• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28110
+
-

لیگ دهکده جهانی

لیگ دهکده جهانی

بعد از قانون بوسمان که به باشگاه‌های اروپایی اجازه می‌دهد بیش از سه بازیکن خارجی (محدودیت پیش از قانون بوسمان) به‌میدان بفرستند، همه لیگ‌های اروپایی به‌نوعی به لیگ دهکده جهانی و آرمانشهر تبدیل شده‌اند. درحال حاضر لیگ برتر انگلیس 4/67درصد بازیکن غیرانگلیسی دارد که این البته شامل بازیکنان بریتانیایی از ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی هم می‌شود. هر باشگاه مجاز به نگهداری 25بازیکن است که طبق قانون 8بازیکن از این لیست باید بومی باشند و باشگاه‌ها اجازه دارند تا 17بازیکن خارجی استخدام کنند. البته محدودیت‌ها برای بازیکنانی که از کشورهایی خارج از اتحادیه اروپا می‌آیند همچنان در همه لیگ‌ها پا برجاست. به‌طور مثال در لالیگا هر باشگاه تنها مجاز به استخدام سه بازیکن غیر اتحادیه اروپایی است. برای همین مثلا کوتینیو اخیرا پاسپورت پرتغالی دریافت کرده و بازیکنان خارجی زیادی هستند که بعد از 5سال اقامت و کار در اروپا موفق به دریافت پاسپورت اروپایی شده‌اند و جزو سهمیه سه بازیکن غیراروپایی محسوب نمی‌شوند. 
البته بازیکنان زیر 21سال هم هر تعداد که لازم باشد مجاز به حضور در لیست بازیکنان هستند. باشگاه‌های انگلیسی در این فصل کمی از ایتالیا عقب افتادند و مغلوب ولخرجی‌های یوونتوس، رم و دیگر باشگاه‌های سری‌A شدند. البته استخدام این‌همه بازیکن خارجی برای لیگی که بعد از لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی، لیگ حرفه‌ای بیسبال آمریکا و NBA یعنی لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا بیشترین درآمد را بین همه لیگ‌های ورزشی دنیا دارد، چندان غیراقتصادی نیست. بعد از لیگ برتر یک لیگ غیرفوتبالی یعنی لیگ ملی هاکی قرار دارد و بعد از آن نوبت به لیگ‌های فوتبالی مثل بوندس‌لیگا، لالیگا و سریA است که بالاتر از فرمول یک از نظر درآمدزایی قرار می‌گیرند. 
بعد از لیگ برتر که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران به‌اشتباه «لیگ جزیره» خوانده می‌شود، بوندس‌لیگا با 53درصد بیشترین آمار بازیکنان خارجی را بین لیگ‌های معتبر فوتبال در دنیا دارد و این تقریبا خلاف اتهامی است که اخیرا در حوزه فوتبال و بعد از اتفاقاتی که برای اوزیل و گوندوغان افتاد درباره نژادپرستی به آلمانی‌ها نسبت داده می‌شود. لیگ یک فرانسه با 9/46درصد بازیکن خارجی در رتبه سوم قرار دارد بالاتر از لالیگا که تنها 5/40درصد بازیکن خارجی غیر اسپانیایی را در خود جای داده است. درباره فرانسه هم همان‌طور که همه می‌دانیم و علی مطهری، نایب‌رئیس محترم مجلس بهتر از ما می‌داند، آمار بازیکنان خارجی خیلی بیش از اینهاست اما چون بازیکنان با ریشه آفریقایی زیادی در این لیگ بازی می‌کنند که به‌خاطر به دنیا آمدن در فرانسه پاسپورت فرانسوی دارند، در این آمار در نظر گرفته نشده‌اند. 
در لالیگا از بین 481بازیکن، 182نفر خارجی هستند. در انگلیس این نسبت به 372بازیکن از کل 552بازیکن شاغل در این لیگ می‌رسد. در آلمان 274بازیکن خارجی و در فرانسه هم نزدیک 47درصد بازیکن خارجی حضور دارد اما ترانسفرمارکت این آمار را 185 از مجموع 627بازیکن یعنی 5/29درصد تعیین کرده است که به‌نظر می‌رسد آمار بازیکنان زیر 21سال هم در نظر گرفته شده و هر تیم را تقریبا با بیش از 31بازیکن بسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید