• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23162
+
-

3 محور پرحادثه

امسال 204 تصادف در محورهای پرخطر همدان رخ داده است

شهری
3 محور پرحادثه

امیر متقی| همدان- خبرنگار:

3 مسیر گردشگری چارباغ کولاب، سردار شهید حاج حسین همدانی و شهید احمدی روشن جزو محور‌های شهری پرحادثه محسوب می‌شوند که امسال محل وقوع 203 تصادف بوده‌اند. چند روز پیش یک دستگاه پژو پارس با سرعت بالا در چارباغ شهید احمدی روشن به سمت میدان مدرس واژگون شد و 2 نفر فوت کردند. باید دید مسئولان برای کاهش این حوادث در شهر همدان چه برنامه‌‌ای دارند. 


بی‌توجهی عابران پیاده

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان با بیان اینکه در یکی از جلسه‌های گردشگری شهرستان همدان موضوع حادثه‌خیز بودن 3 مسیر محور گردشگری را مطرح کرده‌ایم، می‌گوید: این 3 محور چارباغ شهید احمدی ‌روشن، کولاب و قطعه دوم سردار شهید حاج حسین همدانی است. در چارباغ کولاب شیب محور و در محور‌های دیگر هم سرعت بالای رانندگان و بی‌توجهی اغلب عابران پیاده به عبور از گذر‌گاه‌های مخصوص عابران پیاده حادثه‌ساز بوده است. البته شهر همدان 10 تا 12 نقطه حادثه‌ساز مانند چارباغ آیت‌الله کاشانی، شهید احمدی ‌روشن، کولاب، آیت‌الله نجفی، شهید رجایی، انقلاب و قطعه دوم سردار شهید حاج حسین همدانی را هم دارد که شهرداری برای بهبود ایمنی این معابر پل مکانیزه و نرده نصب کرده و علائم ترافیکی را هم در این مکان‌ها اجرا کرده است، اما عابران به عبور از گذر‌گاه مخصوص بی‌توجه‌اند و باعث بروز حوادثی تلخ می‌شوند. 

سرهنگ نعمت‌الله زنگنه با قدر‌دانی از تلاش شهرداری همدان برای ایمن‌سازی معابر شهر با اجرای طرح‌های ترافیکی می‌افزاید: تقاضای ما از مسئولان شهری این بود که به این محور‌ها که مسیر ‌گردشگران است، توجه بیشتری کنند. این توجه می‌تواند با افزایش تعداد سرعتکاه‌ها یا افزایش نصب دوربین‌های کنترل سرعت و گذر‌گاه‌های مخصوص عابر پیاده محقق شود. آمار‌های امسال و پارسال نشان ‌می‌دهد که بیشترین دلیل تصادف‌ها توجه نداشتن عابران پیاده است. امسال در چارباغ شهید احمدی روشن 42 تصادف داشتیم که 27 نفر مجروح شدند و 4 نفر فوت کردند. در چارباغ شهید همدانی هم تاکنون در 91 تصادف 69 نفر مجروح شده‌اند. در چارباغ کولاب هم امسال 71 تصادف رخ داد که 46 نفر مجروح داشتیم. 


نهاد متولی آموزش شهروندی

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان می‌گوید: محور گردشگری کولاب مسیری گردشگری با شیب کوهستانی است و امکان افزایش عرض معبر در این نقطه از عرض معبر را نداریم. شهرداری برای ایمن‌سازی، محور علائم ترافیکی را نصب و سرعتکاه‌ها را اجرا کرده است. اگر پلیس راهور برای کنترل رانندگان قانو‌ن‌گریز در این محور برنامه‌ای دارد ارائه دهد تا شهرداری آنها را اجرا ‌کند. 

کامران گردان که رئیس اسبق پلیس راهور استان همدان هم بوده است، می‌افزاید: اکنون در شهر همدان به خصوص در چارباغ‌‌ها 23 دوربین نصب شده است. 8 دستگاه از این دوربین‌ها تخلف‌های رانندگان را ثبت می‌کنند و بقیه پایش ترافیک و سرعت معابر را انجام می‌دهند و به نوعی در کنترل سرعت رانندگان موثرند. عامل وقوع تصادف‌‌ها در شهر همدان بی‌توجهی رانندگان و عابران پیاده به قانون است. عابران به جای عبور از محل مطمئن (گذر‌گاه مخصوص عابر ‌پیاده) از عرض معابر عبور می‌کنند و رانندگان هم با سرعت مطمئن رانندگی نمی‌کنند پس حادثه اجتناب‌ناپذیر است و نباید تعجب کرد. طبیعی است وقتی مردم قانون را نادیده می‌گیرند تصادف هم رخ می دهد. این شهروندان هستند که باید به آموزش‌های شهروندی که شهرداری ارائه می‌دهد بیشتر توجه کنند. باید نهادی در کشور متولی آموزش شهروندی در همه حوزه‌ها به خصوص ترافیک باشد تا حوادث این حوزه کاهش یابد و همه نهاد‌ها نیز در این بخش فعال باشند. 


افزایش نظارت مسئولان 

احسان مرزوقی شهروند همدانی به همشهری می‌گوید: همدان امسال از آن سا‌ل‌های پر مسافر است و باید مسئولان برای کاهش‌ تصادف در محور‌های ورودی به خصوص محورهای گردشگری برنامه‌ریزی داشته باشند و اجازه ندهند هیچ راننده‌ای با سرعت بالا در این مسیر‌ها حرکت کند. نصب دوربین نیز می‌تواند یکی از این برنامه‌ها باشد. در غیر‌ این صورت با وقوع تصادف‌ در ورودی‌های شهر برای گردشگران ذهنیت نامناسبی شکل می‌گیرد و این یعنی ضدجاذبه برای شهر. اگر لازم است خودرو شهروندان خاطی را تا مدت‌ها در توقیف نگه‌ دارند، باید این کار را انجام دهند تا جان شهروندان و گردشگران از دست این قانون‌گریزان در امان باشد و دوباره شاهد حادثه‌ای دردناک نباشیم. 

شهروند دیگری به نام بهروز صابری‌افروز هم بیان می‌کند: راه‌های ورودی شهر همدان ویترین و پیشانی شهر به شمار می‌روند و باید مسئولان شهری کنترل و نظارت بیشتری بر این نقاط شهر اعمال کنند. افزایش نصب تعداد گذر‌گاه‌های مکانیزه عابر ‌پیاده یکی از عوامل کنترلی برای پیشگیری از تصادف‌های شهری است که در مسیر‌های پرسرعت و پر‌ترافیک باید اعمال شود و این پل‌ها با فاصله‌های کمتری از هم نصب شوند. حتما هم مکانیزه باشند و بر سالم بودن پله‌های برقی و آسانبر آن هم نظارت کنند نه اینکه در برخی محور‌های گردشگری شهر همدان ساعت 10 شب در ورودی آسانبر و پله‌برقی ‌را ببندند. نمونه آن خراب بودن آسانبر پل ‌مکانیزه سعیدیه جنوبی و بسته شدن در پل مکانیزه انتهای هنرستان در چارباغ بعثت روبه‌روی کوچه‌باغ است. این امکانات شهری برای حفظ جان مردم شهر نصب شده است و نمایشی نیست. شهروندان هم باید از این امکانات استفاده کنند و اگر ایرادی را در مبلمان ترافیکی شاهد بودند از مسئولان بخواهند آن را برطرف کنند. 

سمیه آلافچی دیگر شهروند همدانی نیز اظهار می‌کند: سال‌های قبل برای بهبود مسیر گردشگری کولاب تلاش شد. حالا که شهرداری نمی‌تواند در این محور شهری دوربین نصب کند، می‌تواند در عرض این معبر با فاصله معین و با عرض یک تا 2 متر سرعتکاه سنگی بسازد. بدون شک همه رانندگان قانون‌گریز و حادثه‌ساز بیش از آنکه برای جان خود و خانواده‌شان اهمیت قائل باشند برای سلامت خودرو خود اهمیت قائلند و با این وصف سرعت خودرو خود را طوری تنظیم می‌کنند که با رسیدن به سرعتگیر با سرعت کمتری از روی آن عبور کنند. با این کار سرعت خودرو‌ها به صورت خود‌کار کنترل می‌شود و کاهش می‌یابد. نتیجه آن هم کاهش تصادف‌‌هاست. در زمستان هم این سرعتکاه‌ها نقش افزایش‌دهنده اصطکاک خودرو را بازی خواهند کرد و به نمک‌پاشی محور نیازی نیست. 


مرگ 2 نفر در سانحه رانندگی 

روز شنبه برخورد یک دستگاه خودروی سواری با تیر چراغ برق و درخت در بلوار شهید احمدی‌روشن به مرگ 2 نفر و مجروح شدن 4 نفر دیگر منجر شد. این خودرو که نوجوانی 17 ساله رانندگی آن را به عهده داشت، از میدان پژوهش به سمت میدان مدرس در حال تردد بود که به علت سرعت بالا روی پهلوی راست واژگون شد و در ادامه با تیر چراغ برق و درخت وسط بلوار برخورد کرد. علت این سانحه تردد با سرعت غیرمجاز و ناتوانی راننده بدون گواهینامه در کنترل وسیله نقلیه عنوان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید