• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216166
+
-

قلعه قاجاری دزک در حمله پاکستان آسیب ندید

حملات پاکستان به روستاهای مرزی ایران در سراوان اگرچه منجر به کشته شدن زنان و کودکان شد، اما برخی از این انفجارها در نزدیکی آثار تاریخی سراوان رخ داد.
قلعه تاریخی دزک سراوان که به قلعه بلقیس نیز شهرت یافته است از آثار تاریخی این نقطه مرزی کشور است که یکی از انفجارها درست در 100متری این قلعه تاریخی رخ داده است. با این حال بررسی‌های کارشناسان پس از حمله پاکستان به روستای مرزی ایران در سراوان مشخص کرد که هیچ آسیبی به این قلعه تاریخی ثبت ملی شده کشور نرسیده است.
قلعه تاریخی دزک سراوان در استان سیستان و بلوچستان یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوره قاجار و حتی پیش از این دوره است که در بخش مرکزی روستای دزک قرار گرفته است.
این اثر به عنوان یکی از آثار ملموس تاریخی کشور در تاریخ ۱۶شهریور۱۳۸۳ با شماره ثبت۱۱۰۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
قلعه تاریخی دزک سراوان دارای معماری بومی خشت و گل است و محل اقامت و حکمرانی علی محمدخان، پدر دوست محمدخان بارکزایی از حاکمان سراوان بود که سال۱۳۰۷ با لشکرکشی قوای رضاخان توسط قشون دولتی به تصرف درآمد.
محمدهادی طهرانی‌مقدم، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی سیستان و بلوچستان اما درخصوص انفجارهای 2 روز قبل بر اثر حمله پاکستان به نوار مرزی ایران اعلام کرد: در حادثه صورت گرفته سراوان هیچ آسیبی به قلعه تاریخی این شهرستان وارد نشده است.
آنطور که وزارت میراث فرهنگی به نقل از طهرانی‌مقدم اعلام کرده است، در پی وقوع حادثه انفجار در نزدیکی قلعه تاریخی دزک در شهرستان سراوان بلافاصله به همراه کارشناسان میراث فرهنگی بازدید میدانی از محل انجام شد.
محمدهادی طهرانی‌مقدم گفته است: این انفجار در فاصله حدود ۱۰۰متری قلعه دزک به وقوع پیوست، اما خوشبختانه هیچ آسیبی به این بنای ثبت ملی شده وارد نشد و در بررسی میدانی صورت گرفته نیز این موضوع با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه میراث فرهنگی از نزدیک ارزیابی شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید