• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32314
+
-

داستان ارم

معاون استاندار قم: در شورای ترافیک تصویب کردیم طرح پیاده‌راه ارم نباید ادامه پیدا کند تا مشکلات ساکنان برطرف شود

فاطمه امامی| قم- خبرنگار:


این روزها خیابان ارم فضای آرام و زیبایی دارد. از بدنه که هنوز پر از عناصر ناهمگون است که بگذریم، سنگفرش، فضای سبز، نورپردازی و خلاصه همه چیز شرایطی را رقم زده که از قدم زدن در این مسیر لذت خواهید برد؛ البته به این شرط که آشفتگی سرسام‌آور سه‌راه و چهارراه بازار و خیابان چهارمردان را بتوانید فراموش کنید. گویا اجرای این طرح مشکلی را حل نکرده و آشفتگی را فقط چند متری به عقب هل داده است! 
انبوه تاکسی‌هایی که مسیرشان در هم گره خورده، اتوبوس‌هایی که در ترافیک سنگین گیر کرده‌اند و عابران سرگردانی که هنوز نمی‌دانند چطور باید با این وضعیت کنار بیایند صحنه‌هایی است که پس از گذشت 3 ماه از افتتاح این طرح دیده می‌شود. ترافیک دیگر معابر هسته مرکزی هم به تبع بسته شدن این خیابان افزایش یافته و حالا که مهر هم از راه رسیده این موضوع خود را جدی‌تر نشان می‌دهد. 

آن طرف در خیابان چهارمردان هم وضع کمی بدتر است. این خیابان از چهارراه عماریاسر بسته شده و تقریباً تبدیل به یک پارکینگ بزرگ برای موتورسیکلت‌ها شده است. ساکنان این خیابان که روزی به آسانی به حرم دسترسی داشته‌اند این روزها برای زیارت باید از مسیر دشواری عبور کنند. خانم چاره‌پور 40 سال است که در خیابان چهارمردان زندگی می‌کند. 

وی می‌گوید: هر هفته برای زیارت به حرم می‌رفته اما در شرایط کنونی امکان پیاده‌روی و زیارت ندارد. این شهروند معتقد است خودروهایی که برای جابه‌جایی در خیابان چهارمردان دیده شده پاسخگوی نیاز نیست. چاره‌پور می‌افزاید: برای برگشت مشکلات بیشتر است. این همه موتور و پای دردمند ما چگونه از این پیاده‌روی شلوغ و تنگ برگردیم تا به تاکسی برسیم؟ پای ما از حرم افتاده و این موضوع را باید مسئولان پاسخگو باشند. 

خانم فروزان، که از دیگر ساکنان محله چهارمردان است، می‌گوید 60 سال در این محله زندگی کرده. او هم از وضعیت کنونی این خیابان گله‌‌مند است و می‌افزاید: معمولاً صبح یا بعدازظهر شنبه به زیارت حرم حضرت معصومه(س) می‌رفتم و در برگشت هم از گذرخان خرید می‌کردم. بیشتر تاکسی‌ها تا تکیه حاج‌سیدحسن می‌روند و از همان جا برمی‌گردند. این راه را تا بازار باید برویم. بعد هم وسیله‌ای نیست. از حرم هم که می‌آییم دیگر خرید نمی‌توانیم بکنیم. این همه راه تا عماریاسر باید پیاده برویم. 
ساکنان خیابان آذر هم چندان از وضعیت پیش‌آمده راضی نیستند. علی چاووشی در این زمینه می‌گوید: با اجرای این طرح ترافیک بازار بیشتر شده که کمتر نشده. اکنون گاهی بازار آن‌قدر ترافیک تاکسی و اتوبوس زیاد می‌شود که حتی برای عبور عابر مشکل است. همین مسیر از بازار تا عماریاسر اتوبوس‌ها آن‌قدر با تأخیر می‌آیند و تاکسی‌ها دنبال دربستی یا مسیرهایی غیر از آذر هستند که ما دردسر زیادی پیدا کردیم. 


کسادی بازار

آقای بشارتی 30 سال است از کسبه چهارمردان است. او کسادی بازار این روزهای کسبه هسته مرکزی را ناشی از اجرای طرح می‌داند. 
وی می‌افزاید: 30 سال است این‌جا کاسبم. از وقتی این طرح اجرا شده مشتری‌های قمی ما پراکنده شده‌اند. فقط زائران به مغازه ما می‌آیند که هیچ وقت به‌اندازه قمی‌ها خرید نمی‌کنند. درآمد پایدار ما از قمی‌هاست. این خسارت را بارها گوشزد کرده‌ایم که در این شرایط وخیم کشور مردم را از نان خوردن نیندازند. این روزها شهردار منطقه 7 در مصاحبه‌های خود صحبت از اجرای فاز دوم پیاده‌راه ارم می‌کند اما معاون عمرانی استاندار قم معتقد است این موضوع باید پس از آسیب‌شناسی فاز نخست و رفع مشکلات انجام 
شود. 


توقف پیاده‌راه‌سازی در ارم

معاون استاندار قم با اشاره به این‌که این طرح نه در شورای ترافیک تصویب شده بود و نه در ستاد بازآفرینی، می‌گوید: این پروژه به دلیل این‌که آبروی قم بود همه دستگاه‌ها وارد میدان شدند و هماهنگی‌های لازم با صرف انرژی بسیار صورت گرفت اما این روند نباید ادامه پیدا کند و طرح‌ها باید ابتدا در مراجع قانونی برنامه‌‌ریزی و تصویب شود. 
 «محسن بهشتی» با تأکید بر این‌که پیاده‌راه ارم نیاز به آسیب‌شناسی دارد، اظهار می‌کند: در شورای ترافیک تصویب کردیم این طرح نباید ادامه پیدا کند تا عوارض آن برای ساکنان برطرف شود اما در برخی مصاحبه‌ها می‌خوانیم شهرداری به دنبال ادامه این طرح است. وی می‌افزاید: واقعیت این است که باید برای مشکلاتی که پیاده‌راه ارم ایجاد کرده جایگزینی داشته باشیم. یکی از اقدام‌ها این است که باید پارکینگ موتورسیکلت در این محدوده ایجاد شود تا مزاحمت موتورسیکلت‌های پارک‌شده برای مردم در خیابان چهارمردان پایان یابد. 

بهشتی با اشاره به این‌که در این پروژه خیابان چهارمردان فدای خیابان ارم شد، می‌گوید: مردم از اجرای این پروژه راضی هستند اما به هم ریختگی وضعیت خیابان چهارمردان حظ مردم از خیابان ارم را مختل می‌کند. 
البته کارشناسان همواره از ایجاد پیاده‌راه در هسته مرکزی شهرها و به خصوص در بافت تاریخی و پیرامون مکان‌های زیارتی دفاع می‌کنند. بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز الگوهایی مشابه این را انجام داده و موفق بوده‌اند اما این را نباید از نظر دور داشت که در این کشورها خطوط مترو، حمل‌و‌نقل عمومی قوی، فرهنگ ترافیکی صحیح و... مسائل بزرگ و کوچک دیگری به کمک اجرای این طرح‌ها آمده‌اند تا موفقیت را به دنبال داشته باشند. در شهر قم که سهم اتوبوس در حمل‌و‌نقل عمومی به زیر 15 درصد رسیده، شبکه معابر پیرامون هسته مرکزی ناقص و بن‌بست است، پروژه مترو به سرانجامی نرسیده و موتورسیکلت‌سواران خط مقدم تمام بی‌نظمی‌های شهری هستند، نمی‌توان انتظار نتایج مشابه داشت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید