• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27768
+
-

حرکت لاک پشتی عمران شهری در ارومیه

عضو شورای شهر ارومیه: شورا و شهرداری هنوز نتوانسته‌اند به درآمد پایدار دست یابند و همین باعث بروز مشکلات مالی در شهرداری می‌شود

شورا
حرکت لاک پشتی عمران شهری در ارومیه

 نسا خلخالی|‌ارومیه- خبرنگار:‌

طبق اذعان بیشتر شهروندان، شهرداری ارومیه درسال‌های اخیر در مدیریت این شهرستان عملکرد سینوسی داشته و در برخی پروژه‌ها عملکردش خوب بوده و در برخی پروژه‌ها عملکرد موفقی نداشته است. اکنون در نقاط مختلف شهر شاهد پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری اعم از پروژه‌های عمرانی، پروژه‌های تفریحی و رفاهی هستیم که با وجود گذشت چندین سال هنوز به پایان  نرسیده‌اند. شورای اسلامی شهر به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری باید مدافع حقوق شهروندان باشد و نظارت‌های نتیجه‌بخشی را بر پروژه‌های شهری انجام دهد. همشهری برای پیگیری مطالبات مردمی و چگونگی عملکرد شهرداری از «مرتضی پیری» عضو شورای اسلامی شهر ارومیه دعوت کرد تا با حضور در دفتر روزنامه به سوالات و ابهامات در حوزه مدیریت شهری ارومیه پاسخ دهد. 


طی سال‌های گذشته شاهد کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی متعددی در ارومیه بودیم که بیشتر آنها همچنان نیمه‌تمام هستند و مراحل ساخت آنها به اتمام نرسیده است. علت این موضوع چیست؟

هزینه پروژه‌های عمرانی شهرداری حداکثر با 10 تا 20 درصد از بودجه‌های ملی و دولتی تامین می‌شوند و باقی هزینه‌ها باید توسط شهرداری و یا بخش خصوصی تامین شوند که با توجه به وضعیت نامناسب شهرداری ارومیه در مسائل مالی، پروژه‌های عمرانی به کندی پیش می‌روند. برخی از پروژه‌ها نیز صددرصد داخلی هستند و تمامی هزینه‌های آنها باید توسط شهرداری ارومیه تامین شود. با توجه به این‌که درآمدهای شهرداری از بستر ساخت‌و‌ساز شهری تامین می‌شود و اکنون ساخت‌و‌ساز در رکود به سر می‌برد، منابع شهرداری تامین نشده و در نتیجه پروژه‌های عمرانی به علت نبود اعتبار به شکل لاک‌پشتی اجرا می‌شوند.

پیشنهاد شما برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی چیست؟

یکی از اشکالات وارد به شهرداری نداشتن درآمد پایدار است. شورای اسلامی شهر و شهرداری هنوز نتوانسته‌اند به درآمد پایدار دست یابند و همین موضوع باعث بروز مشکلات مالی کلان در شهرداری می‌شود. کند پیش رفتن پروژه‌های عمرانی باعث می‌شود تا به اندازه همان پروژه دوباره برای بهسازی و رفع استهلاک به وجود آمده در طول این سال‌ها، هزینه شود. پس توصیه می‌کنم تا قبل از تامین اعتبار، کلنگ هیچ پروژه‌ای به زمین نخورد. 

روند اجرایی پروژه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پروژه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری نیز تنها توانسته‌اند 50 درصد موفق باشند که از جمله این پروژه‌های ناموفق می‌توان به پروژه تکبیر اشاره کرد که مدت قراردادش تمام شده است، اما اجرای آن هنوز آغاز نشده است! پروژه تکبیر پروژه خوبی بود که طی آن مقرر شده بود تا چند کارگاه تولید لباس‌ با سرمایه‌گذاری ترک‌ها ایجاد شود. البته ناگفته نماند که پروژه‌های موفقی نیز در بین پروژه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری ارومیه وجود دارد که «اوریاد» نیز یکی از این پروژه‌هاست و با پیشرفت فیزیکی 80 درصدی نسبت به سایر پروژه‌ها از پیشرفت مطلوبی برخوردار است. البته پروژه اوریاد مشکلاتی نیز دارد که مهم‌ترین آن قرار گرفتنش در حریم رودخانه است. پس نمی‌توان آن را صددرصد موفق دانست.

تعیین طرح تفصیلی برای شهر باعث بهبود اوضاع و ساماندهی شهر می‌شود. درباره آخرین وضعیت طرح تفصیلی ارومیه توضیح دهید؟

طرح تفصیلی شهر باید هر 10 سال یک بار دوباره بررسی شود، اما اکنون 20 سال است که برای ارومیه طرح تفصیلی تبیین نشده است و 10 سال از زمان آن می‌گذرد. حالا پس از گذشت 20 سال طرح تفصیلی ارومیه تبیین شده و مراحل قانونی آن از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری نیز طی شده و به زودی پس از برگزاری جلسه تجدید نظر ابلاغ خواهد شد. البته قول ابلاغ آن تا شهریور ماه سال جاری داده شده است، اما بعید می‌دانم که تا آن تاریخ شاهد ابلاغ طرح تفصیلی ارومیه باشیم.

به طور کلی عملکرد شهرداری ارومیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد شهرداری ارومیه در دوره پنجم خیلی بهتر از دوره چهارم است، اما این بدان معنا نیست که نقدی بر عملکردش ندارم، بلکه در توضیح بهتر گفته خود می‌توانم بگویم که اگر در دوره چهارم به عملکرد 10 نفر از مدیران شهرداری ارومیه نقد وارد بود، اکنون به عملکرد 4 نفر از مدیران انتقاد دارم و چیدمان مدیران به طور خوبی انجام شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید