• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29305
+
-

تنظیم قیمت ماهی

تنظیم قیمت ماهی

فائزه روحی/بندرعباس - خبرنگار

در میان اخبار حضور کشتی‌های چینی و صید غیرمجاز، کمبود ماهی و افزایش قیمت آن، آنچه کمتر به آن پرداخته‌ایم، دغدغه ساحل‌نشینان است. ماهی به عنوان غذای اصلی مردم کرانه‌نشین این روزها در سفره بندری‌ها چندان جایی ندارد. تنوع ماهی‌ها در بازار پشت شهر بندرعباس روزی انتخاب را برای علاقه‌مندان خوش‌ذائقه سخت می‌کرد، اما این روزها بازارچه از رونق افتاده و مردم را گله‌مند کرده است. 

کاهش صید و افزایش قیمت

عبدالمحمد، از فروشندگان بازار ماهی بندرعباس، کمبود و افزایش قیمت ماهی را نتیجه شرایط جوی می‌داند و به همشهری می‌گوید: همه می‌گویند صید با کشتی‌های چینی و کف و ته‌روبی موجب شده است ماهی در بازار کاهش یابد، اما گویا کسی هم رغبتی برای صید ندارد. آمنه هم که سینی بزرگ روبه‌رویش لبریز از میگوست، می‌گوید: بعد از ماه رمضان قیمت‌ها بالا رفت و با ورود و تولید میگوها مردم ترجیح می‌دهند از میگو به جای ماهی استفاده کنند.
او به خلوتی راهرو بازار هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: فروشندگان التماس می‌کنند همین مقدار ماهی‌هایشان خریداری شود، اما قیمت‌ها بالاست و بازار نظم ندارد. در کنارش کارگران زیادی بیکار شده‌اند، زیرا در این محل بسیاری سرگرم تمیز کردن ماهی‌های خریداری شده توسط مشتریان می‌شدند و از این راه امرار معاش می‌کردند. 

افزایش قیمت طبیعی است 

نماینده جامعه صیادان در خانه کشاورز ایران صید بی‌رویه صیادنماها را از عوامل کمبود آبزیان عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: به کاربردن شیوه‌های غلط صیادی با تورهای نامرئی و کشتی‌های صنعتی خارجی که بدون مجوز به حریم صیادان تجاوز کرده‌اند از دیگر عوامل کمبود ماهی‌هاست. حکمت صالحی کاهش نزولات آسمانی و افزایش شوری آب دریا را هم به این دلایل اضافه می‌کند و می‌افزاید: آب شیرین کاهش یافته و به دلیل کاهش بارندگی، ذخایر هم از بین رفته است. وی افزایش اقلام و هزینه‌های صید و صیادی را مهم‌ترین عامل کاهش صید و پایین آمدن انگیزه صیادان و رو آوردن صیادان به مشاغل دیگر می‌داند و توضیح می‌دهد: قیمت تور صیادی و اقلام 10 برابر شده است. در این شرایط صیادی که هر سال نیاز به حداقل 30 طاقه تور دارد، چطور می‌تواند ماهی صید شده را با قیمت پایین به دست مردم برساند.  به گفته این فعال صید و صیادی، 30 هزار صیاد در معرض بیکاری قرار دارند و کشتی‌های کانتینربر، نفتکش‌ها و عبوری‌ها موجب از بین رفتن تورهای صیادان می‌شوند. وی با بیان این‌که دولت باید با تزریق ارز دولتی برای واردات ابزار صیادی این جامعه را از تنش موجود نجات دهد، تصریح می‌کند: مردم ماهی ارزان می‌خواهند، اما باید بپذیریم ماهی هم مانند سایر کالاهای اساسی به دلیل افزایش قیمت ابزار و مواد اولیه همگام با سایر کالاها افزایش قیمت داشته و این مساله‌ای طبیعی است.

برنامه‌ریزی برای تنظیم قیمت 

حمید امانی‌زاده، رئیس گروه پایش صنایع شیلاتی و توسعه بازار شیلات هرمزگان، قاچاق و صادرات ماهی را به کشورهای عربی از عوامل کمبود ماهی و افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کند و به همشهری می‌‌گوید: فصل گرما و شرایط جوی از عوامل افزایش قیمت ماهی، اما مقطعی است. برنامه‌‌ریزی برای تنظیم و برقراری تعادل در حال انجام است و از هفته جاری قیمت‌ها بهبود می‌یابد.  به گزارش همشهری، در روزهای گذشته اما همچنان به غیر از ماهی «هوور» که در فروشگاه شیلات سهمیه‌ای و دانه‌ای به قیمت حدود 12 تومان عرضه می‌شود، انواع ماهی با قیمت‌های دو برابری عرضه شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید