• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23151
+
-

تجهیز راه‌آهن گرمسار 0 اینچه‌برون

برقی کردن این مسیر ریلی سرعت و حجم جابه‌جایی بار و مسافر را تا چند برابر افزایش می‌دهد

راه‌آهن
تجهیز راه‌آهن گرمسار 0 اینچه‌برون

ستاره حجتی| گرگان ـ خبرنگار:


طرح برقی‌ کردن راه‌آهن گرمسار ـ اینچه‌برون با هدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی و فعال کردن کریدور بین‌المللی ریلی شمال ـ جنوب به عنوان یکی از طرح‌های با اهمیت در توسعه روابط کشورهای شمال و جنوب و با تصویب هیأت وزیران در دستور کار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. موضوعی که در نخستین هفته تیر امسال با سفر هیاتی روسی دنبال شد. در این زمینه شرکت راه‌آهن بین‌المللی روسیه (RZDI) از سوی دولت روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرارداد به راه‌آهن ایران معرفی شده است. 
از سوی دیگر و با توجه به دریافت مصوبه از مجلس شورای اسلامی برای تأمین وام، قرارداد این پروژه به روش EPCF و به مبلغ 176/1 میلیارد یورو بین مدیرعاملان راه‌آهن‌های ایران و روسیه امضا شد. 


تامین اعتبار تا 85 درصد با روسیه

براساس اعلام شرکت راه‌آهن ایران، به موجب این قرارداد، 15 درصد هزینه طرح از محل منابع داخلی کشور و 85 درصد آن از محل وام دولتی روسیه تامین می‌شود. این طرح از ایستگاه گرمسار واقع در کیلومتر 114 منشعب می‌شود و پس از عبور از شهرهای مهمی از جمله فیروزکوه، سوادکوه، قائم‌شهر، ساری، بندر ترکمن و گرگان به ایستگاه مرزی اینچه‌برون می‌رسد. 


چند بسته در یک طرح

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شمال شرق 2 در مورد جزئیات این طرح می‌گوید: این طرح شامل بسته‌های کاری برقی‌ کردن مسیر، تامین لکوموتیوهای برقی، ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو، اصلاح مسیر و سازه‌های فنی، توسعه خطوط ایستگاه‌ها، ارتقای سیستم، علائم و ارتباطات و تامین ماشین‌آلات نگهداری شبکه برق است.  «محمدرضا قربانی» ادامه می‌دهد: طول مسیر اینچه‌برون ـ گرمسار 495 کیلومتر، دارای 32 ایستگاه، 95 تونل به طول 26 کیلومتر و 1500 پل و آب‌رو به طول 6850 متر است. همچنین این محور در کریدور شمال به جنوب است. بلندترین نقطه آن گدوک با ارتفاع 2212 متر، 187 کیلومتر مسیر جلگه‌ای و سرسبز، بزرگ‌ترین پل مسیر پل ورسک به طول 89 متر با دهانه اصلی 66 متر و ارتفاع 110 متر و حداکثر شیب و فراز 28 هزارمتر است. 


3 نقطه گلستان در مسیر ایستگاه‌های اصلی 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شمال شرق 2 ادامه می‌دهد: ایستگاه‌های مهم مسیر، اینچه‌برون، گرگان، بندر ترکمن، قائم‌شهر، پل سفید، ورسک و فیروزکوه است. قربانی در مورد این طرح می‌گوید: افزایش سرعت جابه‌جایی در این طرح در مورد قطارهای باربری با 100 کیلومتر بر ساعت با ظرفیت باربری 9 تا 10 میلیون تن، افزایش سرعت جابه‌جایی قطار مسافربری 120 تا 160 کیلومتر بر ساعت از اهداف این طرح است.  او همچنین در مورد شرح وظایف پیمانکار در این قرارداد می‌گوید: مهندسی کل طرح برقی‌ کردن با فصل‌های سیستم‌های برق بالاسری برای 495 کیلومتر مسیر و 32 ایستگاه و 2 دپو، پست‌های کشش و سایر پست‌ها شامل 7 پست کشش، 16 پست جداساز، 12 پست موازی‌ساز، 16 پست اتوترانس و تامین توان یعنی توسعه پست‌های ملی در 7 مورد خطوط انتقال نیرو از وظایف پیمانکار است. همچنین اسکادا شامل مرکز اصلی در ساری و مرکز پشتیبان در تهران، روشنایی محوطه 31 ایستگاه، احداث اداره برقی کردن راه‌‌آهن در ساری، ساخت مرکز آموزش در ساری، حفاظت از خطوط لوله عبوری در 4 مورد و تدابیر EMC نیز جزو قرارداد است. 


طرح مهندسی پایه اجرا شد

قربانی همچنین ادامه می‌دهد: در بخش لکوموتیو‌ها و ماشین‌آلات نیز یک دستگاه خودرو اندازه‌گیری برق بالاسری، یک دستگاه خودرو آزمایشگاهی ریلی، 12 دستگاه ماشین‌های نگهداری خط بالاسری، 6 دستگاه واگن کفی، 6 دستگاه خودرو نفربر دیده شده است.  او همچنین در مورد جاده‌های دسترسی نیز توضیح می‌دهد: 2 دپوی تعمیرات سبک و یک دپوی تعمیرات اساسی، تامین تجهیزات تاسیسات دپوها، ساخت اجرای دپوها، اصلاح خطوط ایستگاهی، اصلاح زیرسازی و روسازی، اصلاح دیوار حایل، نصب تِرَک باند و کارهای ساختمانی نیز در این طرح دیده شده است. 
قربانی در مورد وضعیت کنونی طرح می‌گوید: تا این لحظه، طرف روس طراحی مهندسی پایه را انجام داده است. گزارش بررسی اتصال پست‌های کشش به شبکه ملی که از سوی طرف روسیه ارائه شد، سال گذشته در شرکت توانیر ارزیابی و متعاقبا محل تامین برق ایستگاه‌های کشش مسیر طرح معین شد. همچنین پیرو بازدیدهای تیم روسی به همراه نمایندگان کارفرما و مدیر طرح در دی و بهمن گذشته، مکان‌یابی انواع پست‌ها و کارگاه‌های عملیاتی برای شروع فعالیت‌های اجرایی طرح انجام شد. در حال حاضر پروسه تجهیز و تحویل در جریان است. 


توسعه ریلی مهم‌ترین اقدام گلستان 

یک کارشناس اقتصادی به همشهری می‌گوید: تمرکز استان بر توسعه مسیرهای ریلی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در 10 سال گذشته انجام شده است. «علی عبدلی» بیان می‌کند: از آنجا که به دلیل برخی محدودیت‌ها، گلستان امکان کمی در توسعه ترابری آبی و همچنین جاده‌ای دارد و مسیر اصلی ترانزیت جاده‌ای هم نمی‌تواند از حدودی تجاوز کند، یکی از بهترین راهکار‌ها در حوزه تجارت و نقش استان در صادرات و واردات توسعه ریلی است. او ادامه می‌دهد: موضوع بسیار مهمی که خوشبختانه مدیران به آن توجه داشتند توسعه سایر مسیرهای ریلی به ویژه به سمت تهران و سمت جنوب بوده است. با تکمیل و نهایی شدن کریدور ریلی اینچه‌برون، تجهیز و تکمیل بندر خشک گلستان و تصویب منطقه آزاد، بی‌شک مرز گلستان رقیبی مرزی مانند سرخس خواهد شد و دروازه آسیای میانه به ایران خواهد بود. برای ترابری حجم کالایی که در آینده به از مرز اینچه‌برون وارد کشور می‌شود، توسعه ریلی استان در مسیرهای داخلی بسیار ضروری بود. عبدلی می‌گوید: توسعه زیرساخت‌های ریلی بدون شک به محور گردشگری استان هم کمک خواهد کرد و یکی از ضرورت‌هایی بود که به درستی در دولت یازدهم برنامه‌ریزی شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید