• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29211
+
-

آبی بر آتش تشنگی کرج

همشهری انتقال آب سد طالقان به کرج و اهداف این پروژه را بررسی کرده است

گزارش
آبی بر آتش تشنگی کرج

خدیجه ستارزاده|  البرز - خبرنگار:


طرح انتقال آب سد طالقان به کرج و شهرهای تابعه با هدف بهبود کیفیت آب آشامیدنی کرج و همچنین جبران کمبود آب در برخی مناطق مانند کمالشهر و مهرشهر که با چالش بیشتری در زمینه کمبود آب مواجه بودند از سال 85 در دستور کار شرکت آب و فاضلاب البرز قرار گرفت و اکنون با اجرای 10 کیلومتر لوله گذاری و اعتبار 12میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید.


جزئیات طرح انتقال آب سد طالقان به کرج

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب البرز با بیان این‌که طرح آب‌رسانی به کلان‌شهر کرج در قالب طرح افزایش برداشت آب از سد طالقان شامل احداث 10 کیلومتر خط انتقال به قطرهای 400 تا 900 میلی‌متر از مهرماه 95 در حال اجرا بوده، می‌گوید: این طرح با صرف اعتباری حدود 12میلیارد تومان اکنون به بهره‌برداری رسید.

«غلامرضا رضایی فر» با اشاره به میزان انتقال آب این شبکه که حدود 300 لیتر برثانیه است، می‌افزاید: در مجموع اکنون آب آشامیدنی شهرهای استان از حدود 400 چاه عمیق و همچنین سدهای امیر کبیر و طالقان تامین می‌شود.
وی در پاسخ به پرسش‌های شهروندان مهرشهر و کمالشهر درباره مشکل کمبود آب به‌ویژه در فصل گرما، می‌گوید: با اجرای این شبکه و همچنین اختلاط آب‌های سطحی با آب چاه‌ها ، ساکنان این مناطق از آبی با کیفیت بالاتر برخوردار می‌شوند. وی اضافه می‌کند: علاوه بر این مناطق، مشکل کمبود آب در دیگر مناطق نیز رفع می‌شود اما ضرورت دارد شهروندان با صرفه جویی در مصرف آب در به حداقل رساندن مشکل کمبود آب در آینده همکاری کنند.


مشکلات کمبود آب در کرج

چند سالی است در البرز و به‌ویژه در شهرستان کرج  به دلیل تغییرات اقلیمی، مصرف بی‌رویه آب در حوزه کشاورزی، افت سفره‌های زیرزمینی و همچنین افزایش جمعیت، مشکل کم‌آبی یکی از معضلات مهم شهری شده و علاوه بر ایجاد مشکل برای شهروندان برخی مناطق در نتیجه قطعی‌های مقطعی آب، مسئولیت نهادهای متولی را دوچندان کرده است. شرکت آب و فاضلاب به عنوان متولی امر برای رفع این معضل طرح‌های مختلفی را برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان اجرا می‌کند.


کاهش افت فشار آب در کمالشهر

یکی از شهروندان منطقه کمالشهر می‌گوید: ساکنان این منطقه از 3 سال گذشته با مشکل کمبود آب مواجه هستند و در برخی ایام تابستان ساعت‌های طولانی قطعی آب داشتیم.
«ملیحه دربندی» می‌افزاید: این مشکل بیشتر از اواخر بهار شروع می‌شد و تا پاییز ادامه داشت و در گرمای تابستان شرایط را برای مردم سخت کرده بود.
او با بیان این‌که اهالی برای حل مشکل بارها به شرکت آب و فاضلاب منطقه مراجعه کرده بودند، می‌گوید: این اواخر مشکل تا حدود زیادی برطرف شد و فقط در تابستان که مشکل قطعی برق در همه مناطق وجود داشت و منجر به قطعی آب هم می‌شد در کمالشهر هم این مشکل وجود داشت که خوشبختانه با اتمام خاموشی‌ها مشکل قطعی و افت فشار آب خیلی کمتر شده است.


افت فشار آب، مشکل همیشگی مهرشهر

شهروندی از مهرشهر کرج نیز با با بیان این‌که از 2 سال گذشته  تاکنون با مشکلات زیادی در زمینه قطعی آب مواجه هستند، می‌گوید: اگر قطعی آب هم نداشته باشیم افت فشار، مشکلی همیشگی است. «خسرو ملکی» می‌گوید: این منطقه یکی از مناطق مرفه کرج شناخته می‌شود اما بیشتر مواقع با مشکلات زیادی مواجه است که یکی از آنها افت فشارآب است. او می‌افزاید: هر روز به ساخت‌و‌ساز و درنتیجه جمعیت این منطقه افزوده می‌شود. اگر مشکل کمبود آب داریم و نیاز همین تعداد شهروند قابل تامین نیست چرا مجوز ساخت وافزایش جمعیت در منطقه داده می‌شود؟


 تکمیل آخرین نقطه ارتباطی و اتصال آبرسانی

مدیر آبفای شهرستان کرج می‌گوید: برای دسترسی بیشتر به منابع مطمئن تامین آب آشامیدنی پس از کسب مجوز از مقامات بالادست شرکت آب و فاضلاب البرز موفق شد سهمیه بیشتری را برای برداشت آب از سد طالقان برای استان اختصاص دهد. «شهرام حافظ» می‌افزاید: اجرای زیرساخت‌های این کار از سال 95 کلید خورد و در آخرین مرحله حدود 4 هزار و700متر خط لوله به قطرهای 800،700 و900 میلی‌متر برای انتقال آب به سایر خطوط و افزایش ظرفیت آن نصب شد.

وی با بیان این‌که بخش بزرگ این طرح توسط پرسنل زحمتکش شرکت آب و فاضلاب انجام شد، اضافه می‌کند: بخشی از کار هم توسط پیمانکاران و همچنین هماهنگی و همکاری شهرداری کرج و راهنمایی و رانندگی استان انجام شد.
وی می‌گوید: در اجرای این طرح فرماندار کرج حمایت‌های خوبی داشت که در روند اجرای طرح بسیار موثر بود.
حافظ می‌گوید: 12 شهریور آخرین نقطه ارتباطی و اتصال آب‌رسانی این شبکه تکمیل و طرح وارد مدار شد. از امروز مردم کرج از حجم آب بیشتری برخوردار می‌شوند که در کاهش مشکل افت فشار آب سایر مناطق نیز تاثیر خواهد داشت.


پیوستن مناطقی از کرج به حوزه آبفا

مدیر آبفای شهرستان کرج در پاسخ به این پرسش که اتصال این شبکه چند درصد از مشکل کمبود آب را حل خواهد کرد، می‌گوید: در این زمینه نمی‌توان میزان یا درصد عنوان کرد، مناطقی مانند سهرابیه، بوستان پارس و شهرک بهاران محمدشهر و همچنین دهقان‌ویلا که تاکنون توسط آب‌رسانی خصوصی تامین آب می‌شدند و تحت پوشش آبفا نبودند اکنون متقاضی استفاده از آب شهری هستند. در این زمینه باید بررسی و زیرساخت‌های لازم تامین شود. 

شهرام حافظ می‌افزاید: پارامتر دوم، گرمای هوا و میزان بارش است که در این قضیه تاثیرگذار است. در صورت مناسب بودن این شرایط با مشکل مواجه نخواهیم بود اما در صورتی که گرمای هوا و بارش از حالت تعادل خارج شود در شرایط تامین آب نقش خواهد داشت و شاید در شرایطی هم مجبور شویم به مناطقی که از طالقان تامین آب می‌شوند از چاه‌های مهرشهر و کمالشهر آب‌رسانی کنیم. پس با درنظر گرفتن این موارد نمی‌توان از وضعیت قطعی و چگونگی تامین آب در آینده گفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید