• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29202
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kMZv
+
-

کمبود امکانات و زیرساخت‌ها در فردیس

مریم صدری|  روزنامه‌نگار:

سرعت و شتاب ساخت ‌‌و سازها و هجوم انبوه‌سازان به فردیس به دلیل ارزان‌تر بودن مسکن، در کنار توسعه، مشکلاتی را هم ایجاد می‌کند و موجب عقب افتادن شهرداری از شتاب رشد و توسعه شهری می شود. 
با توجه به روند رو به توسعۀ ساخت ‌و‌ سازها، اکنون اکثر قریب‌ به‌ اتفاق خیابان‌های این محدوده شهری نیازمند آسفالت و جدول‌گذاری مجدد است. این شهرستان حدود 20 شهرک اقماری دارد که عمده بافت جمعیتی آنها را کارمندان و کارگران تشکیل می‌دهند و همه این ساکنان صبور و زحمتکش، سال‌هاست در این منطقه مشکلات و نارسایی‌های زیادی دارند. شهروندان فردیس خرابی آسفالت تعدادی از معابر و ترافیک سنگین را مشکل مهم این منطقه میدانند. 
کمبود مراکز بهداشتی و درمانی نیز از مشکلات عمدۀ ساکنان فردیس به شمار می‌آید. تجهیزات و امکانات مراکز بهداشتی و درمانگاه‌های فردیس پاسخگوی نیاز بیماران این منطقه نیست و مردم ناچارند برای دریافت خدمات پزشکی تخصصی به مناطق مرکزی شهر مراجعه کنند که این امر علاوه بر هزینۀ بسیار، زمان زیادی را نیز تلف می‌کند. 

با توجه به جمعیت نیم میلیونی این منطقه، وجود شعب بانک‌های مختلف حق طبیعی ساکنان است، اما گویا مردم این منطقه محکوم به محروم ماندن از برخی حقوق خود هستند. به نظر می‌رسد مسئولان توجه چندانی به مشکلات آنان ندارند و تلاش آنان برای خدمات‌رسانی، فقط به وعده و وعیدهای دور و نزدیک ختم می‌شود. 
وجود بافت فرسوده در برخی نقاط فردیس از معضلات دیگر این منطقه به شمار می‌آید که مشکلات بسیاری برای ساکنان و مدیران شهری کرج به وجود آورده است. 
فرسودگی بافت‌های شهری عاملی برای جلوگیری از اعمال روش‌های مدرن مدیریت شهری در شهرسازی به حساب می‌آید. این مناطق فرسوده مشکلات اجتماعی و فرهنگی زیادی دارند که تهدیدی برای شهرهای مهاجر‌پذیر است. در فردیس ظرف مدت کوتاهی، پدیده شهرنشینی مقدم بر شهرسازی شده و این امر رشد و جذب جمعیت در این منطقه را از کنترل خارج کرده است.

 کمبود سرانۀ فضای سبز و پارک مشکل دیگر فردیس‌نشینان است. جوانان فردیس ناچارند در تعطیلات برای گذراندن اوقات فراغت و حضور در کنار دوستان به تجمع در کوچه و خیابان‌ها قانع شوند؛ تجمعی که خالی از اشکال نیست و گاه و بی‌گاه اعتراض خانواده‌ها را در پی دارد. فرسایش آسفالت خیابان‌ها و تعبیه سرعت‌گیرهای غیر استاندارد در اکثر خیابان‌ها، از دیگر معضلات ترافیکی در فردیس است. از اینها گذشته، مشکل دیگر ناامنی و حضور معتادان و وقوع سرقت‌های خرد در برخی محله‌ها و خیابان‌های این منطقه است. وجود برخی خانه‌های نیمه کاره و زمین‌هایی که از سالها پیش بدون دیوار‌کشی، خالی رها شده‌اند، زمینه را برای حضور بزهکاران در این منطقه فراهم کرده و باعث شده رفت‌وآمد مردم به‌ویژه بانوان بعد از ساعات تاریکی شب با دشواری صورت پذیرد. 

بدیهی است ساخت کلانتری‌های جدید و به‌کارگیری نیروهای پلیس محله در این مناطق می‌تواند احتمال بروز بسیاری از جرایم را در این محدوده کاهش دهد.
 این موارد را بارها شهروندان در تماس‌های خود با همشهری البرز مطرح کرده‌اند و مردم امیدوارند مسئولان شهرستان فردیس راهکاری برای رفع این مشکلات پیدا کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید