• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224738
+
-

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات فرهنگی کشور برگزار شد

افتتاح سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب

مراسم افتتاح سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، یاسر احمدوند رئیس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران و علی رمضانی قائم‌مقام این دوره از نمایشگاه در «کوشک کتاب» شبستان مصلای امام خمینی (ره)، محل برگزاری نمایشگاه کتاب ‌۱۴۰۳ برگزار شد.
به گزارش همشهری ، در این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: خدای متعال را شاکریم که در ایام بهاری و اردیبهشت، رویداد بزرگ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می‌کنیم. این نعمت بزرگ را به همه اصحاب فرهنگ و ادب و هنر تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. بهار ۱۴۰۳ و آغازین روز آن با نمایشگاه بین‌المللی قرآن شروع شد و نیکو بهاری بود.اسماعیلی با بیان اینکه تاکنون مجموعه معظمی از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا به ۱۹ اردیبهشت رسیدیم و جشن بزرگ کتاب را برگزار می‌کنیم، ادامه داد: در اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متنوع مثل بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی و خیام همراه هستیم و امسال با دهه کرامت و ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه (س) و پایان این دهه ولادت حضرت رضا (ع) قرین شده است.نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ در نوزدهمین روز اردیبهشت‌ ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز شد. بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در سی‌وپنج سالگی خود با حضور ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی در 2 بخش مجازی و فیزیکی و حدود ۶۰ ناشر خارجی، تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه، میزبان کتاب‌دوستان و کتاب‌بازهاست.


اعلام تعرفه‌های پستی بخش مجازی نمایشگاه کتاب
تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد. کتابفروشی‌ها برای ارسال بسته‌های نمایشگاه مجازی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. هزینه ارسال ناشران نیز برای مرسولات با مبلغ فاکتور کمتر از ۱۲۵ هزار تومان رایگان است. برای مرسولات با مبلغ بیش از ۱۲۵ هزار تومان تا وزن 2کیلوگرم، مبلغ ۱۷ هزار تومان هزینه ارسال بر عهده ناشر است و مابقی از محل یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‌شود. هزینه مرسولات با وزن بالاتر از 2کیلوگرم نیز طبق تعرفه شرکت پست محاسبه و از اعتبار پنل پستی ناشر کسر می‌شود. هزینه ارسال برای خریداران در سبد خرید، به ازای هر فروشنده ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

محور تمام کانون‎های فرهنگی، کتاب است
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تمام فعالیت‌های فرهنگی هر دانشگاه در سراسر کشور، روزانه در سامانه پرنما ثبت و رصد می‌شود و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا برای ۸۵ ساعت اوقات فراغت دانشجویان بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و
 فوق‌ برنامه این عزیزان را پر کنیم. در راستای همین اقدامات، توجه ویژه به انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های اسلامی و ثمن‌ها، کانون‌های صنفی و هیئت های مذهبی داریم؛ ما در کارهای جدیدمان سعی داشته‌ایم انجمن‌های علمی را با پار‌ک‌های علم و فناوری مرتبط کنیم. محور تمام این اقدامات، کتاب است و در کانون‌های فرهنگی سعی داریم که کتاب، محور فعالیت‌ها باشد.

پخش اخبار نمایشگاه در برنامه رادیویی«کتاب فرهنگ»
شبکه رادیویی فرهنگ، برنامه«کتاب فرهنگ» را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته ساعت ۱۷ تا ۱۸ از گروه تاریخ و اندیشه از مصلای تهران، محل برگزاری نمایشگاه کتاب تقدیم مخاطبان می‌کند. گفت‌وگوی گزارشگران با غرفه داران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه و شنیدن دغدغه‌های آنها بخشی از این برنامه است. همچنین برنامه سرزمین من به‌طور زنده با بخش‌های گزارش، گفت‌وگو و اطلاع‌رسانی رویدادهای مربوط به نمایشگاه کتاب، ساعت ۱۳ تا ۱۴ روی آنتن می‌رود. برنامه ققنوس با معرفی کتاب در گفت‌وگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت ۱۵ و برنامه صبح به وقت فرهنگ در قالب گزارش اطلاع‌رسانی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شوند.

آشنایی شهروندان با حقوق فردی از طریق کتاب
حمیدرضا محمدباقری، قاضی دیوان عالی کشور درخصوص سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب را مهم دانست و ادامه داد: انعکاس به موقع اخبار نمایشگاه در رسانه‌های عمومی و ملی ازجمله صدا و سیما بسیار مهم است. خوب است ضمن معرفی آثار در نقاط پُر تردد و اماکن شلوغی نظیر مترو نظر شهروندان را به برگزاری نمایشگاه کتاب بیشتر جلب کرد. یکی از کارکردهای مهم نمایشگاه کتاب و ترویج کتابخوانی، آشنایی بیشتر شهروندان با حقوق فردی آنهاست. از طریق کتاب، افراد با حقوق شهروندی خود بیشتر آشنا می‌شوند؛ موضوعی که باید در نمایشگاه کتاب هم بیشتر به آن توجه شود.

آگاهی از کتاب‌های ناشران با «رمزینه پاسخ سریع»
یکی از مشکلات مخاطبان نمایشگاه کتاب در سال‌های گذشته، شلوغی بیش از حد غرفه‌ها بود؛ به‌نحوی که برخی از مراجعه‌کنندگان ناچار بودند بعضا دقایق زیادی را منتظر شوند تا غرفه نشر موردنظرشان خلوت شود تا بتوانند ویترین آن نشر را ببینند. در سی‌وپنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای سهولت بیشتر دسترسی مخاطبان به کتاب‌های عرضه شده، در کتیبه ‌عنوان هر غرفه یک «رمزینه پاسخ سریع(Qr code)» طراحی شده است و مراجعه‌کنندگان می‌توانند با اسکن آنها از موجودی کتاب‌های هر ناشر در تلفن‌های همراه خود باخبر شوند و جلد کتاب‌ها به همراه سال نشرشان را ببینند. بنابراین زمان دسترسی مخاطبان به کتاب‌های هر ناشر و تازه‌های هر غرفه کوتاه تر شده است و مراجعه‌کنندگان می‌توانند از غرفه ناشران بیشتری بازدید کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید