• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30728
+
-

اخطار به اروپا

وزیر خارجه در گفت‌وگو با اشپیگل: اروپا گفته که توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیتی‌اش است؛ بنابراین باید آمادگی داشته باشد که برای امنیتش هزینه بپردازد

دومین اجلاس کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا این بار در خاک آمریکا برگزار می‌شود. وزیر خارجه ایران که قرار است آخر هفته رهسپار نیویورک شود از همین تهران موضع‌گیری‌های خود را درباره برجام آغاز و اعلام کرده است ایران احتمالا براساس برجام و بدون خروج از این توافق غنی‌سازی‌ خود را افزایش خواهد داد.

محمدجواد ظریف که 2 هفته پیش در صحن علنی مجلس به اقدامات رسانه‌ای خود افتخار کرده و گفته بود «در دنیا معروف است که من می‌توانم به لطف خدا در کارهای تبلیغاتی که انجام می‌دهم موفق و تأثیرگذار باشم» پیش از آغاز سفرش به نیویورک و آغاز هفته پرفشار دیپلماسی خود، گفت‌وگویی با روزنامه اشپیگل آلمان انجام داده است. او با انجام این گفت‌وگو یک نبرد رسانه‌ای را آغاز کرده است. وزیر خارجه کشورمان در این گفت‌وگو به اروپا اخطار داده است باید تصمیم خود را درباره اینکه می‌خواهد از قوانین آمریکا تبعیت کند یا از قوانین خودشان، بگیرد. او گفته است: اکنون آمریکا از همه می‌خواهد که قانون بین‌المللی را نقض کنند. اروپا باید تصمیم بگیرد چرا که درصورتی که اینچنین شود، پیامدهای طولانی خواهد داشت.

به گزارش فارس، ظریف در این گفت‌وگو درباره نقش اروپایی‌ها در پی اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای با ایران هم گفت: «اروپایی‌ها در برابر یک پرسش بنیادی قرار دارند که به قوانین روابط بین‌الملل مربوط می‌شود. آمریکا می‌خواهد خواست‌های سیاسی و اقتصادی خود را به بقیه جهان تحمیل کند.»

وی در پاسخ به پرسش اشپیگل درباره اینکه کشورهای اروپایی نمی‌توانند در شرایطی که آمریکا این شرکت‌ها را تهدید می‌کند، آنها را به تجارت با ایران وادار کند هم گفت: «پرسش این است که آیا اروپا می‌خواهد که شرکت‌های اروپایی از قوانین اروپا پیروی کنند یا از قوانین آمریکا یا اینکه اروپا تحت دیکته آمریکا قرار دارد. اتحادیه اروپا قوانین مسدودساز را در اختیار دارد. به این ترتیب می‌تواند شرکت‌هایی را که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند مجازات کند. اروپا گفته که توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیتی‌اش است؛ بنابراین باید آمادگی داشته باشد که برای امنیتش هزینه بپردازد که کار بیهوده‌ای نیست. اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا آمادگی دارند حرف‌های خود را عملی کنند.»



ظریف گفت که اولویت برای ایران این است که فروش نفت در سطح معقولی ادامه داشته باشد و درآمد آن به ایران باز گردد؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری و همکاری در سطوح مختلف مانند اقتصاد، فناوری و تجارت وجود داشته باشد اما معیار در این زمینه نفت و بانک است.

خبرنگار اشپیگل از ظریف سؤال کرد: «آیا شما از توافق خارج می‌شوید و خروج از توافق برای ایران چه مزیتی دارد؟» و وی پاسخ داد: « ایران در چارچوب توافق مانند خارج آن فرصت‌هایی دارد و ما خود را برای چنین وضعیتی آماده کرده‌ایم، اما لزوما نیازی به پایان دادن به توافق نیست. بند 36توافق و قطعنامه 2231شورای امنیت این امکان را به ما می‌دهد که (سطح پایبندی) را کاهش دهیم بدون اینکه از توافق خارج شویم.» وی گفت که افزایش غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند یکی از این موارد باشد.

براساس ماده 36درصورتی که یکی از طرف‌ها نسبت به عدم‌پایبندی اساسی طرف دیگر شکایت داشته باشد و سازوکار‌های موجود نتواند به حل اختلاف منجر شود می‌تواند موضوع فیصله نیافته را مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کند.

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مستقیم با ایران، دیگر موضوعی بود که خبرنگار این نشریه آلمانی به آن پرداخت و ظریف گفت: «اگر مذاکره مستقیم در سطح ارتباط عمومی باشد، باید توافقی را به‌دنبال داشته باشد اما هم‌اکنون توافقی داریم که برای آن 12سال مذاکره کردیم. ما ساعت‌ها در سطح وزرا مذاکره کردیم که در تاریخ ایران و آمریکا بی‌سابقه است. اکنون ترامپ همه‌‌چیز را نابود می‌کند. چه‌کسی تضمین می‌دهد که او به توافق دیگر پایبند می‌ماند. ما بار دیگر وقت‌مان را برای مذاکره مستقیم هدر نمی‌دهیم.» ظریف بازگشت ترامپ به توافق هسته‌ای با ایران را گامی ضروری دانست که می‌تواند امکان مذاکره را ایجاد کند.

   اعتراضات را جدی می‌گیریم

خبرنگار اشپیگل در بخشی از گفت وگوی خود با وزیر خارجه کشورمان از او پرسید چه کسی سیاست ‌خارجی ایران را چه کسی تعیین می‌کند؟ شما به‌عنوان وزیر خارجه یا «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس؟ که ظریف در پاسخ گفت: «سیاست خارجی ایران را نه من و نه آقای قاسم سلیمانی تعیین نمی‌کند بلکه در شورای امنیت ملی تعیین می‌شود. آنجا ما بحث می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم.

ظریف همچنین درباره تمایل آمریکا درباره تغییر حکومت ایران هم گفت که شواهد حاکی از این است که آنها همچنان چنین توهمی را دارند.

خبرنگاراشپیگل پرسید: آیا اعتراض‌ها در ایران می‌تواند سناریویی مشابه سوریه باشد؟ و ظریف گفت: «خیر. اما ما این اعتراضات را بسیار جدی می‌گیریم.

برخی نگرانی‌ها کاملا به حق هستند، به‌خصوص آنها که به مسائل اقتصادی مربوط می‌شوند. شاید ما اشکالاتی داشتیم؛ برای همین باید کاری صورت دهیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید