این محصولات هستند و نه خریداری در داخل برای این تولیدات وجود دارد.

  چه میزان از این محصول کشاورزی از خارج وارد می‌شود؟

بیش از 90 درصد دانه‌های روغنی برای مصارف داخلی از خارج از کشور وارد می‌شود، اما کشت فراسرزمینی این محصول تولید آن را دارای توجیه اقتصادی می‌کند.

  آیا استفاده از این نوع کشت برای محصولات کشاورزی اصفهان هم مفید است؟

کاهش قابل توجه در تولیدات کشاورزی استان و به تبع آن کاهش درآمد حاصل از این بخش و افزایش آمار بیکاری بخش کشاورزی از مواردی است که روی آوردن به کشت فراسرزمینی را ضروری می‌کند. به عبارتی، در حالی که استان اصفهان با بحران آب و خشکسالی دست وپنجه نرم می‌کند، بهترین راهکار برای ادامه کشاورزی به‌ویژه برای محصولات کشاورزی آب‌بَر، کشت فراسرزمینی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید