• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29208
+
-

کام تلخ والیبال ارومیه‌

در فاصله 2 ماه مانده به آغاز لیگ برتر والیبال وضعیت مبهم تیم‌شهرداری ارومیه مردم را نگران کرده است

گزارش
کام تلخ والیبال ارومیه‌

مریم سرخوش | خبرنگار :


تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های آسیایی جاکارتا 2018 در حالی روی سکوی قهرمانی ایستاد که بسیاری از بازیکنان این تیم را ورزشکاران قهرمان از شهر ارومیه تشکیل می‌دادند. «سعید معروف»، «میلاد عبادی‌پور»، «امیرحسین توخته»، «مرتضی شــــریفی» و «محمدرضا حضرت‌‌پور» 5 بازیکن تیم‌ملی در رقابت‌های آسیایی بودند که از شهر ارومیه در ترکیب این تیم قرار داشتند و به قهرمانی رسیدند. قهرمانی ایران با حضور 5 بازیکن عضو تیم‌ملی از شهر والیبال‌خیز ارومیه که از سوی فدراسیون جهانی به شهر عشاق والیبال نامگذاری شده است، نتیجه زحمت و پشتکار مربیان بومی و کادر تیم‌ملی است، اما به نظر می‌رسد با انحلال تیم والیبال شهرداری ارومیه مزه شیرینی قهرمانی به کام شهر والیبال ایران تلخ خواهد شد. 


آغاز یک تصمیم 

کمتر از یک ماه پیش بود که تیم والیبال شهرداری ارومیه برای حضور قدرتمند در لیگ برتر آماده می‌شد که چالش حذف تیم‌های قهرمانی شهرداری‌ها پس از تیم بسکتبال شهرداری تبریز این بار به سراغ تیم والیبال شهرداری ارومیه آمد. در فصل جدید لیگ برتر والیبال بعد از این‌که بانک سرمایه، قهرمان 3 دوره لیگ برتر، انحلال خود را اعلام کرد، شهرداری ارومیه با جذب «بهروز عطایی» و در ادامه چند بازیکن سرشناس مثل «شهرام محمودی» و «محمد موسوی» در بازار نقل و انتقالات لیگ برتر والیبال خودنمایی کرد تا والیبال‌دوستان ارومیه به حضور این تیم در صدر جدول امیدوارتر باشند.

اما یک شایعه عجیب شیرازه انگیزه‌ها برای آماده‌سازی تیم را به هم ریخت. اعضای شورای شهر ارومیه اعلام کردند در لیگ برتر والیبال تیمی نخواهند داشت؛ تصمیمی که با واکنش‌های منفی زیادی همراه شد تا جایی که «نادر قاضی‌پور» نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم مخالفت 100درصدی خود را درباره انحلال این تیم اعلام کردند. اما در 23 مرداد اعضای شورای شهر ارومیه رای به انحلال باشگاه شهرداری ارومیه دادند. این رای شورا در حالی به چالش تبدیل شد که شهرداری ارومیه اقدام به جذب بازیکنان کرده و تیم را بسته بود؛ آن هم در سالی که شهرداری ارومیه شانس نخست قهرمانی است، شورانشینان اعلام کردند می‌خواهند از تیمداری دست بکشند. 


دغدغه مسئولان 

پس از اعلام رای شورا «محمدمهدی شهریاری» به موضوع انحلال باشگاه شهرداری ارومیه ورود و تاکید کرد: در حال حاضر، زمان خوبی برای انحلال باشگاه شهرداری ارومیه نیست و باید ماه‌ها پیش چنین تصمیمی اعلام می‌شد. او اعلام کرد: اگر قرار بود اعضای شورای شهر و شهرداری ارومیه تصمیم به انحلال باشگاه شهرداری ارومیه بگیرند، این پیشنهاد باید پیش از این با قاطعیت مطرح می‌شد و شهرداری نباید در این برهه زمانی از تعهدات خود صرف نظر کند. در حال حاضر با استفاده از اسپانسر بخش خصوصی و یا حتی کمک‌های دولتی از تیم والیبال شهرداری اورمیه حمایت خواهیم کرد تا این تیم بتواند با قدرت به کار خود ادامه دهد و برای استان آذربایجان غربی افتخارآفرینی کند.  «محمد حضرت‌پور» شهردار کلان‌شهر ارومیه هم با ارسال نامه‌ای به شورای اسلامی شهر ارومیه خواستار مسکوت ماندن مصوبه شورای شهر مبنی بر انحلال باشگاه شهرداری ارومیه تا پایان سال جاری شد تا در این مدت زمانی نسبت به جذب اسپانسر و حامی مالی اقدام شود. قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس هم در واکنش به رای اعضای شورای شهر ارومیه مبنی بر انحلال تیم والیبال شهرداری ارومیه عنوان کرد: فرمانداری حتما این مصوبه شورای شهر را رد خواهد کرد. والیبال سابقه چندین ساله در ارومیه دارد که برای مردم این شهر حق ایجاد کرده است.  

«محمدرضا علیزاده امامزاده» عضو شورای شهر ارومیه هم در واکنش به رد مصوبه شورا در فرمانداری اظهار کرد: بسیاری از مصوبه‌های غیر‌قانونی شورای شهر در فرمانداری ارومیه رد شده است. اگر مصوبه انحلال باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری ارومیه مورد تایید فرمانداری قرار نگیرد، موضوع به هیات حل اختلاف استانداری آذربایجان‌غربی خواهد رفت. پاسخ‌دهی هیات حل اختلاف ۲ الی ۳ ماه زمان می‌برد. همیاری شهرداری بهترین پوئن در این زمینه است تا با ارائه امتیاز از سوی استانداری تیم منتقل شده و مردم ارومیه نیز بدون تیم والیبال نمانند. وی عنوان کرد: نامه‌ای نیز آماده شده است که طرح انحلال باشگاه ورزشی شهرداری ارومیه به دیوان عدالت اداری رفته و تکلیف باشگاه از سوی دیوان عدالت اداری مشخص شود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد ماجرای منحل شدن تیم شهرداری ارومیه منتفی است اما در فاصله 2 ماه مانده به آغاز لیگ برتر والیبال هر روز خبری نگران‌کننده در مورد این باشگاه به گوش می‌رسد که وضعیت والیبال ارومیه را مبهم‌تر از قبل می‌کند.


بی‌مهری به والیبال در شهر عشاق والیبال
 
داستان انحلال تیم‌های مطرح ورزشی در سطح قهرمانی چندی است که در استان‌های کشورمان رواج یافته است. نمونه بارز آن انحلال تیم بسکتبال شهرداری تبریز به عنوان قهرمان لیگ برتر ایران بود. تجربه نشان داده که در پس هر لرزه‌ای زلزله‌ای رخ می‌دهد و حالا این لرزه بر پیکر تیم والیبال ارومیه وارد شده است. مصوبه شورانشینان با 7 رای موافق و 3 رای مخالف حکم به انحلال شهرداری ارومیه است آن هم در حالی که قاطعانه خواهان حذف تیم شهرداری ارومیه از بدنه شهرداری هستند. هر چند مشکلات مالی شهرداری ارومیه و ناتوانی در پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای کارکنان چالشی است که تیر اصلی مخالفان برای حذف این تیم به شمار می‌رود، اما چرا اعضای شورای شهر به جای یافتن راهکارهای مناسب اعم از شناسایی درآمدهای پایدار برای شهرداری و یا جذب اسپانسر برای تیم والیبال به انحلال باشگاه روی آورده‌اند که نه‌تنها مرهمی بر زخم مشکلات نیست، بلکه ویرانه‌ای دیگر از واگذاری تیم ‌ریشه‌دار این شهر به بار خواهد آورد. 

مصوبه شورا را به این دلیل می‌توان به دیده تردید نگاه کرد که همین چند سال پیش شورای سابق در ارومیه هیاهو کرد و این شهر را مهد والیبال خطاب کردند. آنها ارومیه را نه پایتخت والیبال استان نه کشور، بلکه آسیا نامیدند. خیابان‌های شهر پر از بنرهایی بود که گواهی حمایت مسئولان را می‌داد. هنوز همه به خاطر دارند که اسطوره‌سازی بازیکنان، نصب نماد والیبال در یکی از میادین و لقب «ارومیه شهر عشاق والیبال» علاقه به این رشته را بین جوانان احیا کرد، اما امروز همان‌ها والیبال را غیرضروری قلمداد می‌کنند و خط قرمز روی نامش کشیده‌اند. قرار بود میزبانی مسابقات والیبال جوانان ۲۰۱۹ و تاسیس دانشکده تخصصی والیبال در استان مهم‌ترین اقدام مسئولان در شهر باشد اما امروز حتی در حفظ تیم فعلی در لیگ برتر والیبال کشور هم ناتوان شده‌ایم. آن هم در حالی که ستاره‌های والیبال روی نیمکت و زمین دم از تردید برای حضور در شهرداری ارومیه می‌زنند.

بهروز عطایی سرمربی تیم‌ملی جوانان قرار بود هدایت شهرداری را برعهده بگیرد اما او اولین کسی است که انصراف خود را از حضور در این تیم اعلام کرد و باید منتظر ماند دید حضور دیگر ستاره‌ها در این تیم با توجه به شرایط مبهمی که وجود دارد به کجا خواهد رسید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید