• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29226
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PJ76
+
-

خروج پول شبه‌دولتی‌ها از بورس

شبه‌دولتی‌ها در 3‌ماه گذشته یعنی در پی خروج آمریکا از برجام 2هزار میلیارد تومان از پول‌هایشان را از بورس خارج کرده‌اند


مطابق آمار‌های موجود بازیگران حقوقی بزرگ که عمدتا شامل سرمایه‌گذاران شبه‌دولتی هستند، در طول 3‌ماه گذشته یعنی بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام، دست‌کم 2هزار میلیارد تومان از منابع مالی خود را از بازار سهام خارج کرده‌اند.
به گزارش همشهری، با وجود آنکه مقدار سود شرکت‌های بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون 17درصد رشد کرده است، با این حال اطلاعات آماری نشان می‌دهد رویه سرمایه‌گذاری سهامداران حقوقی بزرگ که عمدتا شبه‌دولتی هستند در بورس تهران نسبتی عکس پیدا کرده است؛ به‌طوری که این شرکت‌ها که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت حجم سرمایه‌گذاری‌هایشان را در بورس افزایش داده بودند از 24اردیبهشت همزمان با اعلام خروج آمریکا از برجام واعلام وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در حال خروج منابع مالی‌شان از بورس هستند. در همین مدت بر حجم سرمایه‌گذاران و سهامداران حقیقی و کوچک در بازار سهام اضافه شده است.

افزایش 17درصدی سود شرکت‌های بورس

اطلاعات آماری از مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون نشان می‌دهد در این مدت 17درصد بر مقدار سود شرکت‌های بورس اضافه شده و جمع کل سود شرکت‌های بورس از 44هزارو 500میلیارد تومان به 52هزار میلیارد تومان رسیده است.  از اواخر سال92 که پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس به مرز 60هزار میلیارد تومان رسیده است این روند تحت‌تأثیر بروز رکود تورمی در اقتصاد ایران مدام کاهش یافته و در زمستان سال قبل به پایین‌ترین سطح خود در 5سال گذشته رسیده بود. با وجود این مقدار پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس از اول سال روند رو به رشدی را دنبال کرده و در این مدت 7500میلیارد تومان افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود درصورت ادامه این روند مقدار سود شرکت‌های بورس بار دیگر به سطح سال92یعنی قبل از وقوع رکود تورمی در اقتصاد ایران برسد.

خروج حقوقی‌ها از بازار

با وجود افزایش مقدار سود شرکت‌های بورس که یکی از مهم‌ترین محرک‌های سرمایه‌گذاری در بورس‌های سراسر دنیا تلقی می‌شود، اطلاعات آماری از وضع معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی در بورس نشان می‌دهد از خرداد‌ماه امسال روند خروج سرمایه بازیگران بزرگ که عمدتا شرکت‌های شبه‌دولتی هستند در بورس آغاز شده است. با این اتفاق که دقیقا با خروج آمریکا از برجام مصادف است 2هزار میلیارد تومان از منابع مالی این شرکت‌ها از بورس تهران خارج شده و ارقام خروج پول این دسته از سرمایه‌گذاران هر‌ماه نسبت به‌ماه قبل افزایش یافته است. مقایسه اطلاعات مربوط به خرید و فروش سهامداران حقوقی در بورس نشان می‌دهد این شرکت‌ها در مرداد‌ماه امسال در مقابل خرید 4هزار و 830میلیارد تومان سهام در بورس 5هزارو 697میلیارد تومان سهام در بورس فروخته‌اند؛ یعنی حجم فروش این سهامداران در مردادماه نسبت به خرید 867میلیارد تومان بیشتر بوده است. همین رویه در ماه‌های تیر و خرداد هم تکرار شده است و سهامداران حقوقی در این 2‌ماه هم به‌ترتیب 430و 634میلیارد تومان از سهام خود را در بورس واگذار کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید