• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29213
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ykrR
+
-

تعاونی‌های بیشتر برای توسعه

برنامه هفته تعاون در زنجان تشریح شد

تعاون
تعاونی‌های بیشتر برای توسعه

زهرا احمدی| زنجان- خبرنگار:

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به هفته تعاون و برگزاری در جمع خبرنگاران گفت: سیزدهمین جشنواره تعاونی برتر استان یازدهم شهریور سال جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل همایش‌های مهرانه زنجان برگزار و از 18 تعاونی و اتحادیه برتر تجلیل‌شد.
«محمدرضا یوسفی» ادامه داد: در جشنواره تعاونی‌های برتر امسال با ابتکار معاونت امور تعاون وزارت متبوع یکی از شرکت‌های تعاونی برتر استانی به عنوان سفیر تعاون استان انتخاب شده و در جشنواره مذکور کارت سفیر تعاون را با امضای معاون امور تعاون وزارت دریافت کرده و از آن به بعد به عنوان سخنگوی بخش تعاون استان در جلسات و کارگروه‌ها شرکت می‌کند.


ثبت‌نام 33 درصد از تعاونی‌ها

به گفته وی، 33 درصد کل تعاونی های فعال استان به تعداد 366 اتحادیه و شرکت تعاونی استان در سامانه این جشنواره ثبت نام کرده که نسبت به سال گذشته 168 درصد رشد داشته و استان زنجان در میزان ثبت نام تعاونی‌ها رتبه سوم کشوری را به دست آورده است. وی می‌گوید: با  توجه به شرایط و شاخص‌های بارگذاری شده در این سامانه اغلب تعاونی‌های کوچک ولی موفق شهرستان‌ها امکان رقابت در این جشنواره را نداشته‌اند،  به همین دلیل در راستای رعایت عدالت و قدردانی از شرکت‌های تعاونی مذکور 5 تعاونی نمونه علاوه بر تعاونی‌های برتر نیز انتخاب و در سیزدهمین جشنواره تعاونی برتر استان از آن‌ها تجلیل می‌شود.


افتتاح 9 طرح تعاونی 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان این‌که در سال جاری 9 طرح تعاونی در هفته تعاون در استان افتتاح می‌شود، گفت:  این طرح‌ها با گرایش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی است که 63 عضو دارد و  با  بیش از 67 میلیارد و 350 میلیون ریال 125 شغل را ایجاد می‌کند.


نقش اساسی آموزش در تعاونی‌ها

یوسفی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آموزشی در حوزه تعاون استان افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل در بخش تعاون بی بهره ماندن تعاونگران از آموزش‌های مورد نیاز 
در حوزه فعالیت خود هستند و به همین منظور در سال جاری 30 هزار نفر - ساعت برنامه آموزشی برای اعضای تعاونی‌های استان تدوین و ابلاغ شده است. وی اظهار می‌کند: ارائه آموزش‌ها شامل موارد حقوقی، مدیریتی و حرفه‌ای است و اعضا و مدیران تعاونی‌ها و همچنین متقاضیان تشکیل تعاونی می‌توانند به صورت رایگان از آن‌ها 
بهره‌مند شوند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه با اشاره به ضرورت ترویج کارآفرینی تاکید کرد: با وجود ظرفیت‌های متعدد به ویژه در حوزه تعاون، نباید گرفتار مشکل بیکاری در
جامعه باشیم.


اشتغال355 نفر در حوزه تعاون

به گفته یوسفی از برنامه‌های مدیریت امور تعاون استان امسال این است که 94 اتحادیه و تعاونی جدید در استان تشکیل شد و در 5 ماه نخست40 تعاونی با عضویت  327 نفر و سرمایه ثبتی بالغ بر 2 هزار و 570 میلیون ریال تشکیل یافته که براساس آن 355 فرصت شغلی فراهم شده است.
وی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا گفت: مدیریت اجرای طرح روستا تعاون از برنامه‌های اداره کل است که با ابلاغ وزارت متبوع از سال گذشته آغاز شده و تاکنون 117 تعاونی در این مورد با هزار و 495 عضو ایجاد شده  و با سرمایه ثبتی 15 میلیارد ریالی برای هزار و 262 نفر اشتغال ایجاد شده است.


ایجاد 149 شغل در طرح روستا تعاون 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌گفت: در قالب طرح روستا تعاون و طرح اشتغال روستایی تاکنون 59 شرکت تعاونی با مبلغ تسهیلات 614 میلیارد ریالی با اشتغال‌زایی 660 نفر به بانک‌های عامل معرفی شده که در حال حاضر 195 میلیارد ریال از این تسهیلات به 8 تعاونی تسهیلات ارائه شده که زمینه اشتغال 149 نفر فراهم شده  و مابقی نیز در دست اقدام است.


صادرات 17 میلیون دلاری

یوسفی با اشاره به اهمیت تعاونی‌ها ‌گفت: در سال 96 تعاونی‌های استان 17 میلیون دلار کالا صادر کرده‌اند که جهش خوبی نسبت به سا‌ل‌های گذشته داشته است.
وی با بیان این‌که عمده صادرات تعاونی‌های استان شامل شمش روی، کالاهای عمومی بازرگانی، سنگ‌های ساختمانی و صنایع دستی از قبیل چاروق، کیف چرم و ظروف مسی بوده است،
تاکید می‌کند: با ایجاد  شرکت‌های تعاونی خدمات بازرگانی داخلی و خارجی می‌توان مشکل اصلی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات شرکت‌های تعاونی در استان را حل کرد. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می گوید :پیش بینی می‌شود صادرات بخش تعاون در سال جاری از زنجان به 15 میلیون دلار برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید