• پنج شنبه 18 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 7 شعبان 1446
  • 2025 Feb 06
یکشنبه 27 آبان 1403
کد مطلب : 240698
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgEL5
+
-

مقصد این قطار دانشگاه است

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از 17سال پیش تنها قطار دانشگاهی کشور را در اختیار دارد

گزارش
مقصد این قطار دانشگاه است

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

تورق تاریخ تبریز می‌گوید که شهر اولین‌ها بوده؛ از نخستین چاپخانه، سینما و کودکستان تا نخستین پیاده‌راه کشور را باید در این شهر سراغ گرفت. هنوز هم شهر اولین‌هاست. گواه این مدعا هم تنها قطار دانشگاهی کشور است که فاصله 40کیلومتری تبریز تا دانشگاه شهید مدنی را طی می‌کند؛ قطاری که اختصاصی دانشجویان است تا در امنیت و سلامت کامل به دانشگاه شهید مدنی در خارج از شهر برسند. عمر نخستین و تنها قطار دانشگاهی کشور به 17سال می‌رسد.

راهبرهای باتجربه
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان‌شرقی سال۱۳۶۷ آغازبه‌کار کرد؛ یک مجتمع دانشگاهی که خارج از شهر است و دانشجویان برای رفت‌وآمد باید مسیر 40کیلومتری آن را از جاده آذرشهر طی کنند. دوری مسیر سبب شد که سال1386 قطار دانشگاهی در مسیر دانشگاه شهید مدنی و شهر تبریز به‌عنوان نخستین قطار دانشگاهی کشور با همکاری شرکت مسافربری قطار رجا برای دانشجویان راه‌اندازی شود. علی حافظی که از همان نخستین روز راهبری قطار دانشگاهی را بر عهده داشت و حالا یکی از آموزگاران لوکوموتیوران‌های شرکت راه‌آهن است، به همشهری می‌گوید: «نخستین قطاری که برای این مسیر در نظر گرفته شد، دست‌دوم کشور‌های اروپایی بود، اما الان یک قطار ریل‌باس به‌روز و یک قطار برقی در این مسیر داریم که در طول مسیر 4ایستگاه شهید عباسی، شهید زارعی، شهید سلیمی و دانشگاه شهید مدنی را طی می‌کنند.» حافظی می‌گوید که آغاز کار قطار، ساعت 7صبح است و هر روز جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها حدود 1600نفر با ریل‌باس و حدود 700نفر با قطار برقی در این مسیر 40دقیقه‌ای جابه‌جا می‌شوند.»


امنیت، اولویت ماست
«ترافیک جاده سبب شده که انتخاب ما قطار دانشگاه باشد؛ هرچند دانشجویان می‌توانند از سواری‌های آذرشهر از میدان راه‌آهن تبریز یا اتوبوس‌های آذرشهر از مبدأ ترمینال بزرگ تبریز نیز تردد کنند.» این را حسن سلیم‌زاده، دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته شیمی دانشگاه شهید مدنی به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در ساعات پیک مثل اول صبح معمولا جایی برای نشستن نیست، اما حدود 40دقیقه را می‌شود سر پا ایستاد. خیال‌مان هم راحت است که سر ساعت به کلاس می‌رسیم. زمان برگشت هم معمولا این زمان را می‌نشینیم و استراحت می‌کنیم.»  نازنین درخشان، دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه شهید مدنی مهم‌ترین مزیت این قطار دانشگاهی را امنیت عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: «بهترین جایگزین وسیله نقلیه عمومی برای ما همین قطار است که هم تمیز است و هم امنیت داریم و از خطرات جاده‌ای به‌دور هستیم.»  دانشجویان معتقدند هزینه سفر با قطار دانشگاهی با وضعیت دانشجویی متناسب است؛ ریل‌باس 4هزار تومان و قطار برقی 6هزار تومان. از طرفی می‌گویند که تعداد واگن‌ها متناسب نیست و تعداد زیادی از دانشجویان مجبورند سرپا بایستند.
علیرضا سلیمانی، مدیرکل راه‌آهن آذربایجان‌شرقی به همشهری می‌گوید: «هزینه‌ای که برای قطار دانشگاه شهید مدنی تبریز می‌شود به‌مراتب بیشتر از آورده آن است. تنها هدف از برقراری این خط، امنیت، آرامش و رفاه دانشجویان است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید