• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 26 دی 1402
کد مطلب : 215802
+
-

سیب، متهم خشکی دریاچه ارومیه

وضع عوارض 400میلیون تومانی واردات از سوی کشور‌های همسایه روی هر کانتینر منجر به انباشت حجم زیادی سیب در آذربایجان غربی شده به‌طوری که در حال حاضر، بیش از یک‌میلیون تن سیب در این استان در حال فاسد شدن است که حجم زیادی آب برای آن مصرف شده است.
به گزارش همشهری، یکی از اصول مهم اقتصادی محاسبه هزینه فایده تولید است به این معنا که باید سنجیده شود که آیا تولید یک محصول صرفه اقتصادی دارد یا اینکه هزینه‌های فردی و اجتماعی آن بیشتر از تولید آن است. در طول سال‌های گذشته اما توجه چندانی به این موضوع نشده است؛ به‌طور مثال در حال حاضر بخش زیادی از صنایع آب‌بر در مناطقی مستقر شده‌اند که از نظر اقلیمی جزو مناطق خشک محسوب می‌شوند. در مورد کشاورزی هم همین رویه حاکم است و طرح مدونی برای اینکه چه محصولی در چه منطقه و چگونه باید تولید شود وجود ندارد. تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد امسال 1.5میلیون تن سیب در آذربایجان غربی تولید شده است که از این میزان یک میلیون تن سیب در حال فاسد شدن است. درحالی‌که طبق آمار‌ها برای تولید این میزان محصول معادل یک‌سوم حجم فعلی دریاچه ارومیه آب مصرف شده است.
وضع عوارض 400میلیون تومانی صادرات روی هر کانتینر توسط کشورهای همسایه در کنار زمان زیاد معطلی در وسایل حمل بار که به کاهش کیفیت محصول ختم می‎‌‌شود، سبب شد تا مشتری‌ای برای سیب پیدا نشود و محصول کشاورزان روی دست‌شان بماند.مطابق محاسبات مؤسسه تحقیقات آب برای تولید یک میلیون تن سیب باید سالانه 270میلیون مترمکعب آب به سمت باغات رها شود که با این حجم آب می‌توان طی 10سال دریاچه ارومیه را احیاکرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید