• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25790
+
-

اردبیل خارج از ریل توسعه

پوپک قاسمی| روزنامه‌نگار:

 استان اردبیل در موقعیت مرزی ارتباط با کشورهای حوزه قفقاز، ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه دارد. در طول سال‌های گذشته این توسعه برای استان اتفاق نیفتاده است و اردبیل همچنان در شاخص‌های مختلف جزو استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود. علت محرومیت اردبیل را می‌توان نبود زیرساخت‌ها در این منطقه عنوان کرد، چرا که در شرایطی که دولت بودجه کافی برای پروژه‌های عمرانی نداشته باشد آنچه سرمایه گذاران را به سرمایه‌گذاری جلب می‌کند، زیرساخت‌های منطقه است که در   اردبیل این مهم به درستی مهیا نشده است . استان در بخش حمل و نقل با ضعف‌های زیادی روبه‌رو است و این محرومیت دستیابی به توسعه پایدار را با مشکل مواجه می‌کند. در این زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود مانند کمیسیون عمران مجلس برای مشارکت در توسعه این استان ضروری است.

بررسی کلی وضع استان نشان می‌دهد تا زمانی که در استان زیرساخت‌های حمل ‌و نقل بهبود نیابد، نمی‌توان به توسعه مطلوب رسید. کارخانه و واحد تولیدی نیازمند جاده مناسب و فرودگاه فعال است و مناسب‌ترین شکل حمل ‌و نقل از لحاظ میزان هزینه، حمل ‌و نقل ریلی است که اردبیل فاقد این زیرساخت است و جاده‌ها نیز در وضع مطلوبی برای جبران این ضعف نیستند. در حال حاضر تنها تحول قابل‌طرح سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی در شمال استان برای اجرای پروژه‌های آبی است. اما در مقابل در شهرهای جنوبی و مرکزی استان تحول زیرساختی و دستاورد اقتصادی کلانی مشاهده نمی‌شود. در چنین شرایطی اردبیل نمی‌تواند به تحول جدی دست یابد و ما نیازمند مدیران جهادی هستیم که خالق تحول در استان باشند. چالش‌های موجود درعرصه‌های سیاسی، اقتصادی و مدیریتی در داخل کشور و مشکلات ناشی از سیاست خارجی از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه همه‌جانبه محسوب می‌شوند.

تاثیر این چالش‌ها بر استان‌های کمترتوسعه‌یافته مانند اردبیل بیشتر از استان‌های توسعه‌یافته است. به موازات این روند، تبعیض‌های موجود در تخصیص بودجه‌ها به استان های توسعه‌نیافته یا اندک‌توسعه‌یافته و اختیارات کمتر استان ها در اداره خود نیز مزید بر علت است. ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مغان، اجرای پروژه‌های صنعتی مشترک با آذربایجان و گرجستان، گسترش صنعت گردشگری به ویژه توریسم درمانی، احداث بیمارستان مجهز در نزدیکی مرز با سرمایه‌گذاری مشترک بخش‌های خصوصی آذربایجان و گرجستان، همکاری مشترک در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دیگر طرح‌های سودآور که با هدف رفاه اهالی استان و ملت‌های همسایه می‌تواند به ثمر برسد، ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید