• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32639
+
-

میگوهای بوشهر؛ قربانی اختلال حمل و نقل

مزارع پرورش میگوی بوشهر به دلیل نرسیدن غذای مورد نیاز میگوها در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند

بوشهر
میگوهای بوشهر؛ قربانی اختلال حمل و نقل

راضیه بوستانی/بوشهر-خبرنگار

 برخی کامیون‌داران روزهاست که برای حل مشکلاتشان دست از کار کشیده‌اند. دراین شرایط و با توجه به این‌که بار کارخانه‌های تولید خوراک میگو به مقصد نمی‌رسد، میگوهای بوشهر گرسنه مانده‌اند. مزارع پرورش میگوی بوشهر سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن میگو تولید کردند. پرورش‌دهندگان امسال ۳۰۰ هکتار به سطح زیر کشت ۴ هزار و ۴۰۰ هکتاری سال گذشته افزودند به امید دستیابی به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن میگوی پرورشی. حالا اما میگوهای ۳۰۰ مزرعه فعال استان لنگ غذای روزانه مانده‌اند. مزارع پرورش میگو برای تامین غذای روزانه میگوهایشان به طور متوسط ۱۵۰۰ کیلوگرم در روز غذا نیاز دارند و کمبود غذا خطر انتشار لکه سفید را بر بدن میگوها ایجاد می‌کند. ویروس لکه سفید اگر سر از مزارع درآورد، همه سرمایه را در یک چشم بر هم زدن بر باد می‌دهد؛ این اتفاق در سال‌های ۸۴ و ۹۴ هم افتاده بود. 

ضرر تولیدکنندگان میگو 

مدیرعامل یکی از سایت‌های پرورش میگو در این باره می‌گوید: سایت شیف با وسعت ۴ هزار هکتار بیش از 1100 هکتار سطح زیرکشت دارد و پیش‌بینی می‌شود ۴ هزار تن میگو در آن تولید شود. 
احسان حق‌شناس به گوشه‌ای از مزرعه که 2راننده خسته و بی‌رمق به خودروهایشان تکیه زده‌اند، اشاره می‌کند و می‌افزاید: این 2 راننده عازم شرکت تولید خوراک آبزیان شهرکرد بودند. نرسیده به مقصد، کتک خوردند و حیران برگشتند. در جریان اعتصاب برخی کامیون‌داران، خودروهایی که حاضر می‌شوند بار بیاورند کرایه ۶۰۰ هزار تومانی را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه می‌کنند. برخی پرورش‌دهندگان برای حفظ میگوهایشان این هزینه را متقبل می‌شوند، اما با وجود این از بین چند بار فقط یک بار به مقصد می‌رسد؛ یا رانندگان کتک‌خورده برمی‌گردند یا بار و ماشینشان یکجا متوقف می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در این شرایط برخی هم نمی‌توانند هزینه‌های حمل‌ و ‌نقل را بدهند و از غذا صرف ‌نظر و شروع به برداشت میگوهای نارس می‌کنند. این در شرایطی است که دراین روزها ۷۰ درصد میگوها به اندازه بازارپسند نرسیده‌اند و به همین دلیل باید به قیمت پایین‌تر فروخته شوند. در این شرایط تولیدکنندگان با فروش محصول با نرخ ۹ هزار تومانی در سامانه نیما (سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی) چگونه می‌توانند هزینه‌های تولید با دلار ۱۹ هزارتومانی را جبران کنند؟

لاروها دیر رسیدند

شرایط جوی ناپایدار امسال هم تولید لارو (بچه میگو) را در کارگاه‌های تکثیر به تعویق انداخت؛ تاخیری که موجب شد همه استخرهای یک مزرعه همزمان لارودار نشوند. به همین دلیل تعدادی از استخرها دوره ۱۲۰ روزه پرورش را طی کردند و آماده برداشت شدند و برخی باید همچنان در دوره پرورش بمانند. البته اگر غذا و هوا یاری دهد. 
حق‌شناس در این باره هم توضیح می‌دهد:‌ اختلاف دما و کم و زیاد شدن فاکتورهای آب شرایط ناپایداری را برای کارگاه‌های تکثیر رقم زده است. کارگاه‌ها نتوانستند لاروها را به‌موقع در اختیار پرورش‌دهندگان قرار دهند و به همین دلیل استخرهای مزارع هم به‌صورت پراکنده لارودار شدند. سال گذشته اواخر شهریور صید میگوها از استخرها آغاز شد و تا نیمه مهر ادامه یافت. امسال اما برخی از استخرها هنوز دوره ۱۲۰ روزه پرورش را به طور کامل نگذرانده‌اند و با توجه به کمبود غذا و هوایی که روبه‌سردی گذاشته به سختی می‌توان تا اوایل آبان میگوها را در استخر نگه‌داشت.
تولید غذا؛ نیازمند مواد اولیه
شرکت تولید خوراک آبزیان شهرکرد بیشترین غذای میگوهای پرورشی بوشهر را تامین می‌کند. شرکتی که با وجود تولید ۱۲ هزار تن خوراک میگو در سال جاری، هنوز هم چشم بسیاری از پرورش‌دهندگان به خط تولید آن دوخته شده تا میگوهایشان را از بی‌غذایی نجات دهند؛ خط تولیدی که با تامین نشدن به‌موقع مواد اولیه به‌دلیل اعتصاب کامیون‌داران چندی است با مشکل روبه‌رو شده است. 
یکی از کارشناسان این شرکت با بیان این‌که تاکنون حدود ۷ تا ۸ هزار تن از خوراک میگوی بوشهر تامین شده است به همشهری می‌گوید: تولید خوراک میگو از فروردین آغاز شده و تاکنون خط تولید کارخانه به صورت شبانه‌روزی فعال بوده است. از ابتدای فروردین تاکنون حدود ۱۲هزار تن خوراک میگو تولید شده و حدود ۷ تا ۸ هزار تن در اختیار پرورش‌دهندگان بوشهری قرار گرفته است. از زمان ترک کار برخی از کامیون‌داران هم از ذخایر اولیه شرکت برای تولید خوراک میگو استفاده کرده‌ایم، اما به هر حال سرعت خط تولید کم شد. امین اسدی با بیان این‌که در صورت برگشت شرایط گذشته میزان تولید خوراک میگو به ۱۴ هزار تن افزایش می‌یابد، می‌افزاید: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ۲ تا ۳ هزار تن دیگر خوراک میگو از جنوب خریداری شده و امید است با حل شدن مسائل مربوط به صنف کامیون‌داران به‌موقع به کارخانه برسد.

15 کامیون به داد پرورش‌دهندگان رسید

کمبود وسایل حمل‌ و ‌نقل غذا و میگوهای برداشت شده مزارع پرورش میگو، استاندار بوشهر را برآن داشت تا کامیون‌های حمل نهاده‌های مورد نیاز اراضی پرورش میگو را با همکاری دستگاه‌های اجرایی تامین کند. ۱۵ کامیون تامین شده است که البته پاسخگوی ۳۰۰ مزرعه فعال پرورشی بوشهر نیست. ناصر میرشکاری، رئیس توسعه میگوی اداره کل شیلات بوشهر، از تامین ۱۵ کامیون با همکاری استانداری، ستاد بحران و سازمان حمل‌ و ‌نقل خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: غذای میگوی مورد نیاز مزارع پرورشی استان از کارخانه‌هایی که خارج از استان قرار دارند با ۱۵ کامیونی که در اختیار شیلات قرار داده شده است به مزارع پرورشی منتقل خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید