• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29217
+
-

دلالی دلار در«آزادی »

کاسبان خیابان گمرک کرمانشاه معتقدند برخورد قهری و مقطعی با دلالان جواب نمی‌دهد

بازار
دلالی دلار در«آزادی »

فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

التهاب بازار ارز طی چند ماه اخیر در کشور باعث شد قیمت دلار از حدود 4 هزار تومان به مرز بیش از 11هزار تومان هم برسد و در این بین سود زیادی به جیب دلالان برود. دلالان کاسبان اصلی این نابسامانی نرخ ارز بودند و برخی از آنها که به کار خود وارد هستند، سودهای کلان بردند. آنها با توجه به سابقه و تجربه‌ای که در خرید و فروش انواع ارز دارند، به‌خوبی می‌دانند چه زمانی موقع خرید یا فروش ارز است و از همین طریق درآمدهای زیادی کسب می‌کنند. 

البته در برخی موارد دلالان حتی قیمت بازار آزاد را هم تعیین می‌کنند و نرخ‌ها را رقم می‌زنند. در کرمانشاه هم دلالی به‌وفور دیده می‌شود و محل آنها نیز همیشه مشخص است. دلالان ارز در کرمانشاه در محدوده خیابان گمرک به سمت میدان آزادی می‌ایستند و کاسبی می‌کنند.  فعالیت آنها علنی و غیرقابل انکار است، موقعی که مردم از کنار دسته‌های دلالان رد می‌شوند آنها بدون هیچ ترسی اعلام می‌کنند که دلار، دینار و... را خریدارند. بسیاری از آنها سابقه زیادی در این کار دارند و سال‌هاست که در همین محدوده فعالیت دارند، اما فعالیت آنها برای شهر وجهه خوبی ندارد و تجمع آنها در این نقاط منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است. 


افزایش فعالیت دلالان دلار 

یکی از عمده‌فروشان محدوده خیابان گمرک می‌گوید: از زمانی که دلار گران شده تعداد زیادی از دلالان در انتهای خیابان گمرک مشغول به کارند و از صبح تا نزدیک غروب همین حوالی پرسه می‌زنند. 
«سجاد عیوضی» می‌افزاید: گاهی تعداد این دلالان به 40 تا 50 نفر هم می‌رسد. دور هم ایستادن و خرید و فروش آنها منظره بدی را در خیابان ایجاد می‌کند. 

به گفته این شهروند، بارها بین این دلالان بر سر مشتری دعواهای شدید پیش آمده که امنیت و آرامش خیابان را بر هم زده است و گاهی حتی مانع کاسبی مغازه‌داران می‌شود.  عیوضی اضافه می‌کند: این دلالان هم در بازار رسمی خرید و فروش ارز و صرافی‌ها اخلال ایجاد می‌کنند و هم امنیت و منظره محدوده خیابان گمرک را بر هم زده‌اند.  «داریوش کوچک‌زاده» یکی دیگر از مغازه‌داران خیابان گمرک است و با بیان این‌که بارها شاهد جمع‌آوری این دلالان در محدوده خیابان گمرک و میدان آزادی بوده‌اند، می‌افزاید: برخورد قهری و مقطعی با این افراد جواب نمی‌دهد، چراکه آنها یا در نقاط دیگر شهر پراکنده می‌شوند، یا بعد از‌دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرند. 


بیکاری، منشأ مشاغل کاذب

این شهروند بیکاری را منشأ وجود چنین مشاغل کاذبی می‌داند که باعث می‌شود پیر و جوان به سمت دلالی ارز روی بیاورند و ادامه می‌دهد: این افراد در سیستم اقتصادی هم مشکل ایجاد می‌کنند زیرا با جمع‌آوری ارز از بازار رسمی باعث اختلال در کار صرافی‌ها می‌شوند. کوچک‌زاده معتقد است از آنجا که امکان برخورد کامل با دلالان وجود ندارد، باید فعالیت آنها را ساماندهی و قانونمند کرد. 


فعالیت 50 دلال

«رضا رازیانی» هم یکی از افرادی است که در محدوده میدان آزادی خرید و فروش دلار انجام می‌دهد و می‌گوید: نزدیک به 50 نفر در این زمینه فعالیت دارند و هیچ راهی برای امرارمعاش خود جز خرید و فروش دلار ندارند و از سر بیکاری به این شغل روی آورده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: این کار استرس و آسیب‌های زیادی دارد، مدام توسط دستگاه‌های نظارتی جمع‌آوری می‌شویم، درآمد پایدار نداریم، درگیری بین دلالان زیاد است و گاهی هم بازار بسیار کساد می‌شود. رازیانی یادآوری می‌کند: مسئولان باید چاره‌ای بیندیشند که دلالان نیز بتوانند در چارچوب قانون فعالیت کنند زیرا آنها سابقه زیادی در حوزه خرید و فروش ارز دارند و می‌توان از تجربیات آنها استفاده کرد.


برخورد با اخلالگران

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز دراین‌باره می‌گوید: با توجه به التهاباتی که طی چند وقت اخیر در شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده با همه افرادی که در بازار اقتصادی اختلال ایجاد کنند برخورد جدی خواهد شد.  «داریوش جودکی» ادامه می‌دهد: دلالان نیز از جمله افراد و گروه‌هایی هستند که با خرید و فروش غیرمجاز دلار باعث برهم خوردن آرامش بازار می‌شوند و فعالیت آنها قانونی نیست.  وی از جمع‌آوری دلالان ارز در میدان آزادی خبر می‌دهد و می‌گوید این کار بارها انجام شده است.  به گفته این مسئول، علاوه بر برخورد با دلالان ارز نظارت بر فعالیت صرافی‌ها نیز در این شرایط بیشتر می‌شود تا از هرگونه تخلف جلوگیری شود. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید