• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27790
+
-

لوازم خانگی، گران و کمیاب

شهروندان از گرانی کالاها و تولید‌کنندگان از تهیه مواد اولیه با ارز آزاد گلایه دارند

بازار
لوازم خانگی، گران و کمیاب

سید رضا حسینی زاده|  تبریز - خبرنگار:


بخش مهمی از توسعه صنایع آذربایجان شرقی مربوط به واحدهای تولیدی لوازم خانگی است. در حال حاضر بیش از 250 کارخانه و کارگاه بزرگ تولید لوازم خانگی در استان فعال است که آن را به قطب تولید لوازم خانگی کشور مبدل کرده است. فعالیت بیش از 2هزار واحد صنفی فروش لوازم خانگی در استان هم موید این ادعاست، با این وجود بازار لوازم خانگی استان در هفته‌های اخیر وضعیت چندان مناسبی ندارد و خریداران از کمبود کالا در بازار گله‌مند هستند. خانواده‌هایی که مجبورند برای تامین جهیزیه خود به بازار لوازم خانگی بروند ‌‌یا با کمبود کالای مناسب مواجه می‌شوند،یا باید برای خرید ‌کالاهای موجود قیمت گران‌تری پرداخت می‌کنند. در این میان اصناف و تولید‌کنندگان هم گلایه‌هایی از وضعیت موجود دارند و زنجیره به هم پیوسته‌ای از نابسامانی‌ها موجب رکود و گرانی در بازار و مشکلات دیگر شده است.


جنس بی‌کیفیت، قیمت گران 

یکی از شهروندان تبریزی که برای دخترش در حال تهیه جهیزیه از بازار امیر‌کبیر تبریز است می‌گوید: جالب است که نزدیک به نیمی از مغازه‌ها بسته یا نیمه‌تعطیل هستند و داخل مغازه‌ها هم جنس زیادی دیده نمی‌شود.
«مراد علیاری» با اشاره به این‌که برخی اجناس موجود هم کیفیت مناسبی ندارند، ادامه می‌دهد: یخچال مارک‌دار داخلی که تا چندی قبل به وفور در بازار موجود بود اکنون حتی در نمایندگی‌های تعیین شده هم وجود ندارد. از سوی دیگر خرید جنس بی‌نام و نشان و غیر مارکدار برای خانواده عروس و تامین جهیزیه مناسب نیست.


کمبود لوازم خانگی در بازار تبریز

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تبریز می‌گوید: در تبریز 1800 فروشنده لوازم خانگی فعالند و در سایر شهرها نیز این فروشگاه‌ها وجود دارد که با توجه به ممنوعیت واردات کالا از یک سو و حمایت از کالای داخلی، اغلب فروشندگان مایل به عرضه کالای داخلی هستند اما در حال حاضر بازار با کمبود لوازم خانگی داخلی هم روبه‌رو است.

«محمد محمودی» با اشاره به شرایط فعلی بازار می‌گوید: در حال حاضر با کمبود لوازم خانگی در تبریز و شهرهای دیگر روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر قیمت کالاها نیز گران شده است. وی ادامه می‌دهد: قیمت کالاها از 50 تا 100درصد و حتی بیشتر افزایش داشته و این در حالی است که فروشندگان از تامین جنس کافی برای واحد صنفی خود ناتوان مانده‌اند. محمودی بیان می‌کند: تولید‌کنندگان در حالی از ارائه جنس به فروشندگان خودداری می‌کنند که قیمت‌ها هر روز نوسان و افزایش دارد و فروشندگان هم در برابر تقاضای مشتریان خود با جواب منفی به استقبال آنان می‌روند. در چنین شرایطی ادامه کار آنان با مشکل مواجه می‌شود. برخی تولید‌کنندگان حتی در برابر پول نقد هم حاضر به فروش نیستند در حالی که در گذشته به صورت نسیه و مدت‌دار جنس فروخته می‌شد.


توصیه به شهروندان 

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تبریز معتقد است که شهروندان و اصناف قربانی بازار نابسامان لوازم خانگی شده‌اند و هر دو از این شرایط آسیب می‌بینند. وی از شهروندان می‌خواهد تا از رفتارهای هیجانی در بازار لوازم خانگی پرهیز کنند و می‌گوید: متاسفانه در روزهای اخیر با افزایش غیر‌منطقی خرید در بازار لوازم خانگی روبه‌رو هستیم و حتی شهروندان کالاهایی را که نیاز ندارند با وجودگران‌تر شدن خریداری می‌کنند.
محمودی می‌افزاید: برخی خانواده‌ها برای تامین جهیزیه فرزندانشان مجبور به خرید از بازار هستند که باید برای این دسته از شهروندان امکان تهیه کالای مرغوب فراهم شود. اما همراهی لازم از سوی شهروندان وجود ندارد و در مقابل، برخی شرکت‌های معتبر هم از فروش کالای باکیفیت خودداری می‌کنند و شهروندان ناچارند سراغ کالای بی‌کیفیت و گران بروند.


مشکل ‌در تامین قطعات وارداتی 

رئیس خانه صنعت‌، معدن و تجارت آذربایجان شرقی معتقد است که وضعیت تولید لوازم خانگی در استان در ماه‌های اخیر چندان مطلوب نبوده و تولید‌کنندگان با مشکلاتی چون تامین قطعات اصلی وارداتی و کمبود ارز مواجه 
هستند.

«محمدحسین باقری» که خود نیز از تولید‌کنندگان بزرگ لوازم خانگی استان است‌،‌ می‌گوید: روند صعودی نرخ ارز بر بسیاری از صنوف از جمله صنف لوازم خانگی و واحدهای تولیدی آن تاثیر نامناسبی داشته است. تبعات این رشد و به‌خصوص نوسان آن به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم سایر بازارها و بخش‌های مختلف اقتصادی را ‌‌تحت تاثیر خود قرار داده است. صنف لوازم خانگی و واحدهای تولیدی آن‌ جزو بازارهایی است که این روزها تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفته و تولید‌کنندگان در تامین قطعات وارداتی با مشکل مواجه هستند. 

وی ادامه می‌دهد: ‌زمانی که کالایی در بازار کمتر ارائه شود یا حتی وقتی دلایل مختلفی ‌‌مانع پخش مستقیم کالاها به بازار شود، برخی افراد ‌‌به صورت قاچاق و با قیمت بیشتر کالاها‌ را به فروش می‌رسانند. در این شرایط تولید‌کنندگان عملا نمی‌توانند در بازار حضور موثری داشته باشند.‌ در حال حاضر 250 واحد تولیدی لوازم خانگی در استان فعالیت دارند که به علت مشکلات مربوط به تامین قطعات وارداتی نمی‌توانند با تمام ظرفیت تولید کنند این در حالی است که قیمت کالاها هر روز گران‌تر می‌شود و تولید‌کنندگان هم تمایلی به تولید با ظرفیت کامل ندارند، چراکه به نوعی متضرر خواهند شد.


مشکلات تهیه مواد اولیه با ارز آزاد 

«محمدحسین باقری» رئیس خانه صنعت‌، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از افزایش حداقل 60 درصدی قیمت کالاهای تولیدی لوازم خانگی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی تولید‌کنندگان بزرگ 50 تا 60 درصد و گاه بیشتر قیمت تولیدات خود را بالا برده‌اند در حالی که دلار را با قیمت بالاتری تامین می‌کنند. این مسئول با اشاره به مشکلاتی که مانع فعالیت برخی واحدهای تولیدی می‌شود، می‌گوید: تولیدکنندگان در حال حاضر با مشکلات متعددی از جمله تهیه مواد اولیه با ارز آزاد و خرید دستگاه‌های جدیدروبه‌رو هستند و برخی وارد کنندگان بزرگ برای قطعات اصلی مانند کمپرسور بازار سیاه ایجاد کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید