• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25805
+
-

صادرات شمش روی آغاز می‌شود

نوسانات نرخ ارز و ایجاد برخی چالش‌ها در عرصه تجارت خارجی دلیل ممنوعیت صادرات برخی کالاها از جمله شمش روی بود

اقتصاد
صادرات شمش روی آغاز می‌شود

زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

 پس از اتفاقات اخیر در عرصه بین‌المللی و نوسانات شدید قیمت ارز مشکلات متعددی برای واحدهای صنفی تولیدی در کشور ایجاد شد. واحدهایی که واردکننده مواد اولیه یا تکنولوژی و ماشین‌آلات از خارج از کشور بودند این مشکلات را بیشتر احساس کردند. معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این مورد می‌گوید: واحدهای تولیدی استان قبل از این‌که دچار معضل نوسانات ارز شوند، شناسایی و لیست شد و برای تهیه مواد اولیه مذاکراتی با وزارتخانه انجام شده تا به ترتیب اولویت نیاز واحدهای تولید از ارز رسمی 4400 تومانی برخوردار شوند.

«علی‌کلانتری»می افزاید: در حال حاضر با توجه به اولویت نیاز واردات واحدهای تولیدی، دلار 4400 تومانی عرضه می شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و برخی از شرکت‌هایی که به دلیل کمبود مواد اولیه با ظرفیت پایین فعالیت دارند، به زودی به چرخه تولید خود بازمی گردند.


مشکلات واردات و صادرات روی حل شد

استان زنجان با داشتن معادن متعدد در بخش روی و واحدهای فراوری روی در استان از منظری به قطب سرب و روی در کشور تبدیل شده و علاوه ‌بر اشتغال‌زایی بالایی که در این صنعت ایجاد کرده، سبب افزایش صادرات به کشورهای خارجی در این حوزه شده است و علاوه بر آن نیز سرمایه‌گذاران و تجاری را از خارج استان جذب کرده و هم اکنون نیز به قطب تولید سرب و روی در کشور تبدیل شده است.
اخیرا نوسانات نرخ ارز و ایجاد برخی چالش‌ها در عرصه تجارت خارجی و احتمال کمبود آن‌ها در بازار کشور دلیل ممنوعیت صادرات برخی از کالاها شد که صادرات شمش روی استان نیز یکی از این معضلات برای شهرک‌های روی شد، به طوری‌که برای تامین نیاز کشور، صادرات شمش روی از گمرکات کشور ممنوع شد. 

دولت برای تنظیم بازار داخلی صادرات شمش روی را ممنوع کرده بود که این سبب ایجاد التهاب مازاد شمش روی در کشور می شد و مهم‌تر از آن بازار خارجی نیز از دست می رفت. کلانتری می‌گوید: طی رایزنی هایی که با وزارت صنعت،معدن و تجارت انجام شد مشکل تامین مواد اولیه شهرک روی استان برطرف شده و علاوه بر آن صادرات شمش روی استان نیز به کشورهای خارجی انجام خواهد شد.

مشاوره رئیس صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به مشکلات شهرک روی استان ادامه می‌دهد: برخی از واردات و صادرات کالاها برای تنظیم بازار کشور ممنوع شده بود که این دستورالعمل، صادرات شمش روی و واردات خاک و کنسانتره روی استان را نیز در برگرفته بود و با پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی که انجام شد، پاره‌ای از مشکلات واردات مواد اولیه این شهرک به صورت موقت حل شد. «مهدی حمیدی» ادامه می دهد: خاک رویی که از شهرستان انگوران استخراج می شود جوابگوی همه نیازهای شهرک‌های روی نبود، چرا که شرکت‌های تولیدی روی با ظرفیت پایین فعالیت داشتند. برای رفع این مشکل قرار بر این شد مواد اولیه که از برخی کشورها از جمله ترکیه وارد می شد به صورت امانی به شمش روی تبدیل و سپس صادر شود؛ همچنین با توجه به نیاز کشور بخشی از این تولیدات به بورس واگذار و الباقی نیز صادر شود که در این مورد مشکل صادرات برطرف می‌شود. 

وی با بیان این‌که اکنون شمش روی زنجان به صورت رسمی از گمرک استان صادر  می شود، اظهار می کند: در حال حاضر مشکل اصلی واحدهای تولیدی شهرک‌های روی واردات کنسانتره روی است که در حال پیگیری هستیم که مشکل واردات آن نیز به زودی برطرف شود.


تشکیل کمیته رصد اقتصادی

معاون صنایع استان اظهار می کند: کمیته رصد اقتصادی استان با هدف بررسی روزانه قیمت‌ها، نوسانات کالاهای اساسی و کم فروشی با حضور ریاست و معاونین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شده که در هر جلسه مسائل و مشکلات اقتصادی استان شناسایی و بررسی می‌شود.وی ادامه می دهد: جلسات این کمیته هر هفته برگزار می شود و پیشنهادهای اعضای کمیته برای حل مشکلات اقتصادی استان در این کمیته بررسی و استخراج می شود، در نهایت این کمیته شنبه هر هفته در سالن استانداری و با حضور شخص استاندار تشکیل و تصمیم‌هایی در راستای بهبود وضعیت صنایع استان ارائه و پیشنهاد می شود.
وی پیگیری تخصیص ارز 4400 تومانی برای واحدهای تولیدی استان را یکی از اقدامات این کمیته رصد اقتصادی می‌داند و می‌گوید: در این کمیته برنامه هایی برای تخصیص ارز دولتی اجرا شده تا در آینده شرکت‌های صنعتی برای تامین ارز با مشکلی مواجه نشوند.
 وی اضافه می‌کند: پیگیری و رفع مشکلات صادرات و واردات شهرک‌های روی نیز یکی از نتایج تشکیل این کمیته بوده است.


کاهش فعالیت کارخانه سیگارسازی

بعد از لغو تحریم‌ها شرکت توباکو اینترنشنال ژاپن یک شرکت تولید سیگار در استان را خریداری کرد که فاز نخست آن با 4 خط شروع به کار کرد.
در حال حاضر شرکت سیگارسازی جی تی ای که فاز دوم آن با 10 خط تولید آماده بهره برداری است با مشکل تامین ارز و مواد اولیه مواجه شده که به دلیل کمبود مواد اولیه با 50 درصد ظرفیت تولیدی خود فعالیت می کند.
کلانتری می‌افزاید: تامین مواد اولیه توتون و افزایش قیمت دلار یکی از مشکلات این شرکت سیگارسازی محسوب می‌شود که در حال برطرف شدن است و به محض اخذ ارز دولتی برای خرید مواد اولیه تولید سیگار مشکل این شرکت برطرف خواهد شد.
رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان می گوید: همه قسمت‌های سیگار از قیبل کاغذ، توتون و فیلتر ساخت شرکت جی تی ای سیگارسازی زنجان وارداتی است و فقط در استان مونتاژ می شود که پیش بینی می شود مواد اولیه آن تا 3ماه آینده به اتمام خواهد رسید و به همین دلیل با نیمی از ظرفیت خود کار می کند.


کاهش عرضه و افزایش قیمت

«اسماعیل مسلمی» یکی از دلایل افزایش قیمت سیگار را کمبود تولیدات آن می‌داند و اظهار می‌کند: کاهش تولید و عرضه سیگار در کشور و همچنین سوء‌استفاده برخی از سودجویان سبب افزایش قیمت سیگار شده است.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با تایید افزایش قیمت سیگار تاکید می‌کند: در کارخانه سیگارسازی استان هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم و این افزایش قیمت در کانال توزیع صورت گرفته است که در صورت شناسایی متخلفین برخورد قانونی خواهد
 شد.


   شناسایی 29 مرکز متخلف

رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان اظهار می‌کند: واحدهای تولیدی نمی توانند بدون مجوز افزایش قیمتی برای تولیدات خود داشته باشند و بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر قیمت‌های تولیدی شرکت‌های صنعتی نظارت دارند. «علی کلانتری» ادامه می‌دهد: اخیرا افزایش قیمتی در بخش لبنیات و مرغ داشتیم که با مجوز دولت عملی شده است.
این مسئول با اشاره به افزایش قیمت در برخی از کالاها، می‌افزاید: برخی از مواد اولیه که در داخل کشور موجود است تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفته و به صورت غیر مستقیم باعث افزایش قیمت در برخی کالاهای تولیدی شده است.
رئیس اداره بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این‌که افزایش قیمت در واحدهای تولیدی بدون مجوز امکان‌پذیر نیست، ادامه می‌دهد: در بازرسی‌هایی که از سوی بازرسان سازمان انجام شده 29 واحد عمده فروشی و خرده فروشی در زنجان شناسایی شده که برای رسیدگی بیشتر به اداره تعزیرات استان ارجاع داده شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید