
مهدی جعفری در کارگاه جشنواره فیلم۱۰۰:
نبض سینما در فیلمهای کوتاه میزند

کارگردان فیلم «۲۳ نفر» با حضور در جمع سینماگران جوان در کارگاه تخصصی فیلمسازی جشنواره فیلم۱۰۰، از اهمیت فیلمهای کوتاه در سینما گفت.
به گزارش روابطعمومی چهاردهمین جشنواره فیلم۱۰۰، کارگاه تخصصی فیلمسازی و تجربهنگاری با تدریس مهدی جعفری، فیلمساز و کارگردان سینما در حاشیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم۱۰۰ برگزار شد. جعفری درباره اهمیت فیلم کوتاه گفت: خون سینما بیشتر در فیلمهای کوتاه رواج می یابد و نبض سینما در این حوزه میزند، چون آزادی عمل زیادی در این زمینه وجود دارد و مسائل اقتصاد سینما، جای ریسک، آزمون و خطا را از فیلمساز نمیگیرد. راستش را بخواهید کسانی که به حوزه سینمای بلند میآیند اگر استثنای بچه پولداری نباشد، سخت میتوانند آزادی عمل داشته باشند. وی بیان کرد: براساس تجربههای خودم میگویم تا زمانی که در عرصه فیلم کوتاه هستید و میتوانید بلندپروازانه و آزادانه عمل کنید، از این فرصت استفاده کنید. اگر تماشاگر سینمای کوتاهید، خودتان قاضی خوبی هستید که بدانید سینما آنجا جریان دارد. با هر سختیای که این فیلمها دارد تولید میشود باز هم نبضش میزند.
کارگردان فیلم «۲۳ نفر» اظهار داشت: اگر مسئولان بدانند که چقدر این حوزه اهمیت دارد، با کشاندن بودجه و حمایت به این عرصه، درخشش استعداد فیلمسازان فیلم کوتاه را شاهد خواهند بود. این فیلمسازان تحملشان زیاد است و هر اتفاقی که رخ دهد باز هم آنها را از مسیرشان منصرف نمیکند.
وی افزود: حالم با فیلم کوتاه خیلی خوب است و خوشحالم که اگر فیلم اجتماعی و کمدی وضعیت نامناسبی دارد، به جای آن فیلم کوتاه در ژانرهای متفاوت موفق عمل کرده و در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته است. اینکارگردان سینما گفت: هرجایی که بودهام یا دستم به جایی میرسیده، برای توسعه و ارائه فیلمهای کوتاه به مسئولان، کارشناسان، جامعهشناسان و روانشناسان کار انجام دادهام ولی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. جعفری بیان کرد: فیلم کوتاه بازتاب و آینه قشر جوان است و از این کمهزینهتر چطور میتوان دانست که در ذهن جوان ما چه میگذرد. نه فقط فیلمهای کوتاه راهیافته به جشنوارهها بلکه همه فیلمهای کوتاه ساختهشده دستاورد بزرگی است تا بدانیم بچههای ما از لحاظ تکنیکی و محتوایی چطور فکر میکنند. هر سال به بهانههای مختلف فیلم کوتاه میبینم. فیلمسازان جوان بسیار پیشرفت کردهاند و جلو هستند. بهندرت میتوان گفت که کاری از نظر تکنیکی قابل اعتنا نیست. وی اظهار داشت: بهنظر من مرکزثقل سینمای کوتاه، ایران است. در هیچ کشوری اینطور از فیلم کوتاه حمایت نمیشود. البته این امر بهمعنای این نیست که این حمایتها کافی است بلکه طلب حمایت بیشتر هم داریم ولی در همین شرایط هم چند فستیوال درجه الف در سطح دنیا داریم که به موضوع فیلم کوتاه میپردازند. حتی اگر مبنا کمیت باشد هم مدل حمایتی از جشنوارههای کوتاه نشان میدهد که این عرصه پویا و در دنیا رکورددار است. خودمان هم باید با حمایت و جدیگرفتن این حرفه، قبل از مسئولان به این جریان کمک کنیم. این کارگردان سینما افزود: بهترین جایزهای که فیلمساز میتواند بگیرد تعداد مخاطبانی است که روی صندلی سالن فیلم او مینشینند. اصلا هم مهم نیست بعدا چه نظری میدهند. جعفری اظهار داشت: در مسیر فیلمسازی خودتان در همه مراحل باید تماشاگر فیلمتان باشید و با این کار، پاسخ ۹۰درصد سؤالاتتان پیدا میشود. همهچیز را نیاز تماشاگر مشخص میکند. برای این کار باید از کالبد کارگردان و نویسنده بیرون بیایید تا بتوانید این را بفهمید. تکلیفتان وقتی معلوم میشود که مخاطبتان را بشناسید و بدانید اثرتان را برای چه جامعه هدفی میسازید. این موضوع راحتتر شما را به چیزی که میخواهید میرساند.