• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27794
+
-

آزادراهی که پا به میانسالی گذاشت


پریسا اشرفی|  البرز-خبرنگار:

شهرهای شمالی یکی از مهم‌ترین مقاصد مردم برای سفر به شمار می‌روند. در مسیرهای ارتباطی این شهرها هر ساله شاهد حوادث و کشتارهای بسیاری هستیم، به طوری که رکورد‌ بیشترین کشته‌شدگان این مسیر را از آن خود کرد‌ه‌اند. افزایش میزان کشته‌شدگان و نیز وضعیت بد جاده‌های شمالی باعث شد که ایده ساخت آزادراه یک سال پیش از پیروزی انقلاب به تصویب برسد.

مطالعات اولیه این طرح در سال ۵۳ انجام شد و سال ۵۶ به تصویب رسید ولی کلنگ آن در سال ۷۵ به زمین خورد و قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان منعقد شد اما مشکلات متعدد این آزاد‌راه ‌حل‌شدنی نیستند به طوری‌که توقف پروژه آزادراه تهران - شمال از سال 75 تا سال 82 به طول کشید و تصمیم گرفته شد در سال 82 ساخت قطعه یک این آزادراه به دست چینی‌ها سپرده شود تا بلکه بخش کوچکی از آن به پایان برسد اما باز هم به بن‌بست خورد به ‌طوری‌که در سال 82 قرارداد ساخت منطقه یک این آزادراه با یک شرکت چینی منعقد شد اما به دلیل بروز مشکل باز هم به تعویق افتاد.

معمولا هر دولت جدیدی که روی کار می‌آید اول سراغ این آزاد‌راه می‌رود. گویا این آزاد‌راه شناسنامه بخش عمرانی به شمار می‌رود اما متاسفانه همواره به دلیل کمبود بودجه و اعتبار نیمه‌تمام می‌ماند.
در دولت دوازدهم نیز زمانی که‌ در واپسین روزهای بهار سال ‌95، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از عملیات اجرایی آزادراه تهران-شمال بازدید کرد، مجریان امر گفتند که این قسمت از مسیر در بهار ‌96 به بهره‌برداری می‌رسد. در آن زمان جهانگیری از وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنیاد مستضعفان خواست تلاش کنند تا مسیر 32 کیلومتری فاز یک آزادراه زودتر از موعد تمام شود و افتتاح آن در نوروز 95 عیدانه مردم باشد اما اتفاقاتی افتاد که نه‌تنها این خواسته معاون اول محقق نشد بلکه سررسیدهای بعدی برای اتمام این قطعه نیز راه به جایی نبرد. حالا باید منتظر باشیم ببینیم که در صورت تمام نشدن این پروژه، دولت دوازدهم یا دولت‌های بعدی چه برنامه‌ای خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید