• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27927
+
-

تعطیلات به وقت خواب‌آلودگی

گزارش همشهری از شروع ماه پرتصادف شهریور

گزارش
تعطیلات به وقت خواب‌آلودگی

زهرا رفیعی/خبرنگار

امسال آمار کشته‌های تصادفات رانندگی بعد از سال‌ها رو به کاهش بودن، سر به افزایش گذاشته و رشد 1.7درصدی را در جداول پزشکی قانونی نشان می‌دهد. شهریور، زمان اوج گرفتن آمارهای تصادفات جاده‌ای و افزایش تلفات و معلول شدن عده‌ای برای همه عمر است. به گفته مسئولان، نحوه رانندگی شهروندان در کنترل شرایط حرف اول را می‌زند.
حسن نوری‌ساری، معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در گفت‌وگو با همشهری گفت: در 3ماه اول امسال شاهد افزایش حوادث ترافیکی نسبت به‌مدت مشابه بودیم. این در حالی است که طی دهه گذشته هرسال نسبت به سال قبل کاهش آمار داشته‌ایم. دلیل آن افزایش تعداد خودروها و عدم‌تناسب ارتقای فرهنگ ترافیکی با تعداد افرادی است که گواهینامه جدید گرفته‌اند.

وی درباره تصادفات جاده‌ای که در شهریور‌ماه به اوج خود می‌رسد، گفت: آمار فوتی‌های تصادفات رانندگی زمانی فاجعه‌آمیز بود ولی به مرور زمان از 27هزار کشته در سال به 17هزار نفر رسید. این روند اگرچه رو به کاهش است اما همچنان قابل‌قبول نیست. ما به فرهنگ چندین هزار ساله خود افتخار می‌کنیم ولی فرهنگ ترافیکی‌مان اصلا مطلوب نیست.
وی در مورد عاملیت خودرو در بروز تصادفات جاده‌ای گفت: خودروسازان باید یک روز به‌خودشان بیایند و از این وضعیت غیرقابل‌قبول خارج شوند. خودروسازان از حمایت بسیار جدی برخوردارند و محصولات خود را بدون رقابت به بازار عرضه می‌کنند. اگرچه خودرو‌ها نشان استاندارد را از سازمان‌های مربوطه گرفته‌اند اما این کیفیت مردم را راضی نکرده است. ما نیز به به‌عنوان ارائه‌کننده خدمات سلامت از کیفیت خودرو‌ها راضی نیستیم. اصلاحات در کیفیت خودروها باید به مطالبه عمومی تبدیل شود و خودروسازان نیز به خواست مردم اهمیت دهند. درست نیست که به‌دلیل بی‌مبالاتی یک عده مردم آسیب ببینند. وقتی همه مردم خواسته‌ای داشته باشند، تحت فشار روانی ایجاد شده، خودروسازان در کیفیت محصولات خود تغییر ایجاد خواهند کرد.

معاون عملیات اورژانس افزود: ایمنی جاده‌ها اگرچه بهبود یافته اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است. پلیس نقش نظارتی زیادی در نوروز و شهریور‌ماه اعمال می‌کند که انتظار می‌رود در ایام تعطیلات این نظارت افزایش یابد. آنها نیز به دوربین‌های نظارتی و امکانات به روز‌تری نیاز دارند. البته نیروهای امدادی هلال احمر، پلیس و اورژانس تمام تلاش خود را می‌کنند. عنصر حیاتی در کاهش تلفات و تصادفات رانندگی، مردم هستند. متأسفانه فرهنگ ترافیکی ما نسبت به فرهنگ اجتماعی ما بسیار پایین‌تر است. شما بارها دیده‌اید که خودروها اجازه عبور به عابر از روی خط عابر پیاده نمی‌دهند و به جای توقف کامل سعی می‌کنند از بین آنها به سرعت عبور کنند. در بسیاری از کشورهای‌ توسعه‌یافته به‌ویژه اسپانیا شهر برای مردم ساخته شده است و خودروها باید خود را با مردم هماهنگ کنند. ما برعکسیم و شهر را برای خودروها ساخته‌ایم عابر مجبور است از تصادف فرار کند چون کسی برای او توقف نمی‌کند. در سبقت‌ها نیز می‌توانید این مشکلات فرهنگی را ببینید. پلیس چقدر باید تلاش کند تا این مشکلات فرهنگی برطرف شود. همه گروه‌ها باید برای تغییر فرهنگی و آموزش به افراد تلاش کنند.
وی درباره  وظایف مردم پس از تصادف رانندگی گفت: فارغ از وظایف حیاتی سازمان‌های موظف به ساماندهی تصادفات، مردم باید از ایمنی آگاه باشند. قدم اصلی پیشگیری است اما پس از تصادف باید توجه داشت که جابه جایی نادرست می‌تواند مصدوم را برای تمام عمر قطع‌نخاع کند. اگر ایمنی بیمار در خطر نیست نباید مصدوم جابه‌جا شود و یا با کمترین حرکت در ستون فقرات این کار صورت بگیرد.

حسن نوری ساری درباره اورژانس هوایی نیز گفت: تا چند سال پیش عمده خدمات اورژانس زمینی بود اما به‌دلیل ترافیک ایجاد شده بر اثر حادثه، صعب‌العبور‌بودن مناطق کوهستانی و دور بودن برخی روستاها پس از طرح تحول سلامت اورژانس هوایی بهبود چشمگیری یافت. هم‌اکنون 40بالگرد فعال عمدتا استیجاری از طلوع تا غروب آفتاب در ۴۰ پایگاه سراسر کشور فعال بوده و از زمان تاسیس در دهه ۷۰ تا‌کنون 21هزار بیمار و مصدوم را منتقل کرده است. پیش‌بینی اولیه برای راه‌اندازی فاز اول پایگاه‌های اورژانس هوایی 44عدد بود که تا‌کنون ۴۰ تای آن محقق شده است. بالگرد‌های اورژانس شعاع 150کیلومتری را پوشش می‌دهند ولی در شهر تهران و کرج به‌دلیل نیازهای جمعیتی 
2 بالگرد مشغول فعالیت هستند.

رتبه دوم در منطقه، هشتم در دنیا

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت چندروز پیش با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی به مردم ظلم می‌کند، گفت: شهریور سال گذشته به‌طور متوسط روزانه ۶۶ نفر و در برخی ایام، ٨١ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند که این تعداد بیش از تعداد جان باختگان هواپیمای تهران - یاسوج است. از آنجا که جان انسان‌ها کمتر ارزش دارد، گوش شنوای کمتری هم وجود دارد، در مجلس شورای اسلامی و دولت نیز دراین رابطه زیاد صحبت شده، اما قوه قدرتمندی که باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری کند، متأسفانه در کشور وجود ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: تعداد زیاد تلفات جاده‌ای، شاید به‌دلیل این است که برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیستیم. از یک طرف عده‌ای جان شیرین خود را فدای دین کرده و مظهر ایثار و شهادت هستند که ارزش است و از طرفی نیز بیشترین تلفات جوامع بشری ناشی از خشونت‌های طراحی شده دشمنان در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد و عده‌ای نیز در بی‌مسئولیتی مسئولین امر و کم‌توجهی مردم در حوادث جان خود را از دست می‌دهند. کاش به‌اندازه‌ای که در فضای مجازی در موضوعات سیاسی فعال هستیم و توان زیادی را صرف تبادل اطلاعات می‌کنیم، برای جان یکدیگر نیز وقت بیشتری می‌گذاشتیم تا در حوزه پیشگیری از سوانح نیز مؤثر‌تر نقش‌آفرینی ‌کنیم.

وی تأکید کرد: هر سال در دنیا یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات و سوانح جاده‌ای فوت می‌کنند؛ یعنی هر ساعت ۱۴۲ نفر به این علت جان خود را از دست می‌دهند. هر سال ٢٠ تا ۵۰ میلیون نفر در دنیا دچار مصدومیت می‌شوند که برخی از آنها مادام‌العمر دچار فلج و ازکار‌افتادگی می‌شوند. بیشترین گروه سنی که در جاده‌های کشور دچار سانحه می‌شوند، بین ۱۵ تا ۳۰ سال دارند، یعنی افرادی که در سن مولد قرار داشته و می‌توانند برای جامعه کارایی زیادی داشته باشند. اگر در سال ۲۰۰۴، حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ بود، در سال ۲۰۳۰، پنجمین علت مرگ خواهد بود؛ یعنی مردم جهان از پیشرفت تکنولوژی که برای آسایش آنها فراهم می‌شود، آسیب بیشتری می‌بینند. متأسفانه ایران در بین کشورهای منطقه رتبه دوم و در بین کشورهای جهان، بعداز کشورهایی که اکثرا آفریقایی هستند، رتبه هشتم را در میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات ترافیکی دارد.
هاشمی‌گفت: در سال ۹۶، تعداد ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر را در جاده‌ها از دست داده‌ایم، اما آمار مصدومین جاده‌ای، ۲۱ برابر میزان فوتی‌هاست و این در شرایطی است که آمار تلفات کمتر از میزان واقعی اعلام می‌شود؛ یعنی روزانه ۴۴ نفر فوت می‌کنند که معادل فوت 2 نفر در هر ساعت است. این میزان در شهریورماه به یک نفر در یک ربع ساعت افزایش می‌یابد.

   هشدار درباره تصادفات شهریور

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از آماده باش پلیس راهور برای برگزاری نماز عید سعید قربان و سفرهای همزمان با تعطیلات پایان هفته به همشهری خبر داد و درباره تصادفات رانندگی در شهریور گفت: شهریور، پرترددترین و در عین حال پرتصادف‌ترین‌ماه سال است؛ به‌طوری که در سال گذشته حدود 1700نفر از جانباختگان حوادث رانندگی در این‌ماه جان خود را از دست دادند.

به گزارش همشهری، سردار تقی مهری با بیان اینکه بیشترین جانباختگان تصادفات رانندگی در شهریور‌ماه سال گذشته مربوط به تاریخ 23شهریور‌ماه است، گفت: هر چه از نیمه دوم شهریور به پایان تابستان نزدیک‌تر می‌شویم به تبع آن تصادفات نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین لازم است که رانندگان نکات ایمنی را رعایت کنند. استان‌های شمالی کشور و نیز استان خراسان رضوی جزو پرسفرترین استان‌های کشور است؛ به همین دلیل پلیس تمهیدات ویژه‌ای را در شهریور‌ماه در این استان‌ها اجرا خواهد کرد. مهری با تأکید بر اینکه نداشتن استراحت ازجمله مهم‌ترین علل تصادفات است که منجر به خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان می‌شود، گفت: درخواست من از رانندگان این است که مسیر سفر را به‌عنوان جزئی از سفر بدانند و به ازای هر دو ساعت رانندگی حتما با توقف در حاشیه امن راه و استراحتگاه‌ها حداقل 15دقیقه استراحت کرده و سپس ادامه مسیر دهند.
رئیس پلیس راهور ناجا بیشترین علل وقوع تصادفات را نیز سرعت و سبقت غیرمجاز و نیز بی‌توجهی به جلو اعلام کرد و گفت: متأسفانه خستگی و خواب‌آلودگی راننده و سرعت و سبقت غیرمجاز با 35درصد و بی‌توجهی به جلو با 38درصد بیشترین علل وقوع حوادث را به‌خود اختصاص دادند. 30کیلومتری شهرها نقاط پرخطر از نظر تصادفات است. متأسفانه در تابستان امسال 65درصد تصادفات در 30کیلومتری شهرها رخ داده است؛ بنابراین لازم است که رانندگان حتما موارد لازم را در این زمینه رعایت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید