• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 12 اسفند 1402
کد مطلب : 219796
+
-

عصبانیت آمریکا از تازه‌ترین موفقیت فضایی ایران

عصبانیت آمریکا از تازه‌ترین موفقیت فضایی ایران

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «پارس۱» که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت، با واکنش آمریکا مواجه شد و واشنگتن پرتاب ماهواره تحقیقاتی ایران را «تعمیق روابط نظامی با روسیه» توصیف کرد.
متیو میلر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در تازه‌ترین نشست‌خبری خود، با تکرار ادعاهای پیشین درباره روابط ایران و روسیه، پرتاب ماهواره‌ تحقیقاتی «پارس1» را نشانه دیگری از تعمیق همکاری نظامی ایران و روسیه دانست و گفت: همانطور که بارها به‌صورت علنی هشدار دادیم این مشارکت برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی مضر است.
وی همچنین در ادعایی دیگر گفت: ما توانایی خود را برای اقدام در پاسخ به مشارکت نظامی روسیه و ایران در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان خود نشان داده‌ایم و اگر ایران پا را فراتر بگذارد و موشک‌های بالستیک به روسیه بفروشد، می‌توانم به شما اطمینان دهم که پاسخ جامعه جهانی سریع و شدید خواهد بود. این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که بارها مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند هیچ پهپاد و سلاحی ازسوی ایران به روسیه به‌منظور استفاده در جنگ اوکراین ارسال نشده‌است.
«پارس1» ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده و توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب «وستوچنی» روسیه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع 500کیلومتر از سطح زمین تزریق شد.
فضاسازی‌های آمریکا درباره موفقیت فضایی اخیر ایران در حالی است که مقام‌های سازمان فضایی ایران اعلام کرده‌اند ماهواره «پارس۱» عمدتا در موضوع‌هایی همچون کشاورزی، محیط‌زیست، آفات گیاهی و جنگل‌داری استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید