ایست پلیس به موتورسواران متخلف
سردار تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا
عدمرعایت قوانین توسط موتورسواران یکی از اصلیترین عوامل ایجاد گرههای ترافیکی در تهران است و به همین دلیل طرحهای انضباطبخشی به عبور و مرور این وسایل نقلیه، در معابر مهم و پرتردد شهر توسط پلیس راهور عملیاتی شده است. همچنین در نظمبخشی به آمد و شد وسایل نقلیه باید چند نکته را لحاظ کرد.
چند روزی است که اجرای «طرح10» در 20نقطه از خیابان ولیعصر شروع شده و پلیس راهور تهران بزرگ قصد دارد از طریق این طرح به تردد موتورسیکلتها نظم دهد. چرا که پایه و اساس اجرای این طرح ریشه در برخورد با تخلفاتی دارد که نقش بسیار پررنگی در ایجاد گرههای ترافیکی دارند.
مهمترین تخلفاتی که میتواند گرههای ترافیکی ایجاد کند، تخلفات ساکن (توقف دوبل، توقف در ایستگاههای اتوبوس و تاکسی، توقف در محل پارک معلولان و توقف در پیادهروها) است و یکی از تخلفاتی که به شدت مردم از آن گلهمند هستند، تخلفات موتورسواران است. متأسفانه موتورسواران بهدلیل اینکه وسیله نقلیه آنها قدرت مانور بالایی دارد و میتواند از هر جا عبور کند، به خود این اجازه را میدهند که در خطوط ویژه، پیادهروها و ... تردد کنند و بهصورت بسیار خطرناکی از چراغ قرمز بگذرند. توجه و تمرکز بر تخلفاتی که موتورسواران دارند و جان خودشان را تهدید میکنند، نداشتن کلاه ایمنی است. این موضوع با جدیت توسط نیروهای پلیس راهور پیگیری و با متخلفان برخورد میشود.
هدف ما این است که بتوانیم یک رفتار درست رانندگی را هم برای موتورسواران و هم برای خودروسواران ایجاد کنیم. تلاش ما این است که با اقدامات ایجابی مانند تبلیغات محیطی به هدف خود برسیم و بر آن تمرکز داشته باشیم و به همین منظور روی هشتگی با عنوان «همه با هم کلاه ایمنی» متمرکز شدهایم. در همین راستا اقدامات آموزشی خوبی صورت گرفته است و این کارها در کنار برنامههای سلبی خواهد بود، چرا که جزو مطالبات مردم است و مردم از ترافیکهای سنگین گلهمند هستند و باز شدن ترافیک، مطالبه شهروندان از پلیس است.
تلاش ما این است که موتورسواران و سایر کاربران ترافیک در رفتارهای غلط خود تجدیدنظر کرده و آن را اصلاح کنند. اگر به این نکته برسیم که موتورسوار متخلف متوجه رفتار و عملکرد اشتباهاش شده است و آن را تکرار نخواهد کرد، موفق عمل کردهایم. در طرح موتوریار ما به مدت یک ساعت وی را آموزش داده و در طرح توقیف ساعتی او را توجیه و آموزش میدهیم. اگر این فرد متوجه شد که این اقدامات فقط برای حفظ سلامتی اوست وی را به سلامت راهی میکنیم. اگر هیچ مولفهای در تهران تغییر نکند و ما فقط بتوانیم یک مولفه یعنی نظم و انضباط عبور و مرور را تغییر دهیم با این کار میتوانیم امیدوار باشیم که ۳۰درصد از گرههای ترافیکی و معطلیها در رانندگی را از بین بردهایم. عاملی که میتواند تا ۳۰درصد به ما کمک کند، مهم است و باید روی آن کار بیشتری انجام شود.
باید در تهران و سایر کلانشهرها بتوانیم با ایجاد یک نظم منطقی به ترددهای مردم آرامش ببخشیم و از تخلفات جلوگیری کنیم، چرا که وقتی تخلفی انجام نشود، تصادفی هم روی نمیدهد. حدود ۲۶دستگاه وزارتخانههای راه و شهرسازی، کشور و ... در حوزه ترددهای شهری و رفتوآمدهای جادهای مسئولیت دارند. نباید گفت اگر دیگر دستگاهها بیایند و کار خود را انجام دهند ما هم اقدامات خود را انجام میدهیم و حالا که کسی این اقدامات را انجام نمیدهد پس ما هم کاری نمیکنیم. این نگاه درستی نیست ولی مطالبه جدی ما از همه بخشهایی که در این حوزه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم مسئولیت دارند این است که پای کار بیایند و به مسئولیت و نقش خود عمل کنند.
باید در مدیریت کلانشهرها روی مدیریت تقاضای سفر کار کنیم و تقویت ناوگان عمومی اعم از اتوبوس و مترو و تاکسی، با جدیت پیگیری شود. از سوی دیگر مطالعات آمایشی و سرزمینی به دقت و به درستی باید انجام شود. ما در تهران شاهد تمرکز همه امکانات آموزشی، فرهنگی، تجاری و اداری و اقتصادی در یک بخش کوچکی از تهران هستیم و این موضوع قطعا زمینهساز افزایش تردد و سفرهای درونشهری و ترافیک میشود.