• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215915
+
-

افتتاحیه‌های شبکه متروی تهران در ماه‌های پایانی سال

نگاه
افتتاحیه‌های شبکه متروی تهران در ماه‌های پایانی سال

محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

شبکه متروی تهران فارغ از تمام افتتاحیه‌هایی که در 10‌ماه گذشته پشت سر گذاشته است، در 2‌ماه پایانی امسال نیز شاهد بهره‌برداری از چند ایستگاه و ورودی جدید به همراه رفع برخی نواقص در ایستگاه‌های افتتاح شده قبلی خواهد بود.در هفته‌های واپسین بهمن و اسفندماه، 3ایستگاه شهدای کن، آیت‌الله کاشانی و بهارشیراز در خط 6مترو به بهره‌برداری می‌رسد تا ضمن تکمیل ایستگاه‌های قطعه شمالی این خط، یک گام تأثیرگذار دیگر به سمت بسته شدن پرونده ایستگاه‌های باقیمانده خط 6برداشته شود؛ ضمنا 2ورودی جدید برای ایستگاه‌های شهرزیبا و شهران نیز درنظر گرفته شده که امسال افتتاح خواهند شد.
اتمام عملیات حفاری پروژه توسعه جنوبی خط6 که مسیری حدودا 9کیلومتری را شامل شده و قرار است 5ایستگاه در آن ساخته شود، اقدام شاخص دیگری است که در سال‌جاری محقق می‌شود؛ این پروژه اتفاقی ارزنده برای ساکنان منطقه شهرری به‌حساب می‌آید. ضمن آنکه باتوجه به ایستگاه تبادلی انتهای مسیر، عملا در آینده نه چندان دور، یک مجموعه حمل‌ونقلی جامع که حلقه واسط حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری خواهد بود، در ایستگاه راه‌آهن شکل خواهد‌گرفت.
در خط 7مترو برنامه‌ریزی برای تکمیل ورودی‌های دوم 4ایستگاه به‌نام‌های آهنگ، شهید دادمان، شهدای چهل‌تن دولاب و هلال‌احمر صورت پذیرفته و در عین حال عملیات اجرایی ایستگاه ورزشگاه تختی طبق برنامه زمانبندی پیش می‌رود. همچنین امید می‌رود ایستگاه تربیت مدرس که امکان تغییر خط مسافران بین خطوط 6و 7را مهیا می‌سازد، با ساخت سالن اصلی بلیت‌فروشی و ایجاد دسترسی‌های لازم به بهره‌برداری برسد.
در خط3 مترو، ورودی شمالی ایستگاه سهروردی به‌عنوان دومین ورودی این ایستگاه کامل می‌شود و در کنار این مسئله، بخشی از سیستم است که به همراه تاسیسات آتش‌نشانی 2ایستگاه از بخش شمالی خط 3راه‌اندازی می‌شود. انجام سیستم زهکش این خط در محدوده بزرگراه شهید صیادشیرازی ازجمله دیگر اقدامات مربوط به رفع نواقص خط 3به‌شمار می‌آید.
در خط4 مترو، گالری ارتباطی این خط با خط 2در ایستگاه شادمان و نیز ورودی دوم ایستگاه تئاترشهر با نصب 2رشته پله برقی و ایجاد یک گالری مجزا (اتصال سالن بلیت‌فروشی ایستگاه به زیرگذر چهارراه ولیعصر افتتاح خواهد شد و البته عملیات ساختمانی ورودی‌های شمالی و شرقی ایستگاه علامه جعفری نیز دنبال می‌شود؛ راه‌اندازی پست برق RS اکباتان و هواساز پایانه زیرزمینی اکباتان نیز دیگر اقدامات اجرایی مربوط به این خط در 2‌ماه پایانی سال به‌حساب می‌آید.
اما در مورد خطوط جدید شبکه متروی تهران، فارغ از عملیات حفاری خط10 با استفاده از دستگاه حفار مکانیزه که آذرماه رسما آغاز شد، تمهیداتی صورت گرفته تا کلنگ‌زنی خط 11نیز تا قبل از پایان امسال صورت پذیرد. بالطبع پیگیری‌های مربوط به اجرایی شدن تفاهمنامه‌های منعقده درخصوص خطوط‌8و 9 نیز با جدیت ادامه داشته و در تلاش هستیم هرچه سریع‌تر تکلیف تیم‌های اجرایی این دو خط جدید را نیز مشخص کنیم.
یکی دیگر از اقدامات اجرایی مهمی که شرکت متروی تهران طی 7‌ماه گذشته متولی راهبری و به ثمر نشاندن آن بود، تکمیل و راه‌اندازی پایانه جدید شرق است که امیدواریم با تسریع عملیات ساختمانی و تجهیزاتی آن، یک اتفاق مهم و تأثیرگذار حمل‌ونقلی در سال1402 رخ داده و زمینه برای تعیین تکلیف پایانه قبلی فراهم شود. اینها فهرستی از مهم‌ترین افتتاحیه‌های پیش‌رو در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی طی ماه‌های باقیمانده از سال‌جاری به‌شمار می‌آیند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید