• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 24 دی 1402
کد مطلب : 215519
+
-

تصور نادرست در باره سیگارهای الکترونیک

سیگارهای الکترونیک که انواع زیادی در بازارهای جهانی دارند، نخستین‌بار سال2004 وارد بازار شدند و هدف از ساخت آنها از بین بردن مضرات سیگار معمولی و نیز ترک سیگار افرادی بود که اعتیاد به نیکوتین داشتند، اما نمی‌توانستند به‌راحتی اقدام به ترک سیگار کنند، اما پزشکان، بی‌ضرر بودن این سیگارها و نیز اثربخشی آنها روی ترک سیگار را تصور نادرستی می‌دانند.دکتر بابک قلیچ‌پور، پزشک عمومی و رئیس انجمن پزشکان عمومی در گفت‌وگو با همشهری به چند نکته مهم درباره سیگارها اشاره کرده است:
سیگارهای الکترونیک، ذرات معلق و برخی سموم موجود در سیگارهای معمولی را ندارند، اما نیکوتین دارند. نیکوتین در این سیگارها به جای دود، به شکل بخار استنشاق می‌شود و همان عوارضی را دارد که نیکوتین سیگارهای معمولی دارد.
یک زدن به سیگارهای الکترونیک عمیق‌تر است و همین موضوع، جذب نیکوتین در داخل بدن را بیشتر می‌کند؛ چون به تمام بخش‌های ریه می‌رسد، اما در سیگار معمولی همه، یک عمیق نمی‌زنند.
در کل هر گازی غیر از هوا که وارد ریه شود، می‌تواند اثرات شیمیایی بر جا بگذارد و باعث تحریک آن شود؛ به‌خصوص کسانی که بیماری‌های آسم یا بیماری قلبی دارند؛ چون این سیگارها اسانس‌ها و طعم‌های مختلف دارند که ترکیبات آروماتیک (حاوی مواد معطر) دارند و می‌توانند روی ریه تأثیر بگذارند.
نیکوتین روی تمام بدن اثرات و عوارض خود را نشان می‌دهد. عوارض قلبی و عروقی، افزایش تپش قلب، افزایش سرعت گردش خون، عوارض مغزی و وابستگی و اعتیاد از عوارض این سیگارها هستند.
سیگارهای الکترونیک علاوه بر اینکه خطرناکند، راه‌حل مناسبی برای ترک سیگار نیستند؛ چون استفاده از آنها همچنان نیکوتین را وارد بدن می‌کند؛ فقط چون در طعم‌ها و اسانس‌های مختلف وجود دارد، سیگار کشیدن را برای فرد لذتبخش می‌کند.
هیچ‌چیزی نمی‌تواند به‌عنوان جایگزین ترک سیگار مطرح باشد. به سیگارهای الکترونیک هم به‌عنوان یک دوره‌گذار می‌توان نگاه کرد؛ یعنی فرد فقط یک تا 3هفته می‌تواند از این سیگارها به‌عنوان ابزار کمک ترک سیگار استفاده کند و درنهایت آن را باید کنار بگذارد. اینکه فردی چند سال از آن به‌عنوان کمک ابزار ترک سیگار استفاده کند، در هیچ جای دنیا توصیه نشده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید