• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3044
+
-

افشای جاسوسی بازی‌های موبایل

بازی
افشای جاسوسی بازی‌های موبایل

شاید بازی‌هایی که روی تلفن همراه نصب می‌شوند فقط سرگرم‌کننده و کاملا بی‌خطر به‌نظر برسند اما گزارشی مهم در این رابطه از جاسوسی این اپلیکیشن‌ها خبر می‌دهد. نیویورک‌تایمز در گزارشی افشا کرده که توسعه‌دهندگان آن زیر پوسته این بازی‌ها مشغول جاسوسی از کاربران هستند. براساس این گزارش، حداقل هزار بازی ازجمله برنامه‌های مناسب کودکان از نرم‌افزارهای شنود صدا برای فهمیدن علایق کاربران در تماشای برنامه‌ها و تبلیغات تلویزیونی استفاده می‌کنند. در واقع این برنامه‌ها در موقع نصب یا اجرا دسترسی به میکروفون گوشی را دریافت می‌کنند و به صدای محیط خانه گوش می‌دهند تا متوجه شوند کاربران بیشتر چه برنامه‌های تلویزیونی را نگاه می‌کنند.

این نرم‌افزار شنود که کدهایش در بازی‌ها قرار می‌گیرد توسط استارت‌آپی به‌نام «آلفونسو» توسعه داده شده و از طریق میکروفون موبایل و تبلت سیگنال‌های صوتی را از برنامه‌ها دریافت می‌کند. با تحلیل اطلاعات دریافتی گزارش‌های مهمی درباره علاقه‌مندی‌های کاربران تهیه شده و توسط این استارت‌آپ به شرکت‌های تبلیغاتی فروخته می‌شود. در واقع نرم‌افزار جاسوسی این شرکت در پوشش بازی‌ یا برنامه‌های ویژه بچه‌ها، صدای محیط خانه را ضبط و ارسال می‌کند.

از روی این صداها مشخص می‌شود که در خانه افراد مشغول دیدن چه برنامه‌ای هستند. «اشیش چوردیا»، مدیرعامل آلفونسو که بیشتر تمرکز آن روی جاسوسی با بازی‌های اندرویدی بوده در واکنش به این ماجرا گفته است: کاربران با آگاهی اجازه استفاده از میکروفون را به برنامه‌ها می‌دهند و هر زمان که بخواهند می‌توانند جلوی این دسترسی را بگیرند.

او اما در پاسخ به سؤالات نیویورک‌تایمز حاضر به افشای فهرست ۱۰۰۰ اپلیکیشنی که با این روش از کاربران جاسوسی می‌کنند نشده و جزئیاتی از تعداد کاربرانی که تاکنون شنود شده‌اند افشا نکرده است. برخی از بازی‌هایی که نیویورک‌تایمز متوجه وجود کدهای جاسوسی در آن شده  Honey quset ،Dream Run و Toon Crush بوده که در میان بچه‌های کم سن و سال محبوب است. آلفونسو تنها یکی از شرکت‌های نسل جدید است که به‌دنبال جمع‌‌آوری اطلاعات متفاوت از کاربران هستند. کافی است بدانید که تنها در آمریکا با وجود فراگیری اینترنت هنوز مردم سالانه ۷۰میلیارد دلار صرف برنامه‌های تلویزیونی و شبکه‌های کابلی می‌کنند. این شرکت‌های جدید تلاش می‌کنند تا اطلاعات متفاوتی را درباره عادت‌های تماشای تلویزیون خانواده‌ها به هر طریقی به‌دست آورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید