• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 اسفند 1402
کد مطلب : 219790
+
-

پروژه تحریم انتخابات شکست خورد

سیلی‌ 25میلیونی

مشارکت بیش از 41 درصدی مردم در انتخابات، نقشه‌های دشمنان را نقش‌برآب کرد

گزارش
سیلی‌ 25میلیونی

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

بزرگ‌ترین کمپین تحریم انتخابات در ۴۵ سال گذشته شکست خورد. پروژه« بی‌سابقه»تحریم انتخابات که از پارسال توسط دشمنان خارجی و دنباله‌های داخلی آن‌ها طراحی شده بود با مشارکت حدود ۲۵ میلیونی مردم ناکام ماند. رسانه‌های ضدانقلاب که تلاش داشتند مشارکت زیر ۲۰ درصد را رقم بزنند و در این مسیر طیف گسترده‌ای از دولت‌های خارجی و گروهک‌های تروریستی را همراه کردند نتوانستند میزان مشارکت را از دور قبل کمتر کنند. مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مردم در شدیدترین شرایط تحریم اقتصادی رقم خورد و به‌رغم تهدیدات دشمن در امنیت و سلامت کامل برگزار شد. ماراتن سیاسی برای انتخاب 290نماینده مجلس شورای‌اسلامی و 88نماینده مجلس خبرگان‌رهبری پس‌از حدود یک هفته تکاپوی کاندیداها برای جلب نظر رای‌دهندگان به پایان رسید و اکنون چشم‌ها به ستاد انتخابات وزارت کشور دوخته شده‌ تا با اعلام نتایج شمارش آرا، ترکیب آینده این دو مجلس مشخص شود. در شرایطی که طی روزهای منتهی به 11اسفندماه تنور انتخابات در سراسر کشور حسابی داغ شده بود و بررسی‌ها از رقابت تنگاتنگ فهرست‌های انتخاباتی در تهران حکایت داشت، روز جمعه مردم ایران بار دیگر با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، اراده‌شان برای سربلندی و شکوه ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند. روز جمعه ۵۹هزار شعبه اخذ رأی در ۳۱ استان پذیرای رای‌دهندگانی بود که با وجود همه فضاسازی‌ها و تبلیغات گسترده دشمنان برای عدم‌حضور مردم در پای صندوق‌های رای، آمدند تا نشان دهند همچنان با عزمی راسخ در همه عرصه‌های انقلاب‌اسلامی حضور می‌یابند.

حماسه حضور ایرانیان
شعبه‌های رای‌گیری درحالی از 8صبح 11 اسفندماه کار خود را آغاز کردند که بررسی‌های میدانی از نقاط مختلف کشور، از شکل‌گیری صف‌های بلند در بسیاری از شعب اخذ رأی حکایت داشت. گزارش‌های مختلف از تهران و بسیاری از شهرستان‌های کشور نشان‌دهنده حضور گسترده مردم در شعب اخذ رأی در همان ساعت‌های ابتدایی بود؛ تا جایی که از برخی شعبه‌ها خبر رسید رای‌دهندگان پیش از آغاز رسمی فرایند رای‌گیری در شعب حضور یافته‌اند و صف‌های بلند مردمی تشکیل شد. این درحالی بود که براساس اعلام مسئولان مربوط، انتخابات 11 اسفندماه در هزارو ۲۱۸حوزه انتخابیه اصلی و فرعی برگزار شد.

سران قوا کجا رأی دادند؟
در نخستین ساعت‌های روز جمعه سران قوای سه‌گانه نیز با حضور در شعبه‌های مختلف، رأی خود را به صندوق انداختند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با حضور در محل ستاد انتخابات کشور، مستقر در وزارت کشور، آرای خود را به صندوق انداخت. رئیسی همچنین در بازدید از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات، در جریان روند اخذ رأی در سراسر کشور قرارگرفت. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه نیز با حضور در صف رای‌گیری در مسجد جامع لویزان، آرای خود را به صندوق انداخت. محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه هم در نخستین ساعت‌های رای‌گیری، در تکیه‌گاه آقا مرتضی‌علی(ع) محله هرندی تهران حضور یافت و رأی خود را به صندوق انداخت.

حضور اصلاح‌طلبان در پای صندوق‌های رأی
حضور چهره‌های مشهور سیاسی، از طیف‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی، از دیگر نکاتی بود که در جریان برگزاری انتخابات 11اسفندماه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. جمعی از چهره‌های جریان اصلاح‌طلب با حضور در حسینیه جماران، آرای خود را به صندوق انداختند. محمدرضا عارف، سیدحسن خمینی، مجید انصاری، قدرت‌الله علیخانی، محمود واعظی و عبدالناصر همتی ازجمله چهره‌هایی بودند که در جماران رأی دادند. حسن روحانی، رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز با حضور در یکی از مدارس منطقه یک تهران، آرای خود را به صندوق انداخت. علی لاریجانی، غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ناطق‌نوری، غلامحسین کرباسچی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، علی شمخانی و اسدالله بادامچیان ازجمله چهره‌های مشهور سیاسی بودند که حضورشان در شعبه‌های مختلف رای‌گیری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

رأی‌اولی‌ها سنگ‌تمام گذاشتند
حضور گسترده رأی اولی‌ها در پای صندوق‌های رای، از چشمگیرترین جلوه‌های برگزاری انتخابات روز جمعه بود. براساس گزارش‌های میدانی از شعبه‌های رای‌گیری سراسر کشور، حضور نوجوانان و جوانانی که برای نخستین‌بار حائز شرایط سنی رأی دادن شده بودند، در شعبه‌های اخذ رأی بسیار به چشم می‌آمد؛ موضوعی که مورد توجه رسانه‌های داخلی و بین‌المللی نیز قرار گرفت. براساس آمارهای اعلامی ازسوی مسئولان دراین دوره از انتخابات چیزی حدود 5/3 میلیون نفر رای‌اولی واجد شرایط رأی دادن بودند. براین اساس در تهران شعبه‌ویژه‌ای برای رای‌اولی‌ها درنظر گرفته شده بود که رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش با حضور دراین شعبه به گپ و گفت با رای‌دهندگان پرداخت.

تسهیل فرایند رأی‌گیری
نظم ویژه و تسهیل فرایند رای‌گیری از نکات موردتوجه دراین دوره از انتخابات بود که رضایت رای‌دهندگان را به‌دنبال داشت و سبب شد معطلی مردم در شعبه‌های رای‌گیری به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. در شرایطی که براساس آمارهای رسمی اعلام شده ازسوی مسئولان، روز جمعه درمجموع ۶۱میلیون‌و ۱۷۲هزار و ۲۹۸نفر از مردم ایران واجد شرایط رأی دادن بودند، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی ازجمله نوآوری‌های این دوره بود که فرایند دریافت رأی شهروندان را به میزان قابل‌توجهی هموار کرد. ازسوی دیگر دراین دوره حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان شاهد برگزاری «تمام الکترونیک» انتخابات بود.

برگزاری انتخابات در امنیت کامل
براساس اعلام مسئولان مربوط، انتخابات 11اسفندماه در امنیت کامل برگزار شد و مشکل ویژه‌ای از شعب اخذ رأی در سراسر کشور گزارش نشده‌است. علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری استان تهران ازجمله مقام‌هایی بود که تأکیدکرد فرایند برگزاری انتخابات در تهران در امنیت کامل برگزار شده و مشکل ویژه‌ای گزارش نشده‌است. این‌ درحالی است که به‌گفته مسئولان بیش‌از ۲۵۰هزارنفر وظیفه تامین امنیت انتخابات در روز جمعه را برعهده داشتند.

جلوه‌های ناب از حضور افراد خاص
روز گذشته افزون بر مردم عادی، افراد خاص نیز در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. به‌عنوان نمونه، ویدئویی از یک فرد معلول کرمانی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد با پای خود، رأی خود را ثبت کرد. علاوه بر این، حضور زوج‌های جوان که بعضا با لباس عروسی پای صندوق‌های رأی حاضر شده بودند نیز از دیگر قاب‌های ماندگار حماسه 11اسفند بود. در این میان، ویدئوی یک راننده تاکسی گرگانی نیز جلب‌توجه کرد که می‌گفت 250نفر را برای رأی دادن متقاعد کرده است. این در حالی است که رأی سالمندان و نابینایان نیز مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

جلوه مشارکت در سیستان‌وبلوچستان
اگرچه گزارش‌ها از سراسر کشور نشان می‌دهد مردم نقاط مختلف ایران مشارکت پرشوری در انتخابات 11اسفندماه داشته‌اند، اما انتخابات این دوره در استان سیستان‌وبلوچستان جلوه خاصی داشت. با وجود فضاسازی‌های گسترده ضدانقلاب از یک‌سو و سیل روزهای اخیر دراین استان از سوی‌دیگر، مردم این استان به‌شکل گسترده‌ای در شعبه‌های اخذ رأی حضور یافتند و بار دیگر با رأی خود، دشمنان این مرز و بوم را ناامید کردند. این درحالی است که گزارش‌ها و بررسی‌های میدانی از دیگر شهرها و استان‌های کشور نیز نشان‌دهنده مشارکت گسترده ایرانیان در انتخابات 11اسفندماه است.


رهبرمعظم انقلاب پس‌از انداختن رأی خود در صندوق خطاب به مردم ایران تأکید کردند
روز مبارک برای ملت

رهبرمعظم انقلاب اسلامی صبح جمعه و در همان لحظات اولیه آغاز رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان‌رهبری، با حضور در حسینیه امام‌خمینی(ره) و در حضور بیش از 100خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، رأی خود را به صندوق سیار ۱۱۰ انداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس‌از انداختن رأی خود به صندوق، 2 توصیه به ملت ایران کردند، نخست؛ درکارهای نیک پیشی بگیرید و در نخستین ساعات، رأی خود را به صندوق‌ها بیندازید و دوم؛ در همه حوزه‌ها به همان تعدادی که لازم است، رأی بدهید و نه کمتر. ایشان همچنین خطاب به ملت ایران افزودند: بدانید امروز چشم بسیاری از مردم و افراد دارای جایگاه سیاسی در دنیا به ایران دوخته شده‌است، پس دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید.
رهبرمعظم انقلاب همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کسانی که هنوز برای حضور در انتخابات مردد هستند، به شعری از حافظ شاعر بزرگ ایرانی اشاره کردند و گفتند: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. ایشان از خداوند متعال مسئلت کردند که روز انتخابات، روز مبارکی برای ملت ایران باشد و انتخابات به نتایج مطلوب برسد و به نفع ملت ایران تمام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید