• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30798
+
-

گزارش فرهنگی- اجتماعی شورا در میان آثار فاخر

شورا
گزارش فرهنگی- اجتماعی شورا در میان آثار فاخر

حامد فوقانی/خبر‌نگار

 5عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران دیروز به ساختمان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی رفتند تا در حضور اصحاب رسانه، کارنامه یکساله خود را ارائه کنند و پاسخگوی سؤال خبرنگاران شوند؛ ساختمانی که در محله امیربهادر، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های پایتخت قرار دارد.
نشست خبری روز گذشته ابتدا با صحبت‌های محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورا آغاز شد. او با اشاره به اینکه در انتخابات شورای شهر پنجم تمام افراد یک لیست انتخاباتی، موفق به ورود به شورا شدند، گفت: «مردم در فضای سیاسی حاکم این پیام را دادند که از مدیریت گذشته فاصله گرفتند. خیلی از چهره‌هایی که در راهیابی به شورا موفق نشدند، عملکرد خوبی هم داشتند. این وضعیت نشان می‌دهد جامعه ترجیح می‌دهد به جای اشخاص به سوی گروه‌های سیاسی برود.» حق‌شناس با بیان اینکه در این کمیسیون شاهد تغییر رویه بودیم، گفت: «بودجه فرهنگی کاهش قابل توجهی پیدا کرد و به‌خاطر این کاهش بودجه چشمگیر سعی کردیم 5/2درصد از بودجه سایر معاونت‌ها را به این بخش آورده تا این کاهش را جبران کنیم. امسال شاهد کاهش 350میلیاردی معاونت فرهنگی بودیم و وقتی که این رقم تصویب شد، روی سایر بخش‌ها هم تأثیر گذاشت. با وجود این، پایداری فرهنگی از اهم محورهای کمیسیون بوده است. برای نخستین‌بار شاهد برگزاری نوروزخوانی در سطح شهر بودیم و همچنین خانواده‌ها توانستند به همراه هم در استادیوم، فوتبال تماشا کنند. حضور اعضای کمیسیون در حفظ آثار تاریخی از اقدامات این کمیسیون بوده و کمیته‌های ورزشی، دینی و اجتماعی در حوزه‌های خود پیگیر امورات بوده‌اند.»
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به حواشی برگزاری نمایشگاه عطر سیب گفت: «در گذشته نمایشگاه با سابقه 14ساله برگزار می‌شده که نخستین‌بار در دوره شهرداری آقای احمدی‌نژاد شروع شد و بعدها هم ادامه یافت. طی سال‌های 94، 95 و 96 هر سال 7میلیارد تومان برای این نمایشگاه هزینه تعریف شده بود. در سال قبل این پول کمتر از 5/2میلیارد دلار بود که در 3سال قبل افزایش داشته است.» به گفته حق‌شناس عمده هزینه‌ها در این سال‌ها تبدیل بودجه به بن بوده است.
احمد مسجدجامعی نیز گفت: «شهرداری کیسه پول نیست، بلکه یک فکر و‌ تسهیل‌گر است. مدیریت شهری در برابر مراسم مذهبی مثل محرم رویکردش مثبت است اما سؤال این است که آیا اگر شهرداری کمک‌های مالی نکند مراسم محرم و صفر برگزار نمی‌شود؟ درحالی‌که مردم خودشان به بهترین شکل کارها را انجام می‌دهند و شهرداری نقش تسهیل‌گری دارد. خبرنگاران در این زمینه می‌توانند راهکار ارائه دهند.» به گفته او شهرداری باید هزینه بازسازی تکیه درکه را که در آتش سوخت، تأمین کند؛ چراکه مصوبه شوراست و می‌توان چنین اقداماتی را از مدیریت شهری انتظار داشت.

انتقاد از دیوارکشی اطراف ساختمان مجلس

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران نیز در جلسه دیروز در مورد سرانجام چشمه‌علی گفت: «چشمه‌علی با قدمت 8000سال تاریخچه شهرستان ری و تهران است اما متأسفانه براثر حفاری‌های ادامه خط 6مترو از دولت‌آباد تا حرم شاه‌‌عبدالعظیم حسنی، این چشمه خشک شد. متأسفانه مسئولان مترو تلاش دارند که بگویند علت خشک شدن آب چشمه‌علی، خشکسالی و کاهش آب‌های سطحی است. یادمان نرود که همه کارشناسان فنی و میراث فرهنگی پیش‌بینی کرده بودند که با عبور مترو آب این چشمه خشک می‌شود.» حسن خلیل‌آبادی اضافه کرد: «دلمان خوش است که مترو داریم اما مترو هزاران قنات تهران را از بین برده است. آب چشمه‌علی زیر زمین وجود دارد و باید بگویم که بیش از 20پمپ آب چشمه‌علی را درون فاضلاب سرخه‌حصار می‌ریزند و این در حالی است که بستر چشمه‌علی بدون آب است.» او با بیان اینکه همه دستگاه‌ها نیز باید در راستای هویت ملی و حفظ آثار فرهنگی تلاش کنند، گفت: «مجلس شورای اسلامی در اطراف ساختمان خود دیوار کشیده و وقتی از آنها در مورد چرایی می‌پرسیم می‌گویند که شما از مسائل امنیتی مطلع نیستید؛ درحالی‌که اینها میراث شهر هستند و باید در اختیار همه مردم باشند.»

آبان ماه، گزارش تحقیق و تفحص همشهری ارائه می‌شود

الهام فخاری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی نیز با اشاره به حواشی مؤسسه‌ مطبوعاتی همشهری‌ و شکایتی که از او شده بود، اظهار کرد: «موضوع ما با همشهری بحث اشخاص نبود، بلکه بحث عملکرد آنها بود و در این راستا جلسات تخصصی کارشناسی را برگزار کردیم اما چون تحقیق و تفحص‌ از همشهری‌ نخستین اقدام تحقیقی‌ بود، نیازمند این بودیم که این کار با دقت بیشتری انجام شود.‌» او همچنین گفت:« درخصوص مسائل اخیر مجلات همشهری‌ بحث‌هایی مطرح شده که پیش از اقدام، موضوع را با شورا در میان نگذاشته‌ بودند.» محمدجواد حق‌شناس نیز اعلام کرد که گزارش نهایی تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری در اوایل آبان‌ماه در صحن شورا ارائه می‌شود.

ستاد توان‌افزایی لجام‌گسیخته بود

حجت‌نظری هم در این نشست به موضوع ستاد وضعیت توان‌افزایی پرداخت و مواردی را مطرح کرد. این عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی گفت: «در این مدت بهترین اتفاق مهم تغییر فعالیت ستاد از بنگاه توزیع پول به یک مجموعه تسهیل‌گر برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد بود. به‌زودی ستاد توان‌افزایی تفاهمنامه‌ای را با سازمان محیط‌زیست و بهزیستی به امضا خواهد رساند؛ ضمن اینکه طی فعالیت ستاد در این دوره ما هیچ کمکی را دریافت نکرد‌ه‌ایم که از نظر ما فی‌نفسه این اتفاق خوب است.» او ادامه داد: «برنامه‌ها با حداقل هزینه های ممکن برگزار شده که این اتفاق خوبی است؛ به‌طوری‌که سهم مردم در دوره گذشته در ستاد توان‌افزایی بدون حساب و کتاب لجام‌گسیخته بوده اما در این دوره در 6ماه گذشته از سال 97 مجموعا 500میلیون تومان در ستاد توان‌افزایی هزینه شده است.»


   نام میادین نباید به سادگی تغییر کند

یکی از موضوعات دیروز، مربوط به حذف یا تغییر نام برخی معابر تهران بود که با پیش‌زمینه حذف نام قیصر امین‌پور از میدانی واقع در منطقه 2پایتخت مطرح شد. احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی درباره این مورد، نکاتی را بیان کرد: «انتخاب نام قیصر امین‌پور برای آن میدان اتفاقی بود که برای نخستین‌بار با ثبت‌نام یکی از شخصیت‌های ملی در یک میدان انجام می‌شد که شروع آن با نام قیصر بود. نامگذاری آن میدان به نام قیصر امین‌پور کار ساده‌ای نبود و مقدماتی داشت. پس نباید نام میادین‌ به این سادگی حذف شوند.» او در ادامه اظهار نگرانی کرد که در آینده نام میادین تاریخی بی‌نظیری همچون منیریه و ولیعصرتغییر کند. مسجدجامعی سپس در پاسخ به سؤالی که ستاد شورایاری‌ها در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: «محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نامه‌ای را در مورد برگزاری انتخابات ستاد شورایاری به وزیر کشور ارسال کرده‌اند و با حضور نمایندگان فرمانداری نیز جدول زمانی تعیین شد اما دقت داشته باشید که اگر بخواهیم انتخابات برگزار شود، باید امسال این مهم محقق شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید