• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 4 دی 1402
کد مطلب : 213415
+
-

دعوت به «زرنه» در میلاد مسیح ع

اهالی تنها روستای ارمنی‌نشین کشور، آماده جشن ‌ کریسمس هستند

گزارش
دعوت به «زرنه» در میلاد مسیح ع

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

حال و هوای محله‌های ارمنی‌نشین از شمارش معکوس برای رسیدن سال نوی میلادی خبر می‌دهد؛ محله‌هایی در تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، رشت، بندرانزلی، اراک و در گوشه و کنار که از روزگار صفویان، میزبان ارامنه هستند و جمعیت‌شان بین 80 تا 120هزار نفر است، حالا با عطر شیرینی و درختان کوچک و بزرگ کاج و بابانوئل‌های مهربان به استقبال آغاز جشن کریسمس می‌روند.‌هرچند حضور مسیحیان در ایران که ارامنه بخشی از آنها محسوب می‌شوند، به روزگار اشکانیان می‌رسد و گستردگی جمعیت‌شان هم در استان‌های مختلف متفاوت است، اما ما برای حضور در تنها روستای ارمنی‌نشین کشور که از 4قرن پیش تا‌کنون فقط و فقط محل سکونت ارمنی‌ها بوده، راهی «زرنه» شده‌ایم؛ روستایی در 180کیلومتری شهر اصفهان و 7کیلومتری شهرستان بوئین میاندشت با جمعیت 47خانوار و 150نفر. در روز ولادت حضرت مسیح(ع)، دوشنبه4دی که جشن کریسمس هم هست، اهالی این روستای ارمنی‌نشین آداب و رسوم خاصی دارند.‌



پارنج‌پلو، غذای شب سال نو
درخت کریسمس با گوی‌های قرمز و طلایی تزئین شده و در بهترین جای خانه‌های روستا جاخوش کرده است. عطر شیرینی محلی هم که بانوان روستا برای جشن و روزهای سال نو می‌پزند در کوچه‌های کاهگلی روستا پیچیده است‌. برخی دیگر هم مشغول آماده کردن غذای سنتی روستا به نام «پارنج پلو» برای شب عید هستند. جانیک نظریان درباره این غذای مخصوص روستا به همشهری می‌گوید: «پارنج شبیه برنج است. از همان زمان صفویه که تعدادی از ارمنی‌ها در این روستا ساکن شدند، بذر گیاه پارنج را از گرجستان و ارمنستان با خود آوردند و در این روستا کاشتند.»
به‌گفته ژانت شاهی‌جانی، یکی از اهالی روستا، ‌ پارنج برخلاف برنج، طبع گرمی دارد و با ماهیچه و روغن حیوانی پخته می‌شود و یکی از غذاهای اصلی شب عید است که با نان محلی و به ‌صورت لقمه‌های کوچک میل می‌شود. نظریان ادامه می‌دهد: «سبزی پلو با ماهی و کوکوسبزی هم سر سفره شب عید ما هست؛ تنقلات و شیرینی هم که جای خود دارد.»

دیدنی‌ها کم نیست

 از یک‌دهه پیش420هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار گرفته و علاوه بر سیب زمینی، گندم و جو و حالا پیاز، چغندرقند و کلزا هم کشت می‌شود.
 30هکتار هم باغ و تاکستان است. جاذبه‌های گردشگری این روستا علاوه بر کلیسای 500مترمربعی که ساختش با خشت، گل، سنگ و چوب به دوران صفویه می‌رسد و سقف تیر چوبی‌اش با 12ستون 6متری استوار شده، شامل قبرستان قدیمی یک هکتاری 700ساله می‌شود که سنگ قبرهای بزرگ با نقوش و نوشته‌های لاتین دارد.
بیشه‌زار پلیستون هم یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری است جایی که به‌دلیل رویش پونه‌های خودرو به پونه‌زار یا پونه‌ستان معروف بوده و کم‌کم به پلیستون تغییر نام داده است.
روح‌الله محسنی، کارشناس گردشگری شهرداری بوئین‌میاندشت به همشهری می‌گوید: «زرنه بومگردی ندارد و گردشگران می‌توانند از خدمات خانه مسافر در روستا بهره‌مند شوند.»‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید