• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31300
+
-

ایرانی بنویسیم

استفاده از نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی نیازمند فرهنگسازی و توجه مردم، مسئولان و تولیدکنندگان است

بازار
ایرانی بنویسیم

ملیحه مومن‌پور| البرز-خبرنگار:


 نوشت‌افزار یکی از پرفروش‌ترین اقلام در آستانه آغاز سال تحصیلی است؛ لوازمی که باید حاوی نمادهای فرهنگی یک کشور باشد و نقش مهمی در تقویت هویت‌های بومی کشور دارد؛ ابزاری که نقش زیادی در انتقال فرهنگ و شکل‌دهی به شخصیت کودکان و یادآوری آموزه‌های کهن فرهنگی و دینی دارند.

سال‌هاست کالاهای چینی به دلیل قیمت پایین‌تر و جذابیت بصری گوی سبقت را از تولیدات داخلی ربوده و در کیف و کتابخانه فرزندان ایران جا خوش کرده‌اند.
هر چند که در روزهای محدودی از سال در برخی نقاط البرز به همت مسئولان تعداد کمی نمایشگاه برای ارائه نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی برگزار می‌شود اما فرهنگسازی و تأثیرگذاری لازم را ندارد؛ چراکه فعالیت‌های سطحی و مقطعی هیچ‌گاه تاثیر‌ عمیقی نخواهد داشت.


تب و تاب بازار

آقایی که پدر دو دانش‌آموز است و برای خرید لوازم تحریر به فروشگاه مراجعه کرده است، می‌گوید: بازار لوازم تحریر همیشه در این ایام با تب و تاب خاصی همراه است؛ بازاری که متاسفانه با شمشیر دو لب قاچاق و گرانی مواجه و دستخوش مسائل بسیاری می‌شود. نوشت‌افزارها جولانگاه شمایل شخصیت‌های وارداتی است که فرهنگسازی برای والدین باید در اولویت کارمسئولان ذی‌ربط باشد.
«محمد عباس‌زاده» می‌افزاید: تکراری بودن طرح‌های ایرانی در لوازم تحریر منجر به استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای خریداری لوازم تحریر با طراحی غربی می‌شود. کودکان به حسب سن و سال اندکشان بیشتر شیفته ظاهر وسایل مورد نیاز می‌شوند و به کیفیت و مسائل دیگر کمتر می اندیشند.
وی با اشاره به اینکه در کشور تولیداتی داریم که حرف برای گفتن دارد می‌گوید: در صورت ارائه طرح‌های مختلف و متنوع با کیفیت مطلوب، اقبال مردم به استفاده از این نوع لوازم افزایش می‌یابد.


ضرورت معرفی نمادهای ملی و دینی

شهروند دیگری می‌گوید: جایگزینی نمادهای ملی و دینی کشورمان به جای تصاویر رایج امروز در بازار می‌تواند در روحیه دانش‌آموزان کشور برای آشنایی با ایران اسلامی که دارای مفاخر غنی و بسیاری است، مفید واقع شود.
«شهین گرجی» با اشاره به اینکه ساخت شخصیت‌های جذاب و محبوب برای کودکان پیش‌نیازهایی دارد، می‌افزاید: طراحی زیبا و متنوع و مناسب و نیز رنگ و قیمت مناسب از عواملی است که می‌تواند یاریگر باشد.


فرهنگسازی برای استفاده از نوشت‌افزار ایرانی

مدیر کانون پرورش فکری البرز درباره برند‌سازی در حوزه  نوشت‌افزار و لوازم تحریر می‌گوید: اقداماتی در این زمینه شکل گرفته اما کافی نیست و کمتر مورد اقبال و حمایت خریداران قرار گرفته است.
«محمود مروج» می‌افزاید: حمایت خریداران از کالا‌های ایرانی باعث تقویت تولید داخلی می‌شود  البته تولیدکنندگان داخلی نیز باید با افزایش جذابیت، تنوع و کیفیتِ محصولاتِ خود بازار نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی را رونق دهند.

وی تاکید می‌کند: ضرورت هماهنگی سیاستگذار، تولیدکننده و مصرف‌کننده کاملا احساس می‌شود.
مروج با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی-اسلامی سرشار از اسطوره‌های جذاب است، می‌گوید: اسطوره‌های ایثار و شهادت، حماسی و عرفانی زیادی در ایران وجود دارند که نیازمند برجسته‌سازی، تبلیغ و رعایت اصل جذابیت و رقابت‌پذیری در محتوا و قیمت برای انتخاب از سوی دانش‌آموزان است.
این مسئول می‌افزاید: دفاتر ایرانی-اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 37 طرح نظیر اسطوره‌های ایرانی و تصاویر شاد برای کودکان و نوجوانان چاپ و تولید شده است که همه آنها در تیراژ انبوه و با قیمت بسیار مناسب در مراکز کانون به مخاطبان ارائه می‌شوند.


استقبال از تولیدات داخلی

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار البرز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با توجه به مطرح شدن موضوع حمایت از تولید ملی، خانواده‌ها به خرید کالای ایرانی اعتماد کرده‌اند، می‌گوید:‌ در 2 سال اخیر به دلیل حمایت از تولید داخل، سهم تولید داخلی لوازم‌ تحریر با روند خوبی مواجه شده است و درصدی از محصولات، وارداتی است.

«بهرام آجرلو» می‌افزاید: در فرهنگسازی برای استفاده از لوازم‌ تحریر ایرانی خانواده‌ها باید همراهی کنند. وقتی مداد را با عنوان برند ایرانی عرضه می‌کنیم، خانواده‌ها از آن استقبال نمی‌کنند و تولیدکننده‌های داخل برای فروش آسان‌تر روی تولیدات خود عنوان برند خارجی را درج می‌کنند، اما باید بگویم که کیفیت لوازم‌ تحریر ایران در حدود 60 تا 70 درصد قابل قبول است و خانواده‌ها باید ترغیب شوند که از برند ایرانی استفاده کنند و این هم منوط به آگاهی دادن به خریداران 
است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :