• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 10 دی 1402
کد مطلب : 213995
+
-

قند مکرر پس از یک دهه

راه‌اندازی کارخانه قند قهستان،کام اهالی این شهر مرزی را در خراسان جنوبی شیرین کرد

گزارش
قند مکرر پس از یک دهه

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

روشن شدن چراغ کارخانه قند قهستان در شرقی‌ترین بخش خراسان جنوبی و همسایه با افغانستان، فقط راه افتادن یک واحد تولیدی نیست؛ روشن شدن نور امید در دل اهالی شهرستان «درمیان» است.
62 سال پیش وقتی صدای دستگاه‌ها در گوش شهر پیچید و کارگران، صبح آفتاب‌نزده راهی کارخانه شدند، کام‌شان شیرین شد.‌کارخانه دیگر برایشان یک محل کار ساده نبود، بخشی از هویت‌شان شده بود و با دل و جان دوستش داشتند.
نان سفره‌شان از دل همین قندهای سپید در می‌آمد. حالا بعد از یک دهه خاموشی کارخانه قند قهستان، 2روز است که گروه‌گروه کارگران راهی کارخانه می‌شوند؛ کارخانه‌ای که برای حدود 200 نفر به طور مستقیم و حدود 3 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده ‌است.‌‌

ساز و کار استخدام در کارخانه
فرماندار شهرستان درمیان به همشهری می‌گوید: «ناراحتی و گلایه مردم شهرستان با احیای کارخانه قند قهستان رفع شد و روحیه امید، جای آن را گرفت.»
مهدی فرجامی‌فرد، برنامه‌های پیش رو برای رونق اقتصادی را نیز این‌طور مطرح می‌کند: «با رونق صنایع تبدیلی از جمله بیسکوئیت‌سازی و صنایع تبدیلی از محصولات شاخص خراسان جنوبی مانند زرشک، زعفران و عناب، تولیدات کارخانه قند قهستان نیز بیشتر می‌شود و از ظرفیت هردو  خط تولید بهره خواهیم گرفت. راه‌اندازی مجتمع کشت و صنعت و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه نیز انجام خواهد شد.» کشت فراسرزمینی چغندر قند برای تامین 2500 تن چغندر قند از دشت فراه افغانستان، نقطه هم مرز قهستان نیز به زودی انجام می‌شود.
اولویت اشتغال در کارخانه دوست‌داشتنی اهالی درمیان با افراد بومی است که یک دهه قبل در آن شاغل بوده‌اند و هنوز به سن بازنشستگی نرسیده اند. فرجامی‌فرد می‌گوید: «بعد از آن اولویت با فرزندان بازنشستگان کارخانه است.» کارخانه پیر اما زنده و پویای شهرستان درمیان هنوز هم مثل مادری مهربان فرزندان خود را در آغوش گرفته؛ انگیزه، آغاز روزشان و امید به مهاجرت معکوس شده‌ است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید